STMF152 Sanat Tarihi 2İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Görsel İletişim TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: STMF152
Ders İsmi: Sanat Tarihi 2
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi CANAN DEMİROK BALCI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere tasarımın temel taşları olan estetik, form, renk, kompozisyon ve sembolizm gibi konuları anlamak için sanat tarihini kullanmanın önemini vurgular. Geçmiş sanat akımları, sanatçılar ve eserlerin detaylı incelenmesi, öğrencilere tasarım süreçlerine derinlik katmanın yanı sıra yaratıcılıklarını daha zenginleştirmek için ilham kaynakları sunar. Bu ders, öğrencilere sanat tarihini tasarım projelerine entegre etme yeteneği kazandırarak, geçmişin deneyimlerinden öğrenme ve bunları modern tasarım problemlerine uygulama becerisi geliştirmeyi hedefler. Öğrenciler, sanat tarihini bir kaynak olarak kullanarak yaratıcı tasarım süreçlerini zenginleştirmek ve kültürel değerleri tasarımlarına dahil etmek konusunda bilgi sahibi olurlar.
Dersin İçeriği: Bu ders, öğrencilere tasarımın temel taşları olan estetik, form, renk, kompozisyon ve sembolizm gibi konuları anlamak için sanat tarihini kullanmanın önemini vurgular. Geçmiş sanat akımları, sanatçılar ve eserlerin detaylı incelenmesi, öğrencilere tasarım süreçlerine derinlik katmanın yanı sıra yaratıcılıklarını daha zenginleştirmek için ilham kaynakları sunar. Bu ders, öğrencilere sanat tarihini tasarım projelerine entegre etme yeteneği kazandırarak, geçmişin deneyimlerinden öğrenme ve bunları modern tasarım problemlerine uygulama becerisi geliştirmeyi hedefler. Öğrenciler, sanat tarihini bir kaynak olarak kullanarak yaratıcı tasarım süreçlerini zenginleştirmek ve kültürel değerleri tasarımlarına dahil etmek konusunda bilgi sahibi olurlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanat tarihinin gelişimini öğrenme ve dönemleri, akımları, sanatçıları ve eserleri sanat tarihinin ana kavramları çerçevesinde kavrama.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Dersi (Avrupa Sanatına Giriş, Avrupa’da Müzecilik) İlk hafta eğitim metodunun ve dersin genel çerçevesinin tanıtımıyla başlayacaktır. Bu bağlamda, dersin amaçları, kapsamı, değerlendirme kriterleri ve bilgi ölçme yöntemleri ayrıntılı olarak açıklanır. Ayrıca, öğrencilere ders süresince kullanılacak temel okuma materyalleri ve kaynak eserler sunulacak, bu eserlerin derse nasıl katkı sağlayacağı tartışılır. Bu hafta, Avrupa sanatının tarihsel gelişim süreçleri, üslup ve tematik dönüşümleri ele alınır. Avrupa’nın antik dönemden modern döneme uzanan sanatsal birikimi, dönemin toplumsal, siyasi ve kültürel bağlamlarıyla birlikte incelenir. Orta Çağ, Rönesans, Barok, Rokoko, Neoklasisizm, Romantizm, Realizm ve Modernizm gibi başlıca sanat akımları değerlendirilir. Avrupa’da müzeciliğin tarihsel gelişimi ve çağdaş müze anlayışları incelenir. 17. ve 18. yüzyılda kraliyet koleksiyonlarının halka açılmasıyla başlayan süreçte, ilk kamuya açık müzelerin ortaya çıkışı ve bu müzelerin toplumsal işlevleri değerlendirilir. Louvre, British Museum, Prado ve Uffizi gibi ikonik müzelerin kuruluş öyküleri, sergileme yöntemleri ve koleksiyon politikaları analiz edilir. 19. ve 20. yüzyılda müzelerin, kültürel mirası koruma ve tanıtma işlevlerinin yanı sıra, akademik araştırmalara katkıları tartışılır. Günümüzde müzecilikte dijitalleşme, kapsayıcılık ve sürdürülebilirlik gibi çağdaş yaklaşımlar ele alınır. Ayrıca, Avrupa’daki müzelerin sanat tarihi yazımı üzerindeki etkileri ve bu müzelerin sanat eserlerinin kimlik ve aidiyet bağlamında taşıdığı önem tartışılır. Bu ders boyunca, Avrupa sanatının tarihsel dinamikleri ve müzecilik pratiği arasındaki ilişki detaylı bir şekilde ele alınır. Avrupa sanatında üretilen eserlerin sergilendiği ve korunduğu mekanlar olarak müzelerin rolü, sanatsal birikimin aktarılmasındaki işlevleri bağlamında değerlendirilir. -
