MİMBS302 Peyzaj Tasarımı Ve İnsan Refahıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS302
Ders İsmi: Peyzaj Tasarımı Ve İnsan Refahı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZGÜN ARIN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; peyzaj tasarımı kavramı üzerinden kent peyzajlarının kentsel tasarım ölçeğinde insan sağlığı üzerindeki etkisine odaklanmaktır. Açık alanlar ile insan sağlığı arasındaki ilişkiyi peyzaj tasarımı ve insan refahı konuları kapsamında irdeleyerek bu doğrultuda, kentsel ölçekte mimari ile ilişkili olacak şekilde sağlıklı peyzaj tasarımı çözümlerinin üretimi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği: Peyzaj tasarımı kavramı üzerinden kent peyzajlarının kentsel tasarım ölçeğinde insan sağlığı üzerindeki etkisine odaklanılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çevresel tasarım ve kamu sağlığını göz önünde bulundurarak kentsel peyzaj tasarımı yaklaşımlarını yorumlayabilme
2) Kamusal açık alanlarda yapılan alan analizi çalışmalarını kullanıcı tercihleri ile ilişkili olacak şekilde yorumlayabilme
3) Evrensel tasarım kavramı ve kamu sağlığı kavramları doğrultusunda canlı çevrelerdeki sağlık sorunlarına peyzaj tasarımı konusunu göz önünde bulundurarak çözüm üretebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş / Dersin Tanıtımı
2) İnsan-Doğa ve Yaşayan Çevremiz
3) Sağlık Kavramı
4) Peyzaj Tasarımı Nedir ?
5) Sağlıklı Çevreler İçin Peyzaj Tasarımı Çözümleri 01
6) Sağlıklı Çevreler İçin Peyzaj Tasarımı Çözümleri 02
7) Sağlıklı Çevreler İçin Peyzaj Tasarımı Çözümleri 03
8) Arazi Çalışması
9) Ara Sınav
10) Alan Çalışmalarının Teslimi (ppt) Gruplarla Görüşme 01
11) Gruplarla Görüşme 02
12) Gruplarla Görüşme 03
13) Gruplarla Görüşme 04
14) Gruplarla Görüşme 05

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: •Hacıhasanoğlu, I. Evrensel Tasarım, İTÜ Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü.
•Öztürk, A. Ç. ve Kızıldoğan Turan, E. 2017. Yaşlı Bireylerin Kentsel/Kamusal Mekanları Kullanım Analizi: Eskişehir Örneği, Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi (YSAD), Elderly Issues Research Journal (EIRJ), 10 (1).
•Kuter, N. Ve Çakmak, M. 2017. Kamusal Dış Mekanlarda Engelliler İçin Tasarım: Ankara, Seğmenler Parkı Örneği, Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 3(2) 93-110.
•Gürler, Erbaş, E. 2016. Kentsel Açık Alan Tasarımında Esneklik, Meydanlarda Tasarım, Yönetim ve Organizasyon Modeli Sempozyum Bildiri Kitabı, Ed: Fatih Terzi, Cenkerl Matbaa, İstanbul.
•Köse, N. ve Çolpan Erkan, N. 2014. Kentsel Mekan Örgütlenmesinin Yaşlıların Kentsel Etkinlikleri Üzerindeki Etkisi, İstanbul Ve Viyana Örneği, METU JFA, 31(1), 39-66.
•Serez, A. 2011. Tarih İçinde Sağlık Bahçeleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
•Bulut, Y. Ve Göktuğ, T. H. 2006. Sağlık Bulma Yönünde Çevresel Bir Etken Olarak İyileştirme Bahçeleri, GOÜ. Ziraat Fakültesi Dergisi, 23 (2), 9-15.
•Tutal, O. Ve Üstün, B. 2009. Yaşlılık ve Yaş Dostu Kentler: Eskişehir, Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, (1) 1-23.
•http://landezine.com
•http://www.green-urbanscape.com
•www.inhabitat.com
•http://www.asla.org
•http://www.sustainablesites.org
Diğer Kaynaklar: •Hacıhasanoğlu, I. Evrensel Tasarım, İTÜ Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü.
•Öztürk, A. Ç. ve Kızıldoğan Turan, E. 2017. Yaşlı Bireylerin Kentsel/Kamusal Mekanları Kullanım Analizi: Eskişehir Örneği, Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi (YSAD), Elderly Issues Research Journal (EIRJ), 10 (1).
•Kuter, N. Ve Çakmak, M. 2017. Kamusal Dış Mekanlarda Engelliler İçin Tasarım: Ankara, Seğmenler Parkı Örneği, Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 3(2) 93-110.
•Gürler, Erbaş, E. 2016. Kentsel Açık Alan Tasarımında Esneklik, Meydanlarda Tasarım, Yönetim ve Organizasyon Modeli Sempozyum Bildiri Kitabı, Ed: Fatih Terzi, Cenkerl Matbaa, İstanbul.
•Köse, N. ve Çolpan Erkan, N. 2014. Kentsel Mekan Örgütlenmesinin Yaşlıların Kentsel Etkinlikleri Üzerindeki Etkisi, İstanbul Ve Viyana Örneği, METU JFA, 31(1), 39-66.
•Serez, A. 2011. Tarih İçinde Sağlık Bahçeleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
•Bulut, Y. Ve Göktuğ, T. H. 2006. Sağlık Bulma Yönünde Çevresel Bir Etken Olarak İyileştirme Bahçeleri, GOÜ. Ziraat Fakültesi Dergisi, 23 (2), 9-15.
•Tutal, O. Ve Üstün, B. 2009. Yaşlılık ve Yaş Dostu Kentler: Eskişehir, Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, (1) 1-23.
•http://landezine.com
•http://www.green-urbanscape.com
•www.inhabitat.com
•http://www.asla.org
•http://www.sustainablesites.org

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 2
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 2
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 2
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 30
Projeler 1 % 15
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 10 10
Proje 1 5 5
Ödevler 1 6 6
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 60