MİMBS404 Depreme Dayanıklı Mimari Tasarımİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS404
Ders İsmi: Depreme Dayanıklı Mimari Tasarım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. YUNUS ÇELİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Deprem yükleri etkisinde yapı elemanlarının davranışlarını ve depreme dayanıklı yapıların temel prensiplerini öğrenmek.
Dersin İçeriği: Yatay yük taşıyıcı sistemler, çerçeveler, perdeler, boşluklu perdeler, çerçeve perdeli taşıyıcı elemanlar, düzensiz formda yapılaşma, yapıların genel biçiminde dikkat edilmesi gereken formlar, kesitlerde uyulması gereken hususlar, planda perdeli çerçeveli taşıyıcı sistemlerin belirlenmesinde dikkat edilmesi gereken hususlar, yapıların kolon kiriş çerçeve teşkilinde dikkat edilmesi gereken hususlar (döşemelerde büyük boşluk bırakılması, katta devam etmeyen kiriş, kirişe oturan kiriş konumu, mesnete yakın saplanan kirişler, çok uzun tek yönlü döşemeler), temelden çatıya kolonların sürekli olması konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Deprem mühendisliği temel ilke ve kavramlarını öğrenme
2) Depreme dayanıklı yapı tasarım ilkelerini öğrenme
3) Yapılarda deprem hasarlarının sebeplerini öğrenme
4) Depreme dayanıklı yapı tasarımı ile ilgili yönetmelikleri ve standartları kullanmayı öğrenme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Depremin tanımı, depremlerin oluşumu, özellikleri
2) Türkiye’nin ve Dünya’nın depremselliği
3) Deprem mühendisliği temel ilke ve kavramları
4) Yapı elemanlarının deprem yükleri etkisinde davranışı
5) Yapıların karakteristik özellikleri, kaliteli malzeme, uygulama ve denetim
6) Depreme dayanıklı yapının genel özellikleri
7) Yatay yük taşıyıcı sistemler, çerçeveler, perdeler,
8) Ara Sınav
9) Taşıyıcı sistemlerin belirlenmesinde dikkat edilmesi gereken unsurlar
10) Yapıların kolon kiriş çerçeve teşkilinde dikkat edilmesi gereken kriterler
11) Yapıların depreme dayanıklı tasarımında planda ve düşeyde uyulması gereken kriterler
12) Yapılarda deprem hasarlarının oluşma nedenleri
13) Ödev Sunumları
14) Ödev Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018
Celep Z., Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı, 2017
Darılmaz K., Depreme Dayanıklı Binaların Tasarımına Giriş, 2019
Charleson A., Seismic Design for Architects, 2008
Duggal S.K., Earthquake Resistant Design of Structures, 2007
Gioncu V., Mazzolani F. M., Seismic Design of Steel Structures, 2014
Datta T.K., Seismic Analysis of Structures, 2010
Key D., Boot E., Earthquake Design Practice for Buildings, 2006
Diğer Kaynaklar: Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018
Celep Z., Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı, 2017
Darılmaz K., Depreme Dayanıklı Binaların Tasarımına Giriş, 2019
Charleson A., Seismic Design for Architects, 2008
Duggal S.K., Earthquake Resistant Design of Structures, 2007
Gioncu V., Mazzolani F. M., Seismic Design of Steel Structures, 2014
Datta T.K., Seismic Analysis of Structures, 2010
Key D., Boot E., Earthquake Design Practice for Buildings, 2006

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 5
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 5
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 5
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 10
Sunum 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 4 20
Ödevler 2 5 10
Küçük Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 60