2) Fransa’da Resim ve Heykel Sanatı (15 yy. ve 16.yy.) Bu hafta, 15. ve 16. yüzyıl Fransız resim ve heykel sanatının önemli temsilcileri ve eserleri değerlendirilir. 15. yüzyılda Jean Fouquet, Enguerrand Quarton, Simon Marmion, Jean Colombe, Jacques Daret ve Michel Colombe gibi sanatçıların Gotik gelenekten Rönesans etkisine uzanan sanatsal yaklaşımları ele alınır. Bu süreçte, Jean Bourdichon’un minyatür sanatındaki etkisi ve François Clouet’un portre çalışmalarındaki detaycılık incelenir. 16.yüzyılda Fransız sanatının İtalyan Rönesansı’nın etkisiyle geçirdiği dönüşümler analiz edilir. Jean Clouet ve François Clouet’un portre sanatında bireysel ifade ve gerçekçilik arayışları tartışılırken, Jean Cousin the Elder ve Jean Cousin the Younger’ın eserlerinde görülen Rönesans idealizmi ve kompozisyon anlayışı değerlendirilir. Pierre Puget ve Germain Pilon’un heykel sanatındaki dramatik ve figüratif yaklaşımları ele alınır. François Dubois’in tarihi olayları betimleyen resimleri ve Toussaint Dubreuil’in figüratif kompozisyonları, dönemin siyasal ve kültürel bağlamı çerçevesinde incelenir. Ders kapsamında, 15. ve 16. yüzyılda Fransız sanatında görülen stilistik değişimlerin toplumsal, kültürel ve sanatsal etkileri tartışılır ve bu dönem sanatının Avrupa sanatındaki yeri değerlendirilir. -
3) Almanya’da Resim ve Heykel Sanatı (15 yy. ve 16.yy.) Bu hafta, 15. ve 16. yüzyılda Alman resim ve heykel sanatının önemli temsilcileri ve eserleri değerlendirilir. 15. yüzyılda Hans Memling, Martin Schongauer, Albrecht Dürer, Hans Holbein the Elder, Lucas Cranach the Elder, Matthias Grünewald, Hans Baldung Grien ve Veit Stoss gibi sanatçıların çalışmaları ele alınır. Bu dönemde, özellikle dini temaların ve sembolik anlatımın ön planda olduğu, detaycılığın ve derinlik hissinin eserlerde nasıl ifade bulduğu incelenir. Matthias Grünewald’ın dramatik kompozisyonları ve Albrecht Dürer’in detaylı gravürleri, dönemin sanatsal zenginliğini ortaya koyar. 16.yüzyılda ise Alman sanatında Rönesans etkileri ve bireysel üslupların çeşitliliği analiz edilir. Albrecht Dürer, Hans Holbein the Younger ve Lucas Cranach the Younger gibi sanatçıların portre ve dini temalı eserlerindeki estetik ve teknik detaylar ele alınır. Hans Baldung Grien’in fantastik ve alegorik konulara yönelimi tartışılırken, Georg Pencz ve Jost Amman’ın gravür çalışmaları detaylandırılır. Friedrich Sustris ve Hans Vredeman de Vries gibi sanatçıların mimari ve perspektif odaklı eserleri değerlendirilir. Bu hafta boyunca, Alman resim ve heykel sanatının 15. ve 16. yüzyılda geçirdiği stilistik dönüşümler incelenir; toplumsal, kültürel ve dini etkiler bağlamında bu sanatçıların eserleri tartışılır. Ayrıca, dönemin sanatıyla Avrupa’daki diğer bölgeler arasında kurulan etkileşimler ele alınarak, Alman sanatının uluslararası sanat sahnesindeki yeri değerlendirilir. -
4) İngiltere’de Resim ve Heykel Sanatı (15 yy. ve 16.yy.) Bu hafta, 15. ve 16. yüzyılda İngiltere’de resim ve heykel sanatının önemli temsilcileri ve eserleri ele alınacaktır. 15. yüzyılda Hans Holbein the Younger, Simon Hemenway, Robert Peake the Elder ve Nicholas Hilliard gibi sanatçıların resim alanındaki katkıları incelenirken, bu dönemde özellikle portre sanatı, dini temalar ve minyatür çalışmaları tartışılır. Hans Holbein the Younger’ın detaylı portreleri ve İngiliz sarayı için ürettiği eserler değerlendirilir. Heykel alanında ise dönemin sınırlı örnekleri üzerinden Gotik geleneklerin İngiliz sanatındaki yansıması analiz edilir. 16.yüzyılda İngiliz sanatında resim ve heykel alanındaki dönüşümler değerlendirilir. Hans Holbein the Younger’ın portre sanatı üzerindeki etkisi ile Nicholas Hilliard’ın minyatür çalışmaları ele alınır. Anthony van Dyck, Peter Lely ve William Dobson gibi sanatçıların portre sanatındaki Barok etkileri ve bu eserlerin saray ve aristokrasi bağlamındaki önemi tartışılır. Heykel sanatında ise mimari süslemeler ve anıtsal yapı detayları üzerinden bu dönemin heykelsi ifade biçimleri incelenir. Robert Walker, Allan Ramsay ve William Hogarth gibi ressamların sosyal ve kültürel temaları ele alan eserleri analiz edilirken, heykelde figüratif ve dekoratif üslupların gelişimi değerlendirilir. Bu hafta boyunca, 15. ve 16. yüzyıl İngiliz resim ve heykel sanatındaki tematik ve stilistik değişimler, toplumsal ve kültürel bağlamda ele alınacak ve bu dönemde İngiltere’nin Avrupa sanatındaki yeri tartışılacaktır. -
