E-MBA504 İşletme Ekonomisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme (YL) (Tezsiz) (Uzaktan Öğretim)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme (YL) (Tezsiz) (Uzaktan Öğretim)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: E-MBA504
Ders İsmi: İşletme Ekonomisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYLİN SOYDAN
Dersi Veren(ler): Seher ERKAL
Prof. Dr. FATMA ÇİĞDEM ÇELİK
Dr.Öğr.Üyesi İREM YALKI
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET GÖKHAN GÖKTAN
Prof. Dr. AYLİN SOYDAN
Doç. Dr. ABDÜLKADİR TUNA
Prof. Dr. MUSTAFA ERDİNÇ TELATAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı işletmeler açısından ekonomik analizin mikro yönlerini ele almaktır. Arz, talep, fiyat oluşumu, piyasa yapıları konuları özellikle strateji perspektifine odaklanarak tartışılacaktır. Dersi alan öğrenciler rekabetçi bir strateji geliştirmeye temel oluşturacak ekonomik analizin temel kavramlarını ve araçlarını kavrayacak ve ekonomik analizi yapabileceklerdir.

Dersin İçeriği: Etkili ve verimli yönetilen işletmeler rekabetçi ortamda daha başarılıdırlar. İşletmelerin verimli yönetilmesi işletme ekonomisi temellerine dayanır. Çalışma konuları farklı olsa da işletmelerin ortak yanları ve ortak sorunları bulunur. İşletme ekonomisi bu ortak yanları ve sorunları ortaya çıkaracak ilke, kural ve yöntemleri araştırarak nasıl hareket etmesi gerektiğini saptamaya çalışır. Bu kapsamda kuruluşundan yaşantısı sona erinceye kadar işletmede oluşacak alım, ticaret, finansman gibi ekonomik olayların tüm yönleri ile incelenmesi işletme ekonomisinin ana ilgi alanını oluşturur. İşletme ekonomisi; genel ekonomi, davranış bilimleri, istatistik ve matematik ile yakından ilişkilidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Piyasa karakteristiklerini tanımlayabilecek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Maliyet, esneklik ve ölçek ekonomileri çeşitlerini hatırlayıp açıklayabilecek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Arz ile talebi ve bunların etkileşiminin fiyat belirlenmesindeki önemini tarif edip açıklayabilecek.
2) • Piyasa yapılarını tanımlar, açıklar ve karşılaştırır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • İşletme ekonomisinin temel kavramlarını tarif eder. • Azalan verimlerin önemini tanır. • Firmanın rekabetçi çevresini tarif eder.
2) • Talep eğrisini kaydıran faktörleri tanır. • Tüketici fazlasının firma için önemini anlar. • Talebin fiyat ve gelir değişimine tepkisine göre malları sınıflandırır. • Esneklikleri hesaplar. • Esnekliklerle toplam hasılat arasındaki ilişkiyi anlar.
3) • Toplam, ortalama ve marjinal maliyetleri ayırt eder. • Kârı maksimize eden çıktı düzeyini belirler. • Değişken ve sabit maliyetleri ayırt eder. • Dışsal ve içsel ölçek ekonomilerini anlar.
4) • Fiyat ve fiyat dışı faktörlerin etkisini anlar. • Arzın çeşitli faktörlere tepkisini ölçer. • Tedarik ve değer zincirlerini tanır. • İşlem maliyetleri ile kaynak temelli teoriyi açıklar. • Dikey, yatay gibi çeşitli şirket yapılarını tanımlar. • Üretici fazlasını açıklar.
5) • Denge fiyatlarının nasıl oluştuğunu anlar. • Dengesizliğin nasıl ortadan kalktığını açıklar. • Talep ve arz değişimlerinin fiyatı nasıl etkilediğin açıklar. • Fiyat mekanizmasının kaynak tahsisindeki rolünü açıklar.
6) vize sınavı
7) • Tam rekabette uzun ve kısa vade analizlerinin önemini anlar. • Aşırı kârın rolünü anlar. • Tahsis ve üretim etkinliklerini ayırt eder. • Pareto optimaliteyi anlar.
