MİMBS106 Mekan, Katılım Ve Tasarımİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS106
Ders İsmi: Mekan, Katılım Ve Tasarım
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MELODY SAFARKHANI
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dr.Öğr.Üyesi MELODY SAFARKHANI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mekân üretimi üzerine genel kavramları ortaya koymak, farklı tasarım biçimleri üzerine örnekleri inceleyerek güncel mimarlık ortamı üzerine tartışmalar yürütmek.
Dersin İçeriği: Bir tasarım alanı olarak mimarlık, temel meselesini mekân üretimi üzerine temellendirir. Bu fiziksel etkinlik alanı, içinde yer aldığı üretim ilişkileri ile ayrılmaz bir ilişki içindedir. Bu ilişki, mimarlığın bağımlı olma karakterini de tarif ederek, mimarlık tarihi ve kuramı içinde temel bir tartışma ve araştırma alanını oluşturur. Ekonomi, politika, üretim sürecine dâhil olan tüm aktörler, doğal kaynaklar, teknoloji, kullanıcı, yasalar gibi çok bileşenli bu üretim ilişkileri içinde, mimarlığın farklı tezahürleri neler olabilir? Mimarlık üretimini diğer tasarım alanları ile daha fazla etkileşim içinde ele alarak, çağdaş mimarlık pratikleri içinde ve farklı modeller oluşturulabilir mi? Ders kapsamında; mekân üretimi-üretim ilişkileri ve tasarım kavramları etrafında, güncel mimarlık ortamının ana-akım ve alternatif söylemler/ pratikler üzerinden tartışmalar yürütülecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Çevre, Kent, Toplum bilgi ve becerileri
2) 2- Eleştirel Düşünme
3) 3- Tarih, Kuram, Kültür, Sanat bilgi ve becerileri
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma – Dersin içeriği ve yöntemi üzerine konuşmalar
2) Genel Kavramlar: Mekân ve Tasarım Lefebvre, H. (2015). Mekânın Üretimi
3) Mekân Üretimi ve İlişkiler Busch, O.V. (2015) Tasarlanacak Ne Kaldı?
4) Mekân Üretimi ve İlişkiler Yırtıcı, H. (2005). Çağdaş Kapitalizmin Mekânsal Örgütlenmesi.
5) Bir Aktör Olarak Mimarın Rolü Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak
6) Bir Aktör Olarak Mimarın Rolü Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak
7) Çağdaş Mimarlık Üretimi ve Söylemi İçinde Güncel Tasarım Problemleri Zeynep Kılıç, “Mimar ve İktidar: Köprü Kurmak mı, Dalgalara Karışmak mı?”
8) Vize Sınavı / Ara Sunumlar
9) Çağdaş Mimarlık Üretimi ve Söylemi İçinde Güncel Tasarım Problemleri Deborah Berke, “Gündelik Üzerine Düşünceler”
10) Ana-akım Mimarlığa Alternatif Üretim Modelleri / Örnekler Pınar Çobanyılmaz Öztürk, “İstanbul’da (Mega) Projeler ve Kentsel Değişim”
11) Ana-akım Mimarlığa Alternatif Üretim Modelleri / Örnekler Pınar Çobanyılmaz Öztürk, “İstanbul’da (Mega) Projeler ve Kentsel Değişim”
12) Ana-akım Mimarlığa Alternatif Üretim Modelleri / Örnekler Cihan Uzunçarşılı Baysal, “Kabataş Martı Projesi: İstanbul’un Dubaileştirilmesi ve Mimarın Etiği
13) Ana-akım Mimarlığa Alternatif Üretim Modelleri / Örnekler Cihan Uzunçarşılı Baysal, “Kabataş Martı Projesi: İstanbul’un Dubaileştirilmesi ve Mimarın Etiği
14) Ana-akım Mimarlığa Alternatif Üretim Modelleri / Örnekler Hossein Sadri, “Mimarlık ve İnsan Hakları”

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Evet
Diğer Kaynaklar: Torlak, S., Kulak, Ö. (ed.) (2014). Mekân Meselesi. Tekin Yayınevi, İstanbul
Harvey, D. (2003). Sosyal Adalet ve Şehir. Metis Yayınları, İstanbul
Harvey, D. (2008). “Kent Hakkı”, New Left Review 53, Eylül-Ekim 2008: s.23-40.
Lefebvre, H. (2015). Mekânın Üretimi. Sel Yayıncılık, İstanbul.
Busch, O.V. (2015) Tasarlanacak Ne Kaldı?, Puna Yayın, İstanbul.
Hacıalibeyoğlu, F. (2014). Katılımcı Planlama: Mimari Tasarım Sürecinde Katılım Sorunu ve Yaklaşımlar. Mimarlık Dergisi, Sayı:379
Mishchenko, E.D. (2018). Kapsayıcı Bir Kent Mümkün mü, Mekanda Adalet Derneği, https://beyond.istanbul/kapsayıcı-bir-kent-mümkün-mü-803a70a80df0
Canta, D. (2018). Yeni Trend: Katılımcı Tasarım, XXI Dergisi, Sayı: 170, s.24-27
Uzer, E. (2017). Katılımcı Tasarım: Nasıl ve Kim İçin?, XXI Dergisi, Mart 2017
Yırtıcı, H. (2005). Çağdaş Kapitalizmin Mekânsal Örgütlenmesi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. Metis Yayınları, İstanbul.
Yeğin,M., Tanok, T.M. (2014) Kent Reformu ve Yeni Gecekondu Hareketi. NotaBene Yay., İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Küçük Sınavlar 1 % 10
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 29
Final 1 % 1
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 99
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 1
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60