5) İspanya’da Resim ve Heykel Sanatı (15 yy. ve 16.yy.) Bu hafta, 15. ve 16. yüzyılda İspanyol resim ve heykel sanatının öne çıkan isimleri ve eserleri ele alınacaktır. 15. yüzyılda Bartolomé Bermejo, Fernando Gallego, Pedro Berruguete ve Juan de Borgoña gibi sanatçıların çalışmaları incelenecektir. Bu dönemde Gotik sanatın etkileri ile Rönesans etkilerinin birleşimi değerlendirilecek, özellikle dini temaların zengin bir sembolizmle ele alınışı analiz edilecektir. Pedro Berruguete’nin hem yerel hem de İtalyan etkilerini yansıtan tabloları ve Bartolomé Bermejo’nun ışık ve detay kullanımı tartışılacaktır. Heykel sanatında ise, Gotik tarzın etkisinin nasıl devam ettiği ve bu dönemde ortaya çıkan figüratif ifadeler incelenecektir. 16.yüzyılda İspanyol sanatı, Rönesans ve Maniyerizm etkileriyle farklı bir boyut kazanmıştır. Bu dönemde El Greco, Diego Velázquez, Francisco de Zurbarán ve José de Ribera gibi sanatçıların resimlerinde görülen dramatik ışık-gölge kullanımı ve dini mistisizm ele alınacaktır. Alonso Cano’nun hem ressam hem de heykeltıraş olarak ürettiği eserlerdeki çok yönlülük değerlendirilecektir. Juan de Valdés Leal ve Bartolomé Esteban Murillo’nun figüratif ve duygusal kompozisyonları tartışılırken, Juan Sánchez Cotán’ın natürmort çalışmalarında görülen yalınlık ve düzen incelenecektir. Heykel sanatında, dini temalı anıtsal eserlerin ve mimari süslemelerin dönemin estetik anlayışını nasıl yansıttığı ele alınacaktır. Bu hafta boyunca, 15. ve 16. yüzyıl İspanyol resim ve heykel sanatındaki tematik ve teknik dönüşümler, dönemin sosyal, dini ve kültürel bağlamı içinde değerlendirilecektir. Ayrıca, bu sanatçıların eserlerinin Avrupa’daki diğer sanat akımlarıyla olan etkileşimleri tartışılacaktır. -
6) İtalya’da Resim ve Heykel Sanatı (15 yy. ve 16.yy.) Bu hafta, İtalyan sanatının 15. ve 16. yüzyıldaki en önemli temsilcileri ve eserleri ele alınır. 15. yüzyılda, Rönesans’ın doğuşuyla birlikte Masaccio, Filippo Lippi ve Sandro Botticelli gibi sanatçıların perspektif kullanımı, insan figürüne yaklaşımları ve ideal güzellik arayışları değerlendirilir. Leonardo da Vinci’nin bilimsel gözlemlerle birleşen sanatı ve Michelangelo’nun hem heykel hem de fresklerinde ortaya koyduğu etkileyici anatomik gerçekçilik detaylı bir şekilde incelenir. Raffaello Sanzio’nun dengeli ve uyumlu kompozisyonları, Tiziano Vecellio’nun renk kullanımı ve Donatello’nun heykelde gerçekçi detaylara odaklanan üslubu ele alınır. 16. yüzyılda ise Maniyerizm’den Barok döneme geçişte İtalyan sanatının geçirdiği dönüşüm analiz edilir. Tintoretto’nun dramatik ışık-gölge kullanımı ve dinamik kompozisyonları ile Paolo Veronese’nin ihtişamlı ve büyük ölçekli sahneleri tartışılır. Annibale Carracci’nin klasik formları yeniden yorumlayan çalışmaları, Caravaggio’nun güçlü natüralizmi ve chiaroscuro (ışık-gölge) tekniği üzerinden analiz edilir. Heykelde Gian Lorenzo Bernini’nin duygusal ve teatral ifadeleri, Pietro da Cortona’nın fresk sanatı ve Guido Reni’nin zarif anlatımı, 16. yüzyıl İtalyan sanatında ortaya çıkan yeni yönelimler bağlamında değerlendirilir. -
