MİMBS405 Yapı Strüktür Ve Malzemelerinde Görülen Hasarlarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS405
Ders İsmi: Yapı Strüktür Ve Malzemelerinde Görülen Hasarlar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEYHAN YARDIMLI
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Doç. Dr. SEYHAN YARDIMLI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yapı bileşenlerini tanımak, yapısal analizlere bakış açısı geliştirmek, tespit edilen yapı hasarlarının türlerini öğrenmek, yapısal hasarların nedenlerini öğrenmek, hasar nedenlerinin tespitini yaparak çözüm önerileri geliştirmek
Dersin İçeriği: Malzeme ve yapı bileşenleri, Yapıda strüktür, hasar mekanizması, kaplama ve örtü elemanlarında hasar oluşumu, yapıda tasarımdan, uygulama sürecinden, kullanımdan ve çevresel faktörlerden kaynaklanan bozulmalar, Fiziksel, kimyasal ve biyolojik hasar türleri ve nedenleri, hasar analizleri ve çözüm önerileri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Yapım teknolojisi hakkında bilgi sahibi olmak 2- Strüktür ya da kaplama malzemelerindeki hasarları görmek 3- Hasar türleri hakkında bilgi sahibi olmak 4- Hasar nedenlerini analiz edebilmek 5- Oluşan hasar türlerine karşı çözüm önerisi geliştirmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yapıda strüktür, malzeme ve yapı bileşenleri, Yapı kitapları; E. Erkin YAPI YAPIM KİTABI
2) Hasar mekanizması, taşıyıcı ve kaplamalara göre hasar oluşumları -M. ERİÇ YAPI MALZEMESİ -A. DOLAR, S.YARDIMLI, Tarihi Yapı Taşlarındaki Alg ve Bakteri Alterasyonları, (Sf:143-152) 6. TARİHİ YAPILARIN GÜÇLENDİRİLMESİ SEMPOZYUMU, 2-3-4 KASIM 2017, TRABZON
3) Kaplama ve örtü elemanlarında hasar oluşumu, - TARIM A., YARDIMLI S., ‘İstanbul Tarihi Yarımada Bölgesindeki Ahşap Konut Yapı Elemanlarında Görülen Bozulmalar’, T.Ü. EDİRNE, X. ULUSLAR ARASI SİNAN SEMPOZYUMU 27-28 Nisan 2017
4) Yapıda tasarımdan, uygulama sürecinden, kullanımdan ve çevresel faktörlerden kaynaklanan bozulmalar - S. Khooshroo, N. Javadi, S. Yardımlı, S.Hattap, ‘İstanbul Süleymaniye Camii Taş Yüzeylerinde Tespit edilen Bozunmalar’-Deteriorations Detected in İstanbul Süleymaniye Mosque Stone Surfaces’, TÜRKİYE IX. ULUSLARARASI MERMER VE DOĞALTAŞ KONGRESİ VE SERGİSİ, 9th 13-15 Aralık – December 2017, Antalya-Turkey (227-235)
5) Fiziksel, kimyasal ve biyolojik hasar türleri ve nedenleri
6) Hasar analizleri ve çözüm önerileri
7) Alan çalışma konularının belirlenmesi-Alan Çalıma formatı ve kapsamı hakkında belirlemeler
8) Ara sınav
9) Alan çalışmalarında hasar türleri analizleri
10) Alan çalışmalarında hasar türleri analizleri
11) Alan çalışmalarında hasar türleri analizleri
12) Yapılan çalışmaların kritikleri
13) Yapılan çalışmaların kritikleri
14) Sunum ve teslim değerlendirmeleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: E. ERTEN YAPI YAPIM KİTABI, M. ERİÇ YAPI MALZEMESİ KİTABI, M. DAL DOĞAL TAŞLARDAKİ BOZUNMALAR, KONFERANS – SEMİNER BİLDİRİLERİ, F. BAYTOP İNŞAAT UYGULAMALARINDA YANLIŞLAR DOĞRULAR
Diğer Kaynaklar: E. ERTEN YAPI YAPIM KİTABI, M. ERİÇ YAPI MALZEMESİ KİTABI, M. DAL DOĞAL TAŞLARDAKİ BOZUNMALAR, KONFERANS – SEMİNER BİLDİRİLERİ, F. BAYTOP İNŞAAT UYGULAMALARINDA YANLIŞLAR DOĞRULAR

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 30
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 4 16
Sunum / Seminer 1 2 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 1 15 15
Toplam İş Yükü 60