İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim) İÖ | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IAY213 | ||||||||
Ders İsmi: | Travma | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | |||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SEVCAN AKTAR UÇAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Travma vakalarında acil bakım uygulaması ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması. Travmayı tanımlama, travma sonucu etkilenen vücut bölgelerine ve sistemlerine uygun acil bakım müdahalelerini uygulama ve uygun transport şekillerinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Travma Vakalarına Genel Yaklaşımı Uygulamak İç ve Dış Kanamalarda Acil Bakım Uygulamak, Hemorojik Şokta Acil Bakım Uygulamak Yumuşak Doku Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Kafa, Yüz ve Boyun Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Omurga Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Göğüs Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Karın Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Pelvis Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Ekstremite Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Özellikli Travma Olgularına Acil Bakım Uygulamak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri, Ders Akışının Açıklanması, Kaynak tavsiyesi | Sunum |
2) | Travma Vakalarına Genel Yaklaşımı Uygulamak | Kaynaklardan sunuların hazırlanması |
3) | İç ve Dış Kanamalarda Acil Bakım Uygulamak, Hemorojik Şokta Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
4) | Yumuşak Doku Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
5) | Kafa, Yüz ve Boyun Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
6) | Omurga Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
7) | Göğüs Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
8) | Vize Sınavı | Sınav sorularının hazırlanması |
9) | Pelvis Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
10) | Ekstremite Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
11) | Özellikli Travma Vakalarına Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
12) | Çoklu Travmalarda, Sıcak ve Soğuk Çarpmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
13) | Tüm konuların uygulamasının yapılması | Uygulamalarda kullanılacak malzemelerin hazırlanması |
14) | Tüm konuların uygulamasının yapılması | Tüm konuların uygulamasının yapılması |
15) | Yarıyıl Sonu Final Sınavı | Sınav sorularının hazırlanması |
Ders Notları / Kitaplar: | PARAMEDİK-Klinik Konular, Mesleki Beceriler-Operasyonel Uygulamalar Öğr. Gör. Gürkan Özel, Hastane Öncesi Acil Bakım, Paramedikler için Acil Hasta Bakımı I, II, III Ali Ekşi Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma, Doç.Dr.Ali Ekşi Paramedikler için Travma Yönetimi, A.Salih Özen Paramedikler için Özel Gereksinimi Olan Hastane Öncesi Yaklaşım, A.Salih Özen |
Diğer Kaynaklar: | PARAMEDİK-Klinik Konular, Mesleki Beceriler-Operasyonel Uygulamalar Öğr. Gör. Gürkan Özel, Hastane Öncesi Acil Bakım, Paramedikler için Acil Hasta Bakımı I, II, III Ali Ekşi Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma, Doç.Dr.Ali Ekşi Paramedikler için Travma Yönetimi, A.Salih Özen Paramedikler için Özel Gereksinimi Olan Hastane Öncesi Yaklaşım, A.Salih Özen |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||||||||||
2) İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | ||||||||||||||
3) İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||||||||||
4) İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler. | ||||||||||||||
5) İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | ||||||||||||||
6) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||||||||||
7) İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder. | ||||||||||||||
8) İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | ||||||||||||||
9) Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar. | ||||||||||||||
10) Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir | ||||||||||||||
11) Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır. | ||||||||||||||
12) Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 |
2) | İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 5 |
3) | İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 5 |
4) | İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler. | 5 |
5) | İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | 5 |
6) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 5 |
7) | İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder. | 5 |
8) | İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 5 |
9) | Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar. | 5 |
10) | Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir | 5 |
11) | Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır. | 5 |
12) | Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Rol oynama | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 5 | 1 | 5 |
Ödevler | 3 | 3 | 9 |
Küçük Sınavlar | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 116 |