8) • Monopolistin neden fiyat yapıcı olduğunu anlar. • Monopol piyasasında piyasaya giriş engellerini açıklar. • Monopolün etkinliğe olan etkisini açıklar. • Çeşitli yöntemlerle monopolün gücünün derecesini ölçer.
9) • Ürün farklılaştırmasının rolünü anlar. • Tekelci rekabetin refah maliyetlerini anlar. • Kısa ve uzun vadede tekelci rekabette dengeyi açıklar
10) • Oligopolistik piyasalarda firma davranışını anlar. • Oligpolistik piyasalarda bir firmanın diğer firmalar üzerindeki etkisini anlar. • Karşılıklı bağımlılığı anlar. • Oligopolistlerin farklı stratejilerini tarif eder. • Oligopolü açıklayan iki modeli anlar.
11) • Rekabetçi strateji ve rekabetçi avantajı açıklar. • Porter’ın beş kuvvet modelinin sektör analizinde önemini açıklar. • Jenerik stratejilerin önemini tarif eder.
12) • Fiyatın rekabetçi bir ekonomide nasıl belirlendiğini tanır. • Farklı jenerik fiyatlama stratejilerini ayırt eder. • Farklı piyasa yapılarındaki fiyatlama stratejisi farklılıklarını anlar.
13) • Piyasa başarısızlıklarını, kamu mallarını tanımlar. • Devletin piyasaya müdahalesinin anlamını tanır. • Devletin ekonomideki rolünü anlar. • Endüstriyel politikanın sanayi için önemini tanır.. • Rekabet yasasının ilkelerini anlar.
14) • Önemli değişkenler arasındaki ilişkilerin modellenmesi ile geleceğe dönük yapmayı ayırt eder. • Talep tahminini anlar. • Talep tahmini için veri toplamada hangi metodların kullanıldığını tarif eder.
15) final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:  J.Sloman,D.Garratt,J.Guest and E.Jones,Economics for Business,8th ed.Pearson,2019.
 Muammer Doğan,İşletme Ekonomisi ve Yönetim,12.Basım,Nobel Yayınevi,2021.
 Genel İşletmecilik Bilgileri, Demek Varoğlu, Doğan Tuncer, Doğan Yaşar Ayhan, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2007.
 İşletme Ekonomisi, Tamer Müftüoğlu, Turhan Kitabevi, 2003.
 Boone, Kurtz, Çağdaş İşletme, Nobel yayınevi, çev.edit. Azmi Yalçın, 14.basımdan çeviri.
 Dilber Ulaş, Küreselleşme Sürecinde Dışa Açılma Stratejileri, Nobel Yayınevi, 2009, Ankara.
 Hayri Ülgen, Kadri Mirze, İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayınları , 8.basım, 2016.
 Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Beta Yayınları, 2015.
Diğer Kaynaklar:  J.Sloman,D.Garratt,J.Guest and E.Jones,Economics for Business,8th ed.Pearson,2019.
 Muammer Doğan,İşletme Ekonomisi ve Yönetim,12.Basım,Nobel Yayınevi,2021.
 Genel İşletmecilik Bilgileri, Demek Varoğlu, Doğan Tuncer, Doğan Yaşar Ayhan, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2007.
 İşletme Ekonomisi, Tamer Müftüoğlu, Turhan Kitabevi, 2003.
 Boone, Kurtz, Çağdaş İşletme, Nobel yayınevi, çev.edit. Azmi Yalçın, 14.basımdan çeviri.
 Dilber Ulaş, Küreselleşme Sürecinde Dışa Açılma Stratejileri, Nobel Yayınevi, 2009, Ankara.
 Hayri Ülgen, Kadri Mirze, İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayınları , 8.basım, 2016.
 Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Beta Yayınları, 2015.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) işletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek
2) iş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması
4) işletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma
5) Rapor , çıktı , örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması
6) mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme
7) işletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) işletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek 5
2) iş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak 3
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması 4
4) işletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma 1
5) Rapor , çıktı , örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması 3
6) mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme 3
7) işletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Bireysel Proje
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 98
Ödevler 12 12
Ara Sınavlar 4 36
Final 6 46
Toplam İş Yükü 237