7) Ara Sınav Haftası (Sanat eserlerinde sanatçı, üslup ve dönem özellikleri analizi nasıl yapılacağı öğretilir) Bu hafta, öğrencilere kompozisyon analizi dersi yapılır. Deniz Resmi temalı bir içerik ile öğrencilerin gerçek fizik değerleriyle sanatçıların nasıl renk, ışık, form değerleri kullanmaya başladıkları incelenir. Öğrencilerin deneyimledikleri tarihsel ve sanatsal alt yapı ve öğrendikleri terminoloji ile bir sanat eserini sanatçı üslubu ve dönem özellikleri bağlamında karşılaştırmalı olarak nasıl inceleyip analiz edebilecekleri öğretilir. Terminoloji tekrarı yapılır. Willem van de Velde the Younger, Ships in a Gale, 1660;Willem van de Velde the Younger,Three Ships in a Gale,1673;William Clarkson Stanfield, The Battle of Trafalgar, 1836;Ivan Aivazovsky, Russian-Turkish Sea Battle of Sinop on 18th November,1853;Adriaen van Diest , The Four Days' Battle, 17.yy.;Thomas Buttersworth , Nelson’s Inshore Blockading Squadron at Cadiz,, 1797;Philip James de Loutherbourg, The Battle of Nile, 1800;Turner, The Battle of Trafalgar, 1806–8;Eugène Boudin , Ships and Sailing Boats Leaving Le Havre,1887;;Eugène Boudin,Yacht Basin at Trouville-Deauville,1895;Geoff Shaw, Antelope Posta Gemisi, 20.yy.;Nicholas Pacock, The Battle of Copenhagen,1801 -
8) Ara Sınav Haftası -
9) Fransa’da Resim ve Heykel Sanatı (17. yy. ve 18.yy.) Bu hafta, 17. ve 18. yüzyılda Fransız resim ve heykel sanatında öne çıkan sanatçılar ve eserleri ele alınacaktır. 17. yüzyılda, Barok ve Klasisizm etkileri çerçevesinde Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Charles Le Brun ve Philippe de Champaigne gibi sanatçıların eserleri incelenecektir. Poussin’in mitolojik ve dini temaları ele alış biçimi, Lorrain’in manzara resmindeki ışık ve doğa tasvirleri detaylı bir şekilde değerlendirilir. Charles Le Brun’un Fransa’da saray sanatı üzerindeki etkisi ve Simon Vouet ile Eustache Le Sueur’un Barok üslubu, dönemin estetik anlayışı bağlamında tartışılır. Sébastien Bourdon ve Jacques Stella’nın figüratif kompozisyonları ve tematik çeşitlilikleri incelenirken, heykel sanatındaki gelişmeler dönemin mimari projeleriyle birlikte ele alınır. 18. yüzyılda, Rokoko üslubunun ortaya çıkışı ve ardından Aydınlanma ile şekillenen Neoklasik dönem analiz edilir. Jean-Antoine Watteau, François Boucher ve Jean-Honoré Fragonard gibi sanatçıların Rokoko dönemine ait eserlerinde zarafet, hafiflik ve pastoral temalar tartışılır. Jean-Baptiste Greuze ve Jean-Baptiste Chardin’in günlük yaşam ve duygusal anlatımlara odaklanan resimleri, toplumsal değişimlerin sanata etkisi bağlamında değerlendirilir. Élisabeth Vigée Le Brun’un portre sanatındaki ustalığı ve aristokrasiyi betimleme tarzı ele alınırken, Jacques-Louis David’in Neoklasik anlayışla ürettiği anıtsal kompozisyonlar detaylı şekilde incelenir. Heykelde ise Neoklasik formlar ve Aydınlanma düşüncesinin sanat üzerindeki etkileri tartışılır. Bu hafta boyunca, 17. ve 18. yüzyıl Fransız sanatındaki üslup değişimleri, toplumsal, siyasi ve kültürel bağlamlarıyla birlikte değerlendirilecek ve dönemin Avrupa’daki lider sanat merkezi olarak Fransa’nın rolü ele alınacaktır. -
10) Almanya’da Resim ve Heykel Sanatı (17. yy. ve 18.yy.) Bu hafta, 17. ve 18. yüzyılda Kuzey Avrupa resim ve heykel sanatında öne çıkan sanatçılar ve eserler ele alınacaktır. 17. yüzyılda, Barok ve Hollanda Altın Çağı etkileri çerçevesinde Adam Elsheimer, Bartholomeus Strobel, Johann Liss ve Jusepe de Ribera gibi sanatçıların çalışmaları incelenecektir. Peter Paul Rubens’in dinamik kompozisyonları ve dramatik anlatımı ile Anthony van Dyck’in portre sanatındaki zarif ve idealize edilmiş üslubu ele alınır. Rembrandt van Rijn’in ışık-gölge kullanımı, derinlikli insan figürleri ve duygusal anlatımı detaylı bir şekilde analiz edilirken, Gerard ter Borch’un günlük yaşam sahneleri ve portrelerindeki gerçekçilik tartışılır. Heykelde, Barok etkiler ve bu dönemde anıtsal yapıların süslemelerinde kullanılan figüratif üsluplar ele alınır. 