MİMBS307 Kentsel Morfolojiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS307
Ders İsmi: Kentsel Morfoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kentsel morfoloji üzerine yapılmış çalışma ve literatürleri okuma ve kavramanın yanısıra, yapılı çevrenin şekil ve biçim oluşumlarının faktörlerini kavramak ve bunlar üzerine kritik düşünce çerçevesinde analiz ve sentez yapabilmeyi öğrenme konularını içerir.
Dersin İçeriği: Kentsel morfoloji üzerine tartışmaları ve yöntemleri kapsayan bu ders, felsefi, sosyal, kültürel, ekonomik, çevresel, estetik, fonksiyonel planlama, kentsel tasarım ve mimarlık konularının yapılı çevrenin biçimlenmesindeki niceliksel ve niteliksel konuları içerecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1- Kentsel morfoloji kavramını anlama 2- Mekan ve yer kapsamında algılama ve imgeleme teorilerini irdeleme 3- Mekan ve yer kapsamında algılama ve imgeleme yöntem tekniklerini öğrenme 4- Uygulamalı olarak kentsel mekanlarda araştırma ve sentez yapabilme 5- Kentsel biçimleri betimleyecek çok çeşitli yazı, çizim ve medya tekniğini kullanabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Kentsel Morfoloji Tanımları Lynch Bölüm 1
3) Kentsel Morfoloji Uyarlamaları Macroform, Mezoform ve Microform Ölçekleri Lynch Bölüm 2
4) Kentsel Morfoloji Analiz ve Sentez Teknikleri Kent İmgesi Yöntemi Lynch Bölüm 3
5) Kent İmgesi Yöntemi Çalışması Lynch Bölüm 4
6) Kentsel Morfoloji Analiz ve Sentez Teknikleri – Biçim-Zemin Lynch Bölüm 5
7) Biçim-Zemin Yöntemi Çalışması Haritalar için; www.istanbulurbandatabase.net İstanbul Şehir Rehberi Atatürk Kitaplığı Arşivi
8) Arasınav
9) Arazi Gezisi Belge, Bütün Bölümler. Ek kaynaklar seçilen yere göre verilecek.
10) Kentsel Morfoloji Analiz ve Sentez Teknikleri Mekan Yer İlişkileri Belge, Bütün Bölümler. Ek kaynaklar seçilen yere göre verilecek.
11) Mekan Yer Analizleri Belge, Bütün Bölümler. Ek kaynaklar seçilen yere göre verilecek.
12) Mekan Yer Analizleri Sınıf Sunumları
13) Final Ödevi Arazi Gezisi Ek kaynaklar seçilen yere göre verilecek.
14) Morfolojiye Kritik Bakış

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kevin Lynch, Kent İmgesi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 5. Basım, 2013.
Murat Belge, 2007. İstanbul Gezi Rehberi, İletişim Yayıncılık, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: Kevin Lynch, Kent İmgesi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 5. Basım, 2013.
Murat Belge, 2007. İstanbul Gezi Rehberi, İletişim Yayıncılık, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Kurul-Committee 1 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 20
Sunum 2 % 20
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Sunum / Seminer 2 3 6
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 60