MIMBS110 Tasarımda Görsel İletişim ve Görsel Algılamaİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIMBS110
Ders İsmi: Tasarımda Görsel İletişim ve Görsel Algılama
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tasarım süreci çok yönlü ve farklı disiplinlerden bilgi kaynağının değişik ölçeklerde yapılandırılması ile hayata geçirilen bir süreçtir. Bu bağlamda bu dersin amacı; bir “görsel iletişim aracı” olan mekan tasarımının “görsel algılama” süreci ile ilşkisini tarifleyerek “kimliğinin kodlanmasındaki” araç ve yöntemler hakkında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği: İletişim sürecinin işleyişi, bu süreçte görsel iletişimin yeri ve mekan tasarımı ile ilişkinin kurulması, görsel algılamanın işleyişi, iletişimde mesajın kodlanması, iletişim dili olarak mekan, kod çözümlemede göstergebilimsel yöntemler, mekanın kimliğinin tasarımında görsel iletişim ve algılamanın rolü konuları özelinde hazırlanmış ders içeriği kurgusu, öğrencilerin farklı disiplinlerden bakış açısı geliştirerek tasarıma odaklanmalarını sağlamak üzere hazırlanmıştır. Görsel, işitsel, etkileşimli yöntem ve tekniklerin yoğunluklu olarak kullanıldığı ders içeriğinde öğrencilerin derse katılımı ve ders kapsamı çerçevesinde yapacakları deneysel üretimler ile konuyu pekiştirmeleri hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Algı kuramlarından görsel algının ve işleyiş sürecinin mimari tasarım bağlamında kavranması
2) İletişim biçimlerinden görsel iletişimin ve işleyiş sürecinin mimari tasarım bağlamında kavranması
3) Tasarım becerileri geliştirilmesinde göstergebilimsel yöntemlerin katkısının sağlanması
4) Mekan tasarımında ve kimliğinin belirlenmesinde mekanın bir görsel iletişim aracı olarak nasıl ele alındığının kavranması
5) Kavramsal ve algısal ölçekte ifade biçimlerinin geliştirilmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Görsel iletişim örnekleri üzerinden kavramsal giriş • Ders Notu
2) İletişim süreci işleyişi • Ders Notu
3) Görsel İletişim • Ders Notu
4) Görsel Algı • Ders Notu
5) Göstergebilimsel Çözümleme • Ders Notu
6) Çevre Psikolojisi • Ders Notu
7) Mekansal Davranış • Ders Notu
8) Ara Sınav
9) Mimarlık ve İletişim • Ders Notu
10) Mekanın İletişim Dili • Ders Notu
11) Mimarlık ve Kitle İletişimi • Ders Notu
12) Bütüncül Kimlik Tasarımı ve Mimari • Ders Notu
13) Genel Değerlendirme
14) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Arnheim, R., (2018), Görsel Düşünme, 2. Baskı, Metis Yayınları
• Berger, J., (2019), Görme Biçimleri, 26. Basım, Metis Yayınları
• Crary, J., (2010), Gözlemcinin Teknikleri, 2. Baskı, Metis Yayınları
• Fisher, G., (2015), Mimarlık ve Dil, Daimon Yayınları
• Gürer, L., (1970), Temel Dizanyda Görsel Algı, İTÜ Teknik Okulları Yayınları
• Güney, S. (2016), Davranış Bilimleri, 11. Basım, Nobel Yayıncılık
• Guiraud, P., (2016), Göstergebilim, 3. Baskı, Metis Yayınları•
• Lazar, J., (2001), İletişim Bilimi, Vadi Yayınları
• Odabaşı, H., (2006), Grafikte Temel Tasarım, 3. Baskı, Yorum Sanat
• Sağıroğlu, M.P., Aysu G. (2016). “Bütüncül Kurumsal Kimlik Stratejisinde Mimari Tasarımın Önemi”. MEGARON / Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 11(3), 423-436.
• Uçar, T., F., (2004), Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitabevi
Diğer Kaynaklar: • Arnheim, R., (2018), Görsel Düşünme, 2. Baskı, Metis Yayınları
• Berger, J., (2019), Görme Biçimleri, 26. Basım, Metis Yayınları
• Crary, J., (2010), Gözlemcinin Teknikleri, 2. Baskı, Metis Yayınları
• Fisher, G., (2015), Mimarlık ve Dil, Daimon Yayınları
• Gürer, L., (1970), Temel Dizanyda Görsel Algı, İTÜ Teknik Okulları Yayınları
• Güney, S. (2016), Davranış Bilimleri, 11. Basım, Nobel Yayıncılık
• Guiraud, P., (2016), Göstergebilim, 3. Baskı, Metis Yayınları•
• Lazar, J., (2001), İletişim Bilimi, Vadi Yayınları
• Odabaşı, H., (2006), Grafikte Temel Tasarım, 3. Baskı, Yorum Sanat
• Sağıroğlu, M.P., Aysu G. (2016). “Bütüncül Kurumsal Kimlik Stratejisinde Mimari Tasarımın Önemi”. MEGARON / Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 11(3), 423-436.
• Uçar, T., F., (2004), Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 5
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 5
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 5
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 30
Ödev 3 % 10
Sunum 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 10
Final 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 80
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 20
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 1 2 2
Ödevler 3 2 6
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 54