18. yüzyılda, Aydınlanma düşüncesi ve Neoklasisizm etkisiyle Kuzey Avrupa sanatındaki değişimler değerlendirilir. Anton Raphael Mengs’in Neoklasik resimdeki öncü çalışmaları, Angelica Kauffman’ın mitolojik ve tarihsel temalar üzerine yoğunlaşan eserleri tartışılır. Daniel Nikolaus Chodowiecki’nin grafik çalışmaları, sosyal eleştirileri ve portrelerindeki ince detaylar incelenir. Johann Heinrich Wilhelm Tischbein ve Anton Graff’ın portre sanatına getirdiği bireysel ifadeler ile Johann Gottfried Schadow’un heykel çalışmalarında figüratif denge ve Neoklasik estetik değerlendirilecektir. Johann Heinrich Füssli’nin dramatik ve hayal gücüne dayalı kompozisyonları, 18. yüzyılın romantik eğilimlerine işaret eden erken örnekler olarak ele alınacaktır. Bu hafta boyunca, Kuzey Avrupa’da 17. ve 18. yüzyıl boyunca görülen resim ve heykel sanatındaki tematik ve teknik değişimler, bu sanatçıların toplumsal, kültürel ve entelektüel bağlamda nasıl bir rol oynadıkları çerçevesinde değerlendirilecektir. Aynı zamanda, bu sanatçıların Avrupa sanat sahnesindeki yeri ve etkileri tartışılacaktır. -
11) İngiltere’de Resim ve Heykel Sanatı (17. yy. ve 18.yy.) Bu hafta, 17. ve 18. yüzyılda İngiltere’de resim ve heykel sanatının öne çıkan isimleri ve eserleri ele alınacaktır. 17. yüzyılda, Barok etkileriyle klasik temaların bir araya geldiği resim ve heykel sanatındaki gelişmeler incelenecektir. William Hogarth’ın sosyal eleştiri ve hiciv içeren eserleri, Allan Ramsay ve George Romney’nin portre sanatındaki yenilikçi yaklaşımları değerlendirilir. Thomas Gainsborough’nun manzara resimleri ve zarif portreleri detaylı bir şekilde analiz edilirken, Joshua Reynolds’un portrelerinde idealizasyon ve tarihsel göndermeler ele alınır. John Singleton Copley’nin tarihsel anlatı ve portre çalışmaları, Richard Wilson’ın pastoral manzara resimleri ve James Barry’nin tarihsel temaları, dönemin sanatsal eğilimleri bağlamında tartışılır. Heykel alanında ise bu dönemde İngiltere’de öne çıkan az sayıdaki figüratif eserler, mimariyle olan ilişkileri bağlamında ele alınır. 18. yüzyılda, İngiltere’de Neoklasisizm ve Romantizm etkileriyle sanat anlayışında yaşanan dönüşümler ele alınacaktır. Thomas Gainsborough ve Joshua Reynolds’un portre ve manzara çalışmalarındaki zarif kompozisyon anlayışı detaylandırılır. John Constable ve J.M.W. Turner gibi sanatçıların doğa ve ışık üzerine yoğunlaştıkları eserleri, Romantizm ve modern peyzaj sanatının öncüsü olarak değerlendirilir. Benjamin West’in tarihsel anlatıları ve Henry Fuseli’nin hayal gücüne dayalı dramatik kompozisyonları tartışılır. Thomas Lawrence’ın portre sanatındaki zarafeti ve William Blake’in mistik ve sembolik temalar içeren resim ve gravür çalışmaları, dönemin entelektüel ve sanatsal birikimiyle ilişkilendirilir. Bu hafta boyunca, 17. ve 18. yüzyıl İngiliz resim ve heykel sanatında görülen tematik ve teknik değişimler, toplumsal, kültürel ve entelektüel bağlamlarıyla birlikte ele alınacak; bu sanatçıların Avrupa sanat sahnesindeki etkileri tartışılacaktır. -
12) İspanya’da Resim ve Heykel Sanatı (17. yy. ve 18.yy.) Bu hafta, 17. ve 18. yüzyılda İspanyol resim ve heykel sanatında öne çıkan sanatçılar ve eserleri ele alınacaktır. 17. yüzyılda, Barok dönemin güçlü etkisiyle öne çıkan İspanyol sanatında Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Francisco de Zurbarán ve Juan de Valdés Leal gibi sanatçıların eserleri incelenecektir. Velázquez’in gerçekçilik ve ışık kullanımıyla saray resmindeki öncü rolü, Murillo’nun dini temalardaki yumuşak ve duygusal anlatımı, Zurbarán’ın mistik kompozisyonları ve Valdés Leal’in dramatik ve güçlü ışık-gölge kullanımı detaylı bir şekilde değerlendirilecektir. Alonso Cano ve Antonio del Castillo’nun hem resim hem de heykel alanında yaptıkları katkılar, Barok estetiği ve İspanyol sanatının ifade biçimleri bağlamında tartışılacaktır. Ayrıca, Jusepe de Ribera’nın natüralizmle birleşen karanlık tonlardaki dramatik üslubu analiz edilecektir. 