MİMBS501 Mimarlık Üzerine Küresel Tartışmalarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS501
Ders İsmi: Mimarlık Üzerine Küresel Tartışmalar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi EDA ÖZSOY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HALİL SEMİH ERYILDIZ
Dr.Öğr.Üyesi EDA ÖZSOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlık bilgi ve üretim alanının, diğer disiplinler ve alanlar ile ilişkisi, gelecek kurguları – sorunları etrafında güncel tartışmalar yürütmek, eleştirel bir bakış açısı ile mimarlığın içinde yer aldığı küresel bağlama dair bir kavrayış geliştirmek
Dersin İçeriği: Mimarlık gibi hem anonim hem de karmaşık olan bir bilgi ve üretim alanı, küresel ölçekte gerçekleşen değişimlerin paralelinde sürekli ve yeniden tanımlanmalı ve tartışmaya açılmalıdır. Bu noktadan hareketle bu ders, günümüz dünyasının gündemleri üzerine okumak ve tartışmak, bu gündemlerin mimarlık ile olan ilişkileri ve onun üzerine etkilerini incelemeyi hedeflemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Çevre, Kent, Toplum bilgi ve becerileri
2) 2- Eleştirel Düşünme
3) 3- Tarih, Kuram, Kültür, Sanat bilgi ve becerileri
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma – Dersin içeriği ve yöntemi üzerine konuşmalar
2) Küreselleşmenin Dinamikleri Spencer, D. (2018). Neoliberalizmin Mimarlığı: Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci.
3) Küreselleşmenin Dinamikleri Spencer, D. (2018). Neoliberalizmin Mimarlığı: Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci.
4) Küresel Mimarlık Meselelerine Dair Anahtar Kavramlar A.Krista Sykes(ed.) (2017). "Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009"
5) Küresel Mimarlık Meselelerine Dair Anahtar Kavramlar A.Krista Sykes(ed.) (2017). "Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009"
6) Küresel Mimarlık Meselelerine Dair Anahtar Kavramlar A.Krista Sykes(ed.) (2017). "Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009"
7) Ağlar, Aktörler, Söylemler ve Pratikler Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak.
8) Vize Sınavı / Ara Sunumlar
9) Ağlar, Aktörler, Söylemler ve Pratikler Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak.
10) Ağlar, Aktörler, Söylemler ve Pratikler Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak.
11) Ağlar, Aktörler, Söylemler ve Pratikler Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak.
12) Mimarlık Üzerine Gelecek Öngörüleri Hossein Sadri, “Mimarlık ve İnsan Hakları”
13) Mimarlık Üzerine Gelecek Öngörüleri Hossein Sadri, “Mimarlık ve İnsan Hakları”
14) Mimarlık Üzerine Gelecek Öngörüleri Hossein Sadri, “Mimarlık ve İnsan Hakları”

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Evet
Diğer Kaynaklar: Spector, T. (2001). The Ethical Architect: The Dilemma of Contemporary Practice. New York: Princeton Architectural Press.
Spencer, D. (2018). Neoliberalizmin Mimarlığı: Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci. İletişim Yayınları: İstanbul
Hubbard, P. (2011). Key thinkers on space and place. Los Angeles: Sage.
Rauterberg, H., Aston, P., & Holtz, C. (2012). Talking Architecture: Interviews with architects. Munich: Prestel.
Torlak, S., Kulak, Ö. (ed.) (2014). Mekân Meselesi. Tekin Yayınevi, İstanbul
Lefebvre, H. (2015). Mekânın Üretimi. Sel Yayıncılık, İstanbul.
Mishchenko, E.D. (2018). Kapsayıcı Bir Kent Mümkün mü, Mekanda Adalet Derneği, https://beyond.istanbul/kapsayıcı-bir-kent-mümkün-mü-803a70a80df0
Yırtıcı, H. (2005). Çağdaş Kapitalizmin Mekânsal Örgütlenmesi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. Metis Yayınları, İstanbul.
Koçak Dilek Özhan, & Koçak Orhan Kemal. (2016). İstanbul Kimin Şehri: Kültür, Tasarım, Seyirlik ve Sermaye. İstanbul: Metis Yayınları.
Kırlangıç, Ö. (2012) Dar Gelirliler İçin Konut Üretiminde Bir Yöntem Olarak Mimari Tasarımda “Kullanıcı Katılımı”. Yüksek Lisans Tezi, MSGSÜ Mimarlık ABD, Mimari Tasarım Sorunları Programı
A.Krista Sykes(ed.) (2017). "Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009", Küre Yay: Istanbul
Pınar Çobanyılmaz Öztürk, “İstanbul’da (Mega) Projeler ve Kentsel Değişim”, Mimar.ist 2017/1 s.47-55
Cihan Uzunçarşılı Baysal, “Kabataş Martı Projesi: İstanbul’un Dubaileştirilmesi ve Mimarın Etiği”, 2016
Hossein Sadri, “Mimarlık ve İnsan Hakları”, Mimarlık Dergisi, No: 365, 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Küçük Sınavlar 1 % 10
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60