MİMBS207 Mimari Fotoğrafİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS207
Ders İsmi: Mimari Fotoğraf
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MURAT TIRPAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dr.Öğr.Üyesi MURAT TIRPAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlık Lisans öğrencileri için fotoğrafın temel bilgilerin ve belgelemeye yönelik kurallı fotoğraf çekimi hakkında gerekli bilgilerin verilmesi.
Dersin İçeriği: Fotoğrafın Tarihçesi; Işık, Renk ve Filtre; Siyah beyaz Filmin Yapısı ve Görüntü Oluşması ; Renkli Filmin Yapısı ve Görüntü Oluşması ; Makine Bilgisi: Tipler, Objektif, Diyafram ve Enstantane, Ölçüm ve Pozlandırma ; Kompozisyon ; Fotoğrafik Düşünüş. Baskı Teknikleri: Özgün Baskı Kavramının Genel Anlamı ; Görsel Sanatlar İçindeki Yeri ve Uygulama Alanlarının İncelenmesi ; Baskı Öncesi Ön Hazırlıklarının Yapılıp Baskı Çekim İçin Gereken Araçlar ; Makine Tipleri ve Özelliklerinin Tanıtımı ; Kullanımları İle İlgili Genel Bilgiler ; Enstantane - Diyafram İlişkisi ; Dia Çekimler ; Karanlık Oda Bilgileri ; Fotoğraf Kullanım Alanları ; Fotoğraf Tarihinden Örnekler ; Bir Belgeleme Yöntemi Olarak Fotoğrafın Önemi ; Mimari Fotoğraf Genel İlkeleri ; Tarihi Eserlerin Envanterini Çıkarmada ve Rölövelerinde Fotoğraftan Yararlanma Yöntemleri ; Belgesel Nitelikli Fotoğraf Çekimi Konusunda Uygulamalar ; Mimari Örneklemeler Denemelerinin Uygulanması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fotoğrafın temel tekniği hakkında bilgi sahibi olmak
2) Mimari fotoğraf tekniği hakkında bilgi sahibi olmak
3) Dijital fotoğraf kullanımı ve arşivleme konularında bilgi sahibi olmak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Görüntü oluşumu / Kamera obscura / Odak uzaklığı / Görüş açısı / Objektifler / Mercekler yok
2) Odak uzaklığı ve perspektif / Konu uzaklığı – Görüntü uzaklığı / Diyafram ve izafi açıklık yok
3) Uzaklık ayarı / Telemetre / Mikroprizma / Paralaks / Uzaklık ayarı – Diyafram – Odak uzaklığı ilişkisi yok
4) Tek objektifli refleks kamera tanıtımı / Parçaları / Özellikleri / Zaman ayarı / Hareket kontrolü / Dijital kamera ve özellikleri / Dijital fotoğrafın değerlendirilmesi yok
5) Negatif / Çözünürlük / Saklı hayal / Işığa duyarlılık / ISO ayarları yok
6) Renk duyarlılığı / Gren / Kontrast / Beyaz ayarı yok
7) Poz toleransı / Poz verme / Poz ölçme yok
8) Ara Sınav 1 yok
9) Poz toleransı / Poz verme / Poz ölçme yok
10) Poz verme / Zone sistem / Kontrast / Teknik yönden doğru poz yok
11) 2.Ara sınav / Tarayıcılar, diyafram ve zaman ayarı / Zaman ayarlayıcılar ve çalışma sistemleri yok
12) Çözünürlük-boyut / Flaşlar ve çalışma prensipleri ,polarizasyon filtreleri / Filtreler / Kitaptan kopya / Yakın çekim mercekleri yok
13) Mimari fotoğraf kuralları / Teknik resim kuralları / Cepheler / Özel kamera ve objektifler yok
14) Final yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Veltri, John. Architectural Photography. New York: American Photographic Book Publishing Co., Inc., 1974.
• Buchanan, Terry. Photographing Historic Buildings. London: Her Majesty’s Stationery Office, 1983.
• Busch, Akiko. The Photography of Architecture: Twelve Views. New York: Van Nostrand Company, 1987.
• T.Grimm, The Basebook of Photography , Penguin, 1998.
• G. Kopelew, How to Photograph Buildings and İnteriors, Princeton Arch. Press, 1998.
• B. London, v.d., Photography , Prentice Hall, 2001.
• LeBlanc, Dave. “An Eye for Architecture.” Globe and Mail, November 7, 2003, National Edition, G10.
• M. Freeman, Fotoğrafçının Gözü, Remzi Kitapevi, 2012
Diğer Kaynaklar: • Veltri, John. Architectural Photography. New York: American Photographic Book Publishing Co., Inc., 1974.
• Buchanan, Terry. Photographing Historic Buildings. London: Her Majesty’s Stationery Office, 1983.
• Busch, Akiko. The Photography of Architecture: Twelve Views. New York: Van Nostrand Company, 1987.
• T.Grimm, The Basebook of Photography , Penguin, 1998.
• G. Kopelew, How to Photograph Buildings and İnteriors, Princeton Arch. Press, 1998.
• B. London, v.d., Photography , Prentice Hall, 2001.
• LeBlanc, Dave. “An Eye for Architecture.” Globe and Mail, November 7, 2003, National Edition, G10.
• M. Freeman, Fotoğrafçının Gözü, Remzi Kitapevi, 2012

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 5
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 5
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 5
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Rapor Yazma
Sosyal Faaliyet

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Proje 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 60