18. yüzyılda, İspanyol sanatında Barok’un etkisinin azalmaya başladığı ve Neoklasisizm ile Romantizm etkilerinin hissedildiği bir dönem ele alınacaktır. Francisco de Goya’nın hem dini hem de sosyal konulara yönelik çığır açıcı yaklaşımı, Anton Raphael Mengs’in Neoklasik anlayışla İspanyol sanatına getirdiği yenilikler, Mariano Fortuny’nin tarihi sahnelere olan ilgisi ve Francisco Bayeu’nun fresk çalışmaları detaylandırılacaktır. Joaquín Sorolla’nın ışık ve renk kullanımındaki ustalığı, Antonio de la Vega’nın portre çalışmaları ve Tiburcio de Redín ile Luis Paret y Alcázar’ın zarif ve dekoratif eserleri dönemin sanatsal atmosferi çerçevesinde değerlendirilecektir. Heykel alanında ise dini heykellerde Barok etkileri ve Neoklasik formların ortaya çıkışı ele alınacaktır. Bu hafta boyunca, İspanyol resim ve heykel sanatında 17. ve 18. yüzyıllar boyunca görülen tematik ve teknik dönüşümler, sanatçıların eserleri ve dönemin sosyo-kültürel bağlamıyla birlikte tartışılacaktır. Ayrıca, İspanyol sanatının uluslararası etkileri ve diğer Avrupa ülkeleriyle olan sanatsal etkileşimleri ele alınacaktır. -
13) İtalya’da Resim ve Heykel Sanatı (17. yy. ve 18.yy.) Bu hafta, 17. ve 18. yüzyılda İtalyan resim ve heykel sanatında öne çıkan isimler ve eserler ele alınacaktır. 17. yüzyılda, Barok sanatın zirveye ulaştığı bu dönemde Caravaggio’nun çığır açıcı chiaroscuro (ışık-gölge) tekniği ve dramatik natüralizmi incelenecektir. Guido Reni’nin idealize edilmiş dini sahneleri ve Guercino’nun duygu yüklü kompozisyonları detaylı bir şekilde ele alınacaktır. Carlo Saraceni’nin Barok’un erken dönemindeki katkıları ve Pietro da Cortona’nın fresk sanatındaki zengin anlatım gücü değerlendirilir. Andrea Pozzo’nun illüzyonist fresk teknikleri, Alessandro Algardi’nin zarif heykelleri ve Gian Lorenzo Bernini’nin hem heykelde hem de mimaride Barok dönemi tanımlayan dinamik ve teatral üslubu analiz edilir. 18. yüzyılda, Barok etkilerinin yerini Rokoko, Neoklasisizm ve erken Romantizm etkilerine bıraktığı İtalyan sanatındaki değişimler ele alınacaktır. Antonio Canova’nın heykel sanatında Neoklasik estetiği kusursuz anatomik detaylarla birleştiren çalışmaları tartışılacaktır. Giambattista Tiepolo’nun fresklerdeki zarif kompozisyonları ve Canaletto’nun Venedik manzaralarını betimleyen incelikli vedutaları detaylı olarak incelenecektir. Giovanni Battista Piranesi’nin mimari gravürlerindeki dramatik atmosfer, Angelica Kauffman’ın mitolojik ve tarihsel sahneleri ve Anton Raphael Mengs’in Neoklasik resimdeki liderliği değerlendirilir. Vincenzo Gemito’nun heykel çalışmalarındaki gerçekçi yaklaşımlar ve Francesco Hayez’in tarihsel ve romantik temalı resimleri, dönemin sanatsal ve kültürel eğilimleri bağlamında ele alınacaktır. Bu hafta boyunca, 17. ve 18. yüzyılda İtalya’da resim ve heykel sanatındaki tematik, teknik ve üslup değişimleri, sanatçılar ve eserleri üzerinden incelenecek ve bu dönemin Avrupa sanat sahnesindeki lider konumu tartışılacaktır. -
14) 19.yy. Avrupa Resim ve Heykel Sanatı (Modernizm Öncesi) Bu hafta, 19. yüzyıl Avrupa resim ve heykel sanatındaki önemli akımlar, sanatçılar ve eserler ele alınır. Sanayi Devrimi, romantizm, realizm, izlenimcilik, sembolizm ve modernizmin ilk izleri gibi estetik dönüşümlerin etkisi incelenir. 19. yüzyıl Avrupa sanatı, bölgesel çeşitliliklere rağmen ortak sanatsal kaygılar ve üsluplarla şekillenir. Fransa: Jacques-Louis David ve Jean-Auguste-Dominique Ingres’in Neoklasik temalarla yüklü eserleri ele alınır. Eugène Delacroix’ın romantik anlatımı ve Gustave Courbet’nin realizm anlayışı tartışılır. İzlenimcilik ve modernizm bağlamında Édouard Manet, Claude Monet ve Pierre-Auguste Renoir’ın eserleri analiz edilir. Paul Cézanne’nin modern sanatın temellerini atan teknik yaklaşımları değerlendirilir. İtalya: Francesco Hayez’in romantik tarihsel resimleri ve Antonio Canova’nın Neoklasik heykelleri üzerinden dönemin estetik değerleri ele alınır. Giuseppe Pellizza da Volpedo ve Giovanni Segantini’nin sembolizmle birleşen eserleri tartışılır. Macchiaioli grubu gibi izlenimcilik öncüsü sanatçıların