MİMBS204 Tarihi Yapılar Ve Çevrelere Çağdaş Yaklaşımlarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS204
Ders İsmi: Tarihi Yapılar Ve Çevrelere Çağdaş Yaklaşımlar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BEHİYE IŞIK AKSULU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Günümüzde özgün işlevini yitirmiş tarihi yapı ve çevrelerin yaşatılabilmesi için yeni işlevlerle çağdaş yaşama uyumunun sağlanmasına yönelik yaklaşımlar ve koruma konusuna katkısı.
Dersin İçeriği: İşlevi değiştirilmiş yurt içi ve yurt dışı örneklerin sunumu ve tartışılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Mimar adaylarının tarihi yapılar konusunda bilgilenmesi. 2- Yapılardaki köhneleşmenin tarihi yapının değerini yitirmediği bilgisini öğrenmesi. 3- Yeni bir işlevle yaşatılan tarihi yapı ve çevrelerin korunarak hayata katılmasının mümkün olduğunun öğrenilmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tarihi yapı kavramı I.AKSULU, Ders Notları,2006 AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007.
2) Tarihi yapıların koruma sorunları I.AKSULU, Ders Notları,2006 AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007.
3) tarihi yapılarda yeni işlevin belirlenmesini etkileyen faktörler I.AKSULU, Ders Notları,2006 AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007.
4) Yeni işlev seçeneklerinin belirlenmesinde kriterler I.AKSULU, Ders Notları,2006 AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007.
5) Yeni işlev seçeneklerinin belirlenmesinde Yasa ve ilke kararları I.AKSULU, Ders Notları,2006 AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007.
6) Yurt içi ve yurt dışında yaklaşımlar I.AKSULU, Ders Notları,2006 AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007.
7) Ara sınav
8) Yurt dışından örnekler I.AKSULU, Ders Notları,2006 AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007.
9) Yurt dışından örnekler I.AKSULU, Ders Notları,2006 AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007.
10) Sunumlar,Tartışma
11) Yurt içinden örnekler I.AKSULU, Ders Notları,2006 AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007.
12) Yurt içinden örnekler I.AKSULU, Ders Notları,2006 AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007.
13) Sunumlar, Tartışma
14) Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ÖZKARAGÖZ, K . , Tarihsel Sit Alanlarında Koruma - Geliştirme Yenileştirme Tasarım Programları İçin Bir Yöntem Denemesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, 1990(İ.T.Ü. Yüksek Lisans Tezi) YAZICI,B.,19.YY Geleneksel Konya Konutlarında İşlev Dönüşümü ve Etkileri, Konya, 2010. (Selçuk Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi) ÇEÇENER, B. , Çevre ve Yapı Korunmasının Gereği, Yapı, 1976. ÖZER, B. , Konservasyon, Restorasyon ve Rövitalizasyon Sergisi, 1979. AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007. GÖRGÜLÜ, İ. , Zaman İçinde Çevreye Bağlı Olarak Fonksiyonel Değişime Uğrayan Bir Yapı Grubunun Eski ve Yeni Fonksiyonlarının Karşılaştırılarak İncelenmesi, İstanbul, 1989.(Y.Ü Yüksek Lisans Tezi)
FEILDEN,B.M. Conservation of Historic Buildings, Reed Educational and Professional Publishing Ltd., Great Britain, 1997.
KUBAN, D. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu Kuram ve Uygulama, YEM Yayınları, İstanbul, 2000.
ALTINOLUK, Ü. , Eski Yapılarda Yeni Fonksiyonlar, İstanbul, 1991.
ALTINOLUK, Ü.(1998). Binaların Yeniden Kullanımı Program- TasarımUygulama- Kullanım. İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları
Diğer Kaynaklar: ÖZKARAGÖZ, K . , Tarihsel Sit Alanlarında Koruma - Geliştirme Yenileştirme Tasarım Programları İçin Bir Yöntem Denemesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, 1990(İ.T.Ü. Yüksek Lisans Tezi) YAZICI,B.,19.YY Geleneksel Konya Konutlarında İşlev Dönüşümü ve Etkileri, Konya, 2010. (Selçuk Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi) ÇEÇENER, B. , Çevre ve Yapı Korunmasının Gereği, Yapı, 1976. ÖZER, B. , Konservasyon, Restorasyon ve Rövitalizasyon Sergisi, 1979. AHUNBAY, Z. , Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 2007. GÖRGÜLÜ, İ. , Zaman İçinde Çevreye Bağlı Olarak Fonksiyonel Değişime Uğrayan Bir Yapı Grubunun Eski ve Yeni Fonksiyonlarının Karşılaştırılarak İncelenmesi, İstanbul, 1989.(Y.Ü Yüksek Lisans Tezi)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Teknik gezi
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Küçük Sınavlar 1 % 25
Sunum 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 2 22
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 1 8 8
Juri 1 1 1
Toplam İş Yükü 60