MİMBS205 Tarihi Peyzajlarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS205
Ders İsmi: Tarihi Peyzajlar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZGÜN ARIN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dr.Öğr.Üyesi ÖZGÜN ARIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Peyzaj Mimarlığı disiplininin önemli bir alt sınıfını oluşturan tarihi peyzajların, tarih boyunca doğu ve batı kültürlerinde gelişen "bahçe" olgusu açısından ele alınması, bu kapsamda tarihi bahçeler ile birlikte bahçelerin içinde yer alan tarihi yapıların inşa edildikleri dönemin nitelikleri doğrultusunda incelenerek sözkonusu alanların günümüze değin geçirdikleri değişim ve mevcut durumlarının ait oldukları kültürel altyapıya bağlı olarak ortaya konulması. Kültürel miras alanlarının korunması gözönüne alınarak, insan-doğa etkileşiminin önemli bir yansıması olan "kültürel peyzajlar"ın sürdürülebilirlikleri ile ilişkili geleceğe yönelik koruma yaklaşımlarının üzerinde durulması.
Dersin İçeriği: Peyzaj Mimarlığı disiplininin önemli bir alt sınıfını oluşturan tarihi peyzajlar, tarih boyunca doğu ve batı kültürlerinde gelişen "bahçe" olgusu açısından ele alınmaktadır. Bu kapsamda, tarihi bahçeler ile birlikte bahçelerin içinde yer alan tarihi yapılar inşa edildikleri dönemin nitelikleri doğrultusunda incelenerek bahçelerin günümüze değin geçirdikleri değişim ve mevcut durumları ait oldukları kültürel altyapıya bağlı olarak ortaya konulmaktadır. Bu süreçte ayrıca tarihi peyzajlar bağlamında kültürel miras alanlarının korunması gözönüne alınarak, insan-doğa etkileşiminin önemli bir yansıması olan "kültürel peyzajlar"ın sürdürülebilirlikleri ile ilişkili geleceğe yönelik koruma yaklaşımları üzerinde durulmaktadır. Ders kapsamında öğrencilerin, farklı kültürlere ait yaşam biçimlerini "bahçe yaşamı ve ilişkili olduğu mimari bileşenler (bahçe içinde yer alan yapı, bahçenin mimari öğeleri)" üzerinden yorumlamaları amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda süreç, tarihi bahçelere gerçekleştirilen arazi gezileri ve farklı bahçe tipolojileri üzerine yapılan öğrenci araştırması sunumları ile desteklenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tarihi yerleşimleri kültürel, sosyal ve fiziksel açıdan yorumlama yetisinin kazanımı
2) Mimari yapıların, ait oldukları dönemlerin yaşam koşullarına bağlı ortaya çıkışlarını yorumlayabilme becerisi
3) Mimari yapılara ait bahçelerin tasarım üslupları ile birlikte yapı-bahçe tasarım ilişkisini yorumlayabilme becerisinin kazanımı
4) Yerleşim ölçeğinden mimariye ve sonrasında bahçe ölçeğine uzanan süreçte kent, mimari ve peyzaj tasarımı ilişkisini yorumlayabilme becerisinin kazanımı
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş / Dersin Tanıtımı
2) Bahçe Kültürü ile Peyzaj Tasarımı İlişkisi
3) Batı Kültüründe Bahçe Kavramı Antik Yunan ve Antik Roma Dönemi Bahçeleri Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York. Watkin, D., 2005. History of Western Architecture, Watson-Guptill Publication, New York. Mosser, M., Teyssot, G., (Ed.) 1991. The History Of Garden Design. The Western Tradition
4) Ortaçağ Kentleri / Ortaçağ Dönemi Bahçeleri Rönesans Dönemi (Bahçeler) / Barok Dönemi (Bahçeler) Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York. Mosser, M., Teyssot, G., (Ed.) 1991. The History Of Garden Design. The Western Tradition
5) Sanayi Devrimi İngiliz Doğal Natüralistik Peyzajı / İngiliz Bahçeleri Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York.
6) Doğu Kültüründe Bahçe
7) ARASINAV
8) Arazi Gezisi
9) İslam Bahçeleri (İran-Hint-Moğol Bahçeleri) Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York.
10) Türk Bahçeleri / Osmanlı Dönemi’nde Bahçe Kültürü Eldem, S. H. (1976). Türk Bahçeleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları Atasoy, N. (2005). 15. yy’dan 20. yy’a Osmanlı Bahçeleri ve Hasbahçeler, İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Mas Matbaacılık. Atasoy, N. 2002. Hasbahçe: Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek, İstanbul: Koç Kültür ve Sanat Tanıtım.
11) Uzakdoğu Bahçe Sanatı / Çin ve Japon Bahçeleri Keswick, M., 2003. The Chinese Garden: History, Art and Architecture, Harvard Univ. Press.
12) Kültürel Peyzaj / Kültürel Miras Alanları
13) Öğrenci Sunumları
14) Öğrenci Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Watkin, D., 2005. History of Western Architecture, Watson-Guptill Publication, New York.
Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York.
Mosser, M., Teyssot, G., (Ed.) 1991. The History Of Garden Design. The Western Tradition
From The Renaissance To The Present Day, London: Thames And Hudson
Eldem, S. H. (1976). Türk Bahçeleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
Atasoy, N. (2005). 15. yy’dan 20. yy’a Osmanlı Bahçeleri ve Hasbahçeler, İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Mas Matbaacılık.
Evyapan, G. A. (1972). Eski Türk Bahçeleri ve Özellikle Eski İstanbul Bahçeleri, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü, Yayın No 20, Ankara: Başnur Matbaası.
Atasoy, N. 2002. Hasbahçe: Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek, İstanbul: Koç Kültür ve Sanat Tanıtım.
Jellicoe, G.- S., 2000. The Landcape Of Man, London:Thames And Hudson.
Keswick, M., 2003. The Chinese Garden: History, Art and Architecture, Harvard Univ. Press.
Diğer Kaynaklar: Watkin, D., 2005. History of Western Architecture, Watson-Guptill Publication, New York.
Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York.
Mosser, M., Teyssot, G., (Ed.) 1991. The History Of Garden Design. The Western Tradition
From The Renaissance To The Present Day, London: Thames And Hudson
Eldem, S. H. (1976). Türk Bahçeleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
Atasoy, N. (2005). 15. yy’dan 20. yy’a Osmanlı Bahçeleri ve Hasbahçeler, İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Mas Matbaacılık.
Evyapan, G. A. (1972). Eski Türk Bahçeleri ve Özellikle Eski İstanbul Bahçeleri, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü, Yayın No 20, Ankara: Başnur Matbaası.
Atasoy, N. 2002. Hasbahçe: Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek, İstanbul: Koç Kültür ve Sanat Tanıtım.
Jellicoe, G.- S., 2000. The Landcape Of Man, London:Thames And Hudson.
Keswick, M., 2003. The Chinese Garden: History, Art and Architecture, Harvard Univ. Press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 2
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 2
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 2
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Seminer
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 5 10
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 60