teknik yenilikleri incelenir. Umberto Boccioni ve Filippo Tommaso Marinetti’nin Fütürist yaklaşımları ve Amedeo Modigliani’nin portre sanatındaki modernist üslubu, İtalya’da ortaya çıkan yenilikçi hareketlerin bir yansıması olarak değerlendirilir. Almanya: Caspar David Friedrich’in romantik doğa tasvirleri ve Carl Gustav Carus’un melankolik manzaraları ele alınır. Moritz von Schwind ve Anselm Feuerbach gibi sanatçıların tarihsel ve mitolojik temaları işleyiş biçimleri analiz edilir. Arnold Böcklin’in sembolik anlatımları ve Max Liebermann, Franz von Lenbach ile Wilhelm Trübner’in realizm ve izlenimcilikle etkileşimleri değerlendirilir. İngiltere: J.M.W. Turner ve John Constable’ın manzara resmindeki yaklaşımları incelenir. William Blake’in sembolik çalışmaları ele alınır. Pre-Raphaelite Brotherhood üyeleri William Holman Hunt, John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti ve Edward Burne-Jones’un tarihsel ve romantik temaları işleyiş biçimleri tartışılır. James Abbott McNeill Whistler’in hem portre hem de doğa temalı eserlerindeki estetik duyarlılık değerlendirilir. İspanya: Francisco de Goya’nın eserlerinde romantizm ve modernizmin ilk izleri analiz edilir. Joaquín Sorolla, Mariano Fortuny, Eduardo Rosales ve Ignacio Zuloaga’nın eserleri üzerinden İspanyol sanatında ışık, renk ve toplumsal temalar ele alınır. Ramón Casas, Santiago Rusiñol ve Isidre Nonell’in modernist eğilimleri tartışılır. Bu hafta boyunca, 19. yüzyıl Avrupa sanatındaki farklı akımlar, temalar ve teknikler, toplumsal ve kültürel bağlamda değerlendirilir. Her ülkenin sanatsal kimliği ve bu kimliklerin birbirleriyle olan etkileşimleri, sanatçıların eserleri ve temsil ettikleri akımlar üzerinden analiz edilir. -
15) final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Glasgow Museums and Art Galleries. (1985). French paintings and drawings: Illustrated summary catalogue. Art Gallery & Museum, Glasgow.
Wrigley, R. (1995). The origins of French art criticism.
Norton Simon Inc. Museum of Art, Graham, F. L., Fine Arts Museums of San Francisco, & California Palace of the Legion of Honor. (1973). Three centuries of French art: Selections from the Norton Simon, Inc. Museum of Art and the Norton Simon Foundation.
Kostenevich, A. (1999, October). French Art at the Hermitage.
The Metropolitan Museum of Art. (1966). French paintings: A catalogue of the collection of The Metropolitan Museum of Art (Vol. 2).
Ingamels,J. (1967).The Davies Collection of French Art.
Kelly, D. (1992). The art of medieval French romance.
Gathercole, P. M. (2006). The depiction of architecture and furniture in medieval French manuscript illumination.
Christiansen, Keith. Early Renaissance Narrative Painting in Italy. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, Vol. 41, No. 2, Autumn 1983, pp. 1+3–48.
Summers, D. (1977). Contrapposto: Style and meaning in Renaissance art. The Art Bulletin, 59(3), 336–361.
Manca, J. (2001). Moral stance in Italian Renaissance art: Image, text, and meaning. Artibus et Historiae, 22(44), 51–76.
Vaughan, W. (1980). German romantic painting.
Benesch, O. (1966). German painting, from Dürer to Holbein
Finke, U. (1975). German painting from romanticism to expressionism.
Bugler, C. (2014). Strange beauty: German painting at the National Gallery.
Broadley, H. T. (1960). German painting in the national gallery of art.
Art Institute of Chicago. (1948). Masterpieces of painting saved from the German salt mines; property of the Berlin museums.
National Gallery (Great Britain). (1985). Early Netherlandish and German paintings.
National Gallery of Art (U.S.). (1993). German paintings of the fifteenth through seventeenth centuries.
Düchting, H. (1996). Wassily Kandinsky, 1866-1944: A revolution in painting.
Cincinnati Art Museum. (1987). Dutch, Flemish, and German paintings in the Cincinnati Art Museum: Fifteenth through eighteenth centuries.
