E-MBA522 İstatistiksel Analiz ve Karar Vermeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme (YL) (Tezsiz) (Uzaktan Öğretim)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme (YL) (Tezsiz) (Uzaktan Öğretim)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: E-MBA522
Ders İsmi: İstatistiksel Analiz ve Karar Verme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi İREM YALKI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi İLKER CALAYOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; kantitatif analiz teknikleri ile araştırma konularını sayısal bir biçimde ifade edilmektedir. Analize konu olan değişkenlerin belirlenmesi, verilerin toplanması, araştırmanın metodolojisinin belirlenmesi gibi konulara değinilerek daha sonra çeşitli analiz türlerinde kısıt altında optimizasyon sağlamak amacıyla izlenmesi gereken aşamalara yer verilecektir. Her analizin sonunda ise analiz sonuçlarından elde edilen objektif sonuçların ne şekilde yorumlanması gerektiği detaylı olarak incelenecektir.
Dersin İçeriği: İstatistiksel Analiz ve Karar Verme Dersi;belirsizlik altında karar vermeyi sağlayan teknik ve yöntemler bütününün öğretilmesidir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İstatistiksel olaylardaki değişkenleri belirler ve tanımlar. İstatistiksel verileri nasıl belirleyeceğini, toplayacağını ve düzenleyeceğini belirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Veri analizi için uygun metodolojiyi seçer. Optimal karar verme süreci için gerekli becerileri sağlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Şirketlerin karar verme süreçlerini analiz eder. Şirketlerin çeşitli bölümlerinde araştırma yöntemlerini uygular.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Kantitatif ve kalitatif analiz arasındaki farkları tartışır. • Problemi tanımlar. • Model geliştirmeyi analiz eder.
2) • Matematiksel modelin avantajlarını açıklar. • Riske göre gruplandırılmış matematiksel modelleri açıklar. • Problemi tanımlar. • Model geliştirir. • Veri girdilerini edinir. • Çözüm geliştirir. • Çözümü test eder. • Sonuçları analiz eder.
3) • Temel olasılık kavramlarını açıklar. • Olasılığın türlerini listeler. • İstatistiksel olarak bağımlı ve bağımsız olaylar arasındaki farkı tartışır. • Kesikli rassal değişkenin olasılık dağılımını analiz eder. • Sürekli rassal değişkenin olasılık dağılımını analiz eder.
4) • Binom formulü ile soru çözer. • Binom tabloları ile soru çözer. • Normal eğri altında kalan alanı hesaplar. • Standart normal dağılım tablosunu nasıl kullanacağını açıklar.
5) • Karar teoremini tanımlar. • Belirsizlik altında iyimserlik kriterine göre karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında kötümserlik kriterine göre karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında gerçeklik kriterine göre (Hurwicz Criterion) karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında eşit olasılık kriterine göre (laplace) karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında minimax kriterine göre karar vermeyi tanımlar.
6) • Duyarlılık analizini tanımlar ve açıklar. • Bayes analizi ile olasılık değerlerinin nasıl tahmin edildiğini gösterir. • Revize edilen olasılıkları hesaplar. • Anket sonuçlarındaki olası sorunları tartışır. • Fayda eğrisini ölçmeyi ve oluşturmayı gösterir.
7) • Regresyon modellerini sınıflandırır. • Scatter diyagramlarının nasıl yorumlanacağını açıklar. • Regresyon modelinin uygunluğunu ölçer. • Regresyon modelinin belirlenmesini ve varsayımlarını açıklar. • Modelin anlamlılığını test eder. • Çoklu regresyon modellerini değerlendirir.
8) • Vize sınavı • Matematiksel modelin avantajlarını açıklar. • Riske göre gruplandırılmış matematiksel modelleri açıklar. • Kesikli rassal değişkenin olasılık dağılımını analiz eder. • Normal eğri altında kalan alanı hesaplar. • Standart normal dağılım tablosunu nasıl kullanacağını açıklar. • Belirsizlik altında gerçeklik kriterine göre (Hurwicz Criterion) karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında eşit olasılık kriterine göre (laplace) karar vermeyi tanımlar. • Bayes analizi ile olasılık değerlerinin nasıl tahmin edildiğini gösterir. • Regresyon modelinin belirlenmesini ve varsayımlarını açıklar. • Modelin anlamlılığını test eder.
9) • Zaman serisi modellerini tanımlar. • Nedensellik modellerini tanımlar. • Kalitatif modelleri tanımlar. • Scatter diyagramlarının zaman serilerini yorumlamak için nasıl kullanılacağını açıklar. • Trend projeksiyonlarını analiz eder. • Mevsimsel değişimleri analiz eder. • Mevsimsel değişimleri trend ile analiz eder.
10) • Grafik gösterimi ile kısıtlamaların nasıl kullanılacağını gösterir. • Isoprofit çizgi çözümünü analiz eder. • Köşe noktası çözün yöntemini analiz eder. • Aylak ve artık kavramlarını açıklar.
11) • Doğrusal programlamada ‘çözümü mümkün olmayan’ özel durumu analiz eder. • Doğrusal programlamada ‘sonsuzluk’ özel durumu analiz eder. • Doğrusal programlamada ‘artık’ özel durumu analiz eder. • Doğrusal programlamada ‘alternatif optimal çözüm’ özel durumu analiz eder. • En küçükleme problemi çözer. • Doğrusal programlamada dört özel durumu analiz eder. • Duyarlılık analizini tanımlar ve açıklar.
12) • Pazarlama uygulamalarını belirler ve açıklar. • Üretim uygulamalarını belirler ve açıklar. • İş planlaması uygulamalarını belirler ve açıklar. • Finansal uygulamalarını belirler ve açıklar. • Bileşen karıştırma uygulamalarını belirler ve açıklar. • Ulaştırma uygulamalarını belirler ve açıklar.
13) • Binary (0-1) değeişkenleri ile model çözer. • Doğrusal olmayan amaç fonksiyonu ve doğrusal kısıtlamaları belirler ve açıklar. • Doğrusal olmayan amaç fonksiyonu ve doğrusal olmayan kısıtlamaları belirler ve açıklar. • Doğrusal amaç fonksiyonu ve doğrusal olmayan kısıtlamaları belirler ve açıklar.
14) • Oyun kavramının terminolojisini belirler ve açıklar. • Minimax kriterini belirler ve açıklar. • Saf strateji oyunlarını belirler ve açıklar. • Karma strateji oyunlarını belirler ve açıklar. • Egemen strateji oyunlarını belirler ve açıklar.
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Statistics for Business and Economics, 9th Global Edition
Paul Newbold, William Carlson and Betty Thorne
2020 Pearson.
Diğer Kaynaklar: Statistics for Business and Economics, 9th Global Edition
Paul Newbold, William Carlson and Betty Thorne
2020 Pearson.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) işletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek
2) iş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması
4) işletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma
5) Rapor , çıktı , örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması
6) mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme
7) işletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) işletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek 3
2) iş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak 5
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması 3
4) işletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma 3
5) Rapor , çıktı , örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması 5
6) mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme 5
7) işletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 90
Ödevler 15 27
Ara Sınavlar 4 37
Rapor Teslimi 4 39
Toplam İş Yükü 238