Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM205 | ||||||||
Ders İsmi: | Engelli Bireylerle Çalışma | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, hemşirelik öğrencilerinin engelliliği anlamaları, engelli haklarını ve küresel durumu, engellilerin karşılaştıkları zorluklar ve engelliler için yapılan genel düzenlemeleri kavramalarını ve engelli bireylerle çalışırken iletişim kurabilme becerilerini geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazanmalarını hedefler. |
Dersin İçeriği: | • Derse giriş, beklentiler ve ders izleğinin tartışılması • Seminer gruplarının belirlenmesi • Engelliğin tanımı, engel türlerinin açıklanması • Engelli hakları, engelliliğin küresel durumuna genel bakış • Genel sağlık hizmetleri ve engellilik • Engelliliği önleme • Rehabilitasyon ve engellilik • Engellilere yönelik tutumlar • Toplumun bilinçlendirilmesi • Engelliler ve eğitim • Engellilerde iş ve istihdam • Engellilik ve aile yüklenmesi • Engelli bireyler ve istismar • Engelli kadınlar • Engelli çocuklar • Otizm ve engellilik • Engelli bireyler ve hemşirelik yaklaşımı • Sağlık kuruluşlarında engelli hasta/bireye yaklaşımlar • Saha çalışması-Engelli bireylerle iletişim başlatabilme • Saha çalışması-Engelli çocukların gözlenmesi ve oyun aktivitesi başlatabilme • Saha çalışması-Engelli bireylerin ailelerinin gözlenmesi ve iletişim becerilerini kullanabilme |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Engelilik kavramına giriş; Dünya’da ve Türkiye’de engelli profili | yok |
2) | • Engelliğin tanımı, engel türlerinin açıklanması | Ödev: Engelli hakları ve engelliliğe dair küresel durum hakkında seminer sunumu hazırlamak |
3) | • Engelli hakları, engelliliğin küresel durumuna genel bakış | Ödev: engelliliere sunulan genel sağlık hizmetleri hakkında seminer sunumu hazırlamak |
4) | • Genel sağlık hizmetleri ve engellilik • Engelliliği önleme | Ödev: Engellilier ve rehabilitasyon hakkında seminer sunumu hazırlamak |
5) | • Rehabilitasyon ve engellilik | Ödev: Engellilere yönelik tutumlar konulu seminer sunumu hazırlamak |
6) | • Engellilere yönelik tutumlar • Toplumun bilinçlendirilmesi | Ödev: Engelliler ve eğitim konulu seminer sunumu hazırlamak |
13) | • Derse giriş, beklentiler ve ders izleğinin tartışılması • Engelliğin tanımı, engel türlerinin açıklanması • Engelli hakları, engelliliğin küresel durumuna genel bakış • Genel sağlık hizmetleri ve engellilik , Engelliliği önleme • Rehabilitasyon ve engellilik ARA SINAV • Engellilere yönelik tutumlar ,Toplumun bilinçlendirilmesi • Engelliler ve eğitim Engellilerde iş ve istihdam Turkiyede engelli bireylerin sorunları Engelli bireyler yönetmeliği . Engelli kadınlar, engelli çocuklar, otizm ve engellilik engelli bireyler . hemşirelik girişimleri Seminer sunumu Grup tartışması Engelli bireylerle iletişim başlatabilme • | .1 Aralık Uluslararası Engelliler günü etkinliği planlamak 2 Rehabilitasyon merkezi ziyareti planlamak 3.Konu ile ilgili filim ve dia gösterisi hazırlamak |
Ders Notları / Kitaplar: | • Engelliler hakkında kanun • Özürlüler ve bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılması hakkında kanun • BM engelli hakları sözleşmesi • Dünya engellilik raporu: TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı • Engellilerle doğru iletişim klavuzu: Çankaya Belediyesi 2012 • Arguing about Disability, Philosophical perspectives. Kristiansen K., Vehmas S., Shakespeare T. 2009. |
Diğer Kaynaklar: | • Engelliler hakkında kanun • Özürlüler ve bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılması hakkında kanun • BM engelli hakları sözleşmesi • Dünya engellilik raporu: TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı • Engellilerle doğru iletişim klavuzu: Çankaya Belediyesi 2012 • Arguing about Disability, Philosophical perspectives. Kristiansen K., Vehmas S., Shakespeare T. 2009. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | ||||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | ||||||||||
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | ||||||||||
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. | ||||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | ||||||||||
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | ||||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | ||||||||||
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | ||||||||||
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | ||||||||||
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | ||||||||||
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | 2 |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | 2 |
3) | Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | 2 |
4) | Temel iletişim becerilerine sahip olur. | 2 |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | 2 |
6) | Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | 2 |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | 3 |
8) | Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | 2 |
9) | Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | 3 |
10) | Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | 4 |
11) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 3 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Seminer | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Kurul-Committee | 1 | % 20 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 2 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 4 | 4 |
Sunum / Seminer | 2 | 30 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 124 |