Denver Art Museum. (2011). Companion to Spanish colonial art at the Denver Art Museum.
Enggass, R. (1992). Italian and Spanish art, 1600-1750: Sources and documents.
Diğer Kaynaklar: Glasgow Museums and Art Galleries. (1985). French paintings and drawings: Illustrated summary catalogue. Art Gallery & Museum, Glasgow.
Wrigley, R. (1995). The origins of French art criticism.
Norton Simon Inc. Museum of Art, Graham, F. L., Fine Arts Museums of San Francisco, & California Palace of the Legion of Honor. (1973). Three centuries of French art: Selections from the Norton Simon, Inc. Museum of Art and the Norton Simon Foundation.
Kostenevich, A. (1999, October). French Art at the Hermitage.
The Metropolitan Museum of Art. (1966). French paintings: A catalogue of the collection of The Metropolitan Museum of Art (Vol. 2).
Ingamels,J. (1967).The Davies Collection of French Art.
Kelly, D. (1992). The art of medieval French romance.
Gathercole, P. M. (2006). The depiction of architecture and furniture in medieval French manuscript illumination.
Christiansen, Keith. Early Renaissance Narrative Painting in Italy. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, Vol. 41, No. 2, Autumn 1983, pp. 1+3–48.
Summers, D. (1977). Contrapposto: Style and meaning in Renaissance art. The Art Bulletin, 59(3), 336–361.
Manca, J. (2001). Moral stance in Italian Renaissance art: Image, text, and meaning. Artibus et Historiae, 22(44), 51–76.
Vaughan, W. (1980). German romantic painting.
Benesch, O. (1966). German painting, from Dürer to Holbein
Finke, U. (1975). German painting from romanticism to expressionism.
Bugler, C. (2014). Strange beauty: German painting at the National Gallery.
Broadley, H. T. (1960). German painting in the national gallery of art.
Art Institute of Chicago. (1948). Masterpieces of painting saved from the German salt mines; property of the Berlin museums.
National Gallery (Great Britain). (1985). Early Netherlandish and German paintings.
National Gallery of Art (U.S.). (1993). German paintings of the fifteenth through seventeenth centuries.
Düchting, H. (1996). Wassily Kandinsky, 1866-1944: A revolution in painting.
Cincinnati Art Museum. (1987). Dutch, Flemish, and German paintings in the Cincinnati Art Museum: Fifteenth through eighteenth centuries.
Denver Art Museum. (2011). Companion to Spanish colonial art at the Denver Art Museum.
Enggass, R. (1992). Italian and Spanish art, 1600-1750: Sources and documents.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
3) Görsel İletişim tasarımı alanında kullanılan dijital ve geleneksel üretim teknikleriyle ilgili bilgi ve uygulama deneyimine sahibi olmak
4) Bireysel veya grup içerisinde, görsel tasarım alanında özgün eserler yaratmak, üretim süreçlerinin araştırma, uygulama, değerlendirme aşamalarında etkin bir rol oynamak, eserlerini farklı mecralar aracılığıyla toplumla paylaşmak
5) Görsel iletişim tasarımıyla ilgili karmaşık sorunları analiz etmek ve kendi çalışmaları hakkında eleştirel mesafeye sahip olmak ve değerlendirmeler yapmak
6) Fotoğraf, video, yayın tasarımı, arayüz ve etkileşim tasarımı ile ilgili görsel iletişim sorunlarını tanımlayabilmek, analiz edebilmek, çözümleyebilmek, yaratıcı tasarım önerileri üretebilmek
7) Görsel iletişim alanında etkin bir aktör olarak alanındaki toplumsal ve etik değerlere sahip olmak
8) Görsel İletişim Tasarımı alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip etmek, analiz etmek ve yorumlayabilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
3) Görsel İletişim tasarımı alanında kullanılan dijital ve geleneksel üretim teknikleriyle ilgili bilgi ve uygulama deneyimine sahibi olmak 5
4) Bireysel veya grup içerisinde, görsel tasarım alanında özgün eserler yaratmak, üretim süreçlerinin araştırma, uygulama, değerlendirme aşamalarında etkin bir rol oynamak, eserlerini farklı mecralar aracılığıyla toplumla paylaşmak 5
5) Görsel iletişim tasarımıyla ilgili karmaşık sorunları analiz etmek ve kendi çalışmaları hakkında eleştirel mesafeye sahip olmak ve değerlendirmeler yapmak 5
6) Fotoğraf, video, yayın tasarımı, arayüz ve etkileşim tasarımı ile ilgili görsel iletişim sorunlarını tanımlayabilmek, analiz edebilmek, çözümleyebilmek, yaratıcı tasarım önerileri üretebilmek 5
7) Görsel iletişim alanında etkin bir aktör olarak alanındaki toplumsal ve etik değerlere sahip olmak 5
8) Görsel İletişim Tasarımı alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip etmek, analiz etmek ve yorumlayabilmek 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 46