Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MİMBS502 | ||||||||
Ders İsmi: | Üretim, Tüketim Ve Mimarın Rolü | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, mekân üretiminin çok boyutlu içeriği üzerine tartışmalar yürütmek ve bu içerik içinde üretim yapan bir özne olarak mimarın rolünü farklı yönleriyle ele almaktır. Alternatif üretim modelleri ve büyük harfle mimarlık pratikleri üzerinden ele alınacak olan mimar ve mimarlık hallerine dair bir kavrayış ve eleştirel bakış açısı geliştirmek, dersin genel kapsamını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Üretim biçiminin; gündelik yaşamı, toplumsal örgütlenme gibi hayatın tüm alanlarını belirlediği bakış açısından hareketle; Sanayi Devrimi’nden günümüze değişen üretim biçimi, mekânsal yansımaları, bir meslek olarak mimarlığın dönüşümü etrafında çok boyutlu tartışmalar yürütmek, dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma – Dersin içeriği ve yöntemi üzerine konuşmalar | |
2) | Profesyonel Bir Alan Olarak Mimarlık | |
3) | Profesyonel Bir Alan Olarak Mimarlık | |
4) | Profesyonel Bir Alan Olarak Mimarlık | |
5) | Üretim Biçimi Değişiminde Kırılma Noktaları | |
6) | Üretim Biçimi Değişiminde Kırılma Noktaları | |
7) | Üretim Biçimi Değişiminde Kırılma Noktaları | |
8) | Vize Sınavı / Ara Sunumlar | |
9) | Bir Aktör Olarak Mimarın Değişen Rolü | |
10) | Bir Aktör Olarak Mimarın Değişen Rolü | |
11) | Bir Aktör Olarak Mimarın Değişen Rolü | |
12) | Mimarlık Üretimi: Söylemler ve Pratikler | |
13) | Mimarlık Üretimi: Söylemler ve Pratikler | |
14) | Mimarlık Üretimi: Söylemler ve Pratikler |
Ders Notları / Kitaplar: | Spector, T. (2001). The Ethical Architect: The Dilemma of Contemporary Practice. New York: Princeton Architectural Press. Spencer, D. (2018). Neoliberalizmin Mimarlığı: Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci. İletişim Yayınları: İstanbul Hubbard, P. (2011). Key Thinkers on Space and Place. Los Angeles: Sage. Rauterberg, H., Aston, P., & Holtz, C. (2012). Talking Architecture: Interviews with architects. Munich: Prestel. Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. Metis Yayınları, İstanbul. Tanyeli U. (2007). Mimarlığın Aktörleri: Türkiye 1900-2000. İstanbul: Garanti Galeri. A.Krista Sykes(ed.) (2017). "Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009", Küre Yay: Istanbul Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yay. Rand, A. (2008). Hayatın Kaynağı. (Dişbudak Belkıs, Çev.). İstanbul: Plato Film Yayınları. Urry, J., & Öğdül Rahmi G. (1999). Mekânları Tüketmek. İstanbul: Ayrıntı. |
Diğer Kaynaklar: | Spector, T. (2001). The Ethical Architect: The Dilemma of Contemporary Practice. New York: Princeton Architectural Press. Spencer, D. (2018). Neoliberalizmin Mimarlığı: Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci. İletişim Yayınları: İstanbul Hubbard, P. (2011). Key Thinkers on Space and Place. Los Angeles: Sage. Rauterberg, H., Aston, P., & Holtz, C. (2012). Talking Architecture: Interviews with architects. Munich: Prestel. Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. Metis Yayınları, İstanbul. Tanyeli U. (2007). Mimarlığın Aktörleri: Türkiye 1900-2000. İstanbul: Garanti Galeri. A.Krista Sykes(ed.) (2017). "Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009", Küre Yay: Istanbul Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yay. Rand, A. (2008). Hayatın Kaynağı. (Dişbudak Belkıs, Çev.). İstanbul: Plato Film Yayınları. Urry, J., & Öğdül Rahmi G. (1999). Mekânları Tüketmek. İstanbul: Ayrıntı. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 5 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 5 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 5 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Grup Projesi | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 15 |
Juri | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 48 |