Endüstri Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ENG304 | ||||||||
Ders İsmi: | Technology Management | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET TEVFİK ÇOBANOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin odak noktası, yöneticilerin teknolojilerin geliştirilmesini ve kullanımını etkin bir şekilde yönetmesini sağlayan temel kavramlar, modeller ve yöntemlerdir. Amaç, ekonomi ve teknoloji yönetimi ve teknolojik yeniliklerle ilgili fenomenlerin, sorunların ve sorunların kapsamı, kapsamı ve karmaşıklığı hakkında bir farkındalık geliştirmektir. Ders temel olarak mikro konulara odaklanacak, ancak endüstrilerin ve firmaların yeni teknolojiler tarafından nasıl dönüştürüldüğünü, yeni endüstrilerin nasıl oluştuğunu ve inovasyon performansını hangi faktörlerin etkilediğini inceleyerek tartışmayı teknoloji yönetiminin makro konularını kapsayacak şekilde genişletecektir. Başka bir deyişle, belirli yapısal düzenlemelerin ve sistemlerin teknolojik gelişmeyi kolaylaştırabileceği koşullara ilişkin içgörü geliştirmek için bir sistem perspektifi kullanılacaktır. Kısacası, öğrenciler teknoloji ile ilgili olarak yönetim görevlerini çevreleyen karmaşık konuları daha iyi anlayacaklardır. |
Dersin İçeriği: | Teknolojinin, Piyasaların ve Endüstrinin Evrimi Teknoloji ve Sanayi Evrimi Piyasaların Evrimi: Yeniliğin Kabulü, Yayılması, Pazar Büyüme, Yeni Ürün Girişi ve Rakip Yanıtları Yeni Ürünlerin Geliştirilmesi ve Tanıtılması Müşteri İhtiyaçlarını Anlamak Bir Problem Çözme Süreci Olarak Ürün Geliştirme Sürdürülebilir Ürün İnovasyonunun "Yönetilemezlerini" Yönetmek İnovasyonun Yönetimi ve Organizasyonu Keşif ve Sömürü Dengelemenin Rakip Yorumları: Eşzamanlı mı Sıralı mı? Ar-Ge Proje Seçimi ve Portföy Yönetimi: Geçmişin Gözden Geçirilmesi, Bugünün Tanımlanması ve Geleceğin Taslağı Teknik Profesyonellerin Yenilikçi Performansını Yönetme Teknoloji Stratejisi Standartların Ekonomisi ve Stratejisi ve Standardizasyon Fikri Mülkiyet ve Yenilik Uygunluğu Düzenlemek: İçsel Bir Görüşe Doğru İnovasyon Yatırımlarından Değer Yakalama Bireysel İşbirlikleri, Stratejik İttifaklar ve İnovasyon: Biyoteknoloji Endüstrisinden Görüşler Kim Yenilikler Yapar? Teknolojiye Dayalı Girişimcilik |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Hafta Giriş Temel kavramlar: Genel bakış ve ilkeler, Rekabet avantajı olarak teknoloji Teknolojik bir yenilik düşünmek İlk adım, öğrencilerin aşina olduğu bir şirket için potansiyel bir teknolojik yenilik fikri bulmaktır. Beyin fırtınası ve literatür taraması ile öğrencilerin yenilikçi bir fikir önermesi ve ardından kararın arkasındaki mantığı açıklamaları gerekir. | Handbook of Technology and Innovation Management Edited by Scott Shane Case Western Reserve University |
2) | 2. Hafta Teknolojik Değişim Modelleri Temel kavramlar: teknoloji evrimi, temel yeterlilik ve endüstriyel dinamikler | Handbook of Technology and Innovation Management Edited by Scott Shane Case Western Reserve University |
3) | 3. Hafta Teknoloji Stratejisi: SEÇİM Temel kavramlar: teknoloji evrimi, temel yeterlilik ve teknoloji stratejisi | Handbook of Technology and Innovation Management Edited by Scott Shane Case Western Reserve University |
4) | 4. Hafta Teknoloji planlaması – öngörü: TANIMLAMA Temel kavramlar: Tahmin, öngörü, planlama, yol haritası | Handbook of Technology and Innovation Management Edited by Scott Shane Case Western Reserve University |
5) | 5. Hafta Teknoloji Yaratma – Ar-Ge Yönetimi: SATIN ALMA 1 Temel kavramlar: Teknoloji yaratma, Ar-Ge | De P. Henriksen (1997) ‘Technology Assessment Primer for Management of Technology’, International Journal of Technology Management, 13(5-6), 615-38. |
6) | 7. Hafta Teknoloji Ticarileştirme: Sömürü 1 Temel kavramlar: Teknoloji pazarlaması ve ağ dışsallıkları | Easingwood, C., Koustelos, A., 2000, "Marketing High Technology: Preparation, Targeting, Positioning, Execution", Business Horizons, May/Jun, Vol. 43 Issue 3. |
7) | 8. Hafta Teknoloji transferi – teknoloji yayılımı: Sömürü 2 Temel kavramlar: Teknoloji transferi, yayılma, sosyal ve organizasyonel bağlam | Hauser and Clausing, 1988, "The House of Quality", HBR, May-June. |
8) | Sınav | Sunum ve ders notları |
9) | TM Araçları Temel kavramlar: Araçlara giriş, Patent analizi ve Portföy Yönetimi, S-Eğrisi, Aşama kapısı ve Değer Analizi | Handbook of Technology and Innovation Management Edited by Scott Shane Case Western Reserve University |
10) | Bir kalp pili şirketi örneği (sınıf içi analiz ve tartışma) IA 3: Etik tartışmanızı sunun (bireysel ödev) Yüksek Teknoloji, İnovasyon ve Uluslararasılaşmayı Yönetmek Temel kavramlar: CTO, inovasyon ve küresel ağlar | Readings: Hargadon, A. and Sutton, R. I., 2000, "Building an Innovation Factory", HBR, May/Jun, 78 (3): 157-167. |
11) | Sunum ve ev ödevleri | Handbook of Technology and Innovation Management Edited by Scott Shane Case Western Reserve University |
12) | Sınav | Handbook of Technology and Innovation Management Edited by Scott Shane Case Western Reserve University |
Ders Notları / Kitaplar: | Cetindamar, D., Phaal, R. and Probert, D., 2010, Technology Management Activities and Tools, Palgrave/Macmillan Handbook of Technology and Innovation Management Edited by Scott Shane Case Western Reserve University |
Diğer Kaynaklar: | Cetindamar, D., Phaal, R. and Probert, D., 2010, Technology Management Activities and Tools, Palgrave/Macmillan Handbook of Technology and Innovation Management Edited by Scott Shane Case Western Reserve University |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 1 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
10) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 12 | % 25 |
Küçük Sınavlar | 8 | % 0 |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | 2 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 42 | 2 | 84 |
Sunum / Seminer | 2 | 2 | 4 |
Ödevler | 2 | 2 | 4 |
Küçük Sınavlar | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 |