HEM302 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM302
Ders İsmi: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 8 12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM102 - Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar | HEM104 - Hemşirelik Esasları | HMS104@ADYÜ - HEMŞİRELİK ESASLARI
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. RUKİYE ŞENGÜN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. RUKİYE ŞENGÜN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrenciyi, çocuklara ve ailelerine bakmak için kendilerine özgü klinik ve eğitsel yaklaşımlarını geliştirmelerini sağlayan uygun bilimsel bilgilere tanıtmaktır. Bu ders basitten karmaşık konulara geçmektedir; normal büyüme ve gelişme, sağlığın teşviki ve geliştirilmesi, hastalıkların ve kazaların önlenmesi ve daha sonra seçilen sağlık sorunlarına (kronik ve yaygın sağlık sorunları ve bulaşıcı hastalıklar) ilişkin kavramlardan yola çıkarak. Bu, hemşirelik süreci, gelişim teorileri, yeni eğilimler ve çocukların yönetimi ve bakımı konusundaki en son yaklaşımları kullanarak sağlanır. Bu ders, öğrencileri, bilgi sentezi, problem çözme teknikleri, eleştirel düşünme ve yetkili bakım sağlanmasında yaklaşılan aile merkezinden faydalanmaya teşvik etmektedir.
Dersin İçeriği: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi, çocuk, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığın bozulduğu durumlarda bütüncül yaklaşımla çocuğun bakım gereksinimlerini karşılamaya yönelik bilgi ve uygulamaları kapsar. Çocuk sağlığı ve hastalıklarına ilişkin genel kavramlar, temel sağlık hizmetleri, yenidoğan, büyüme gelişme ve bozuklukları, beslenme ve bozuklukları, organ ve sistemlere ilişkin bozukluklar/hastalıklar ve hemşirelik bakımları konuları yer alır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dünya'da ve Türkiye'deki çocuk sağlığı durumunu açıklayabilme
2) Çocuk sağlığı ile ilgili temel kavramları açıklayabilme
3) Çocuk sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik yaklaşımları açıklayabilme
4) Yaş gruplarına göre çocuk sağlığı ve sağlıktan sapma durumlarını açıklayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yaş gruplarına göre çocukların büyüme ve gelişmesini değerlendirebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dünyada ve Ülkemizde Çocuk Sağlığı Sorunları Törüner, K. E. & Büyükgönenç, L. (2011). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayınları, Ankara.
2) Sağlığı değerlendirilmesi, sürdürülmesi ve korunması Konuya ilişkin çalışma soruları
3) Hastaneye Yatan Çocuk ve Ailesi, Kronik ve Yaşamı Tehdit Edici Hastalıklar Pediatride Sıvı ve Elektrolit Dengesi Pediatride İlaç Uygulamaları Soru cevap
4) Yenidoğan/ Yüksek Riskli Yenidoğan küçük sınav
5) I. Ara sınav Solunum Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve ailesi hemşrielik yaklaşımı (Bronşit, bronşiolit, krup, pnömoni vd.) -
6) Konjenital Kalp Defektleri (ASD,VSD, PDA,TGA, Fallot tetralojisi vd.) Çocuklarda Kalp Kateterizasyonu ve Hemşirelik Yaklaşımı Çalışma soruları
7) Kas İskelet Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Ailesi (DKÇ, Legg Calve Perthes, Clubfoot vd.) Çalışma soruları
8) Endokrin Sistem Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Yaklaşımı küçük sınav
9) Üriner Sistem Sorunu Olan Çocuk ve Ailesi (Hipospadias, Epispadias, VUR, KBY vd.) Çalışma soruları
10) II.Ara sınav Gastrointestinal fonksiyonlarda değişim olan çocuk ve hemşirelik yaklaşımı Beslenme Bozukluğu Olan Çocuk sınav
11) Kan Hastalığı Olan Çocuk ve Ailesi Onkolojik Sorunu Olan Çocuk ve Ailesi Soru-cevap Beyin fırtınası
12) Nörolojik Sistem Sorunu Olan Çocuk ve Ailesi Çocuklarda Sık Görülen Ruhsal Sorunlar Soru-cevap
13) Metabolik Hastalığı Olan Çocuk Genetik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Yaklaşım Küçük sınav
14) Seminer sunumu ve değerlendirmesi Sunum
15) Final Sınavı sınav

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Törüner, K. E. & Büyükgönenç, L. (2011). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar: • Katz S. When the child's illness is life threatening: Impact on the parents. Pediatric Nursing 2002; 28(5): 453- 463.
• Riper MV. Families of children with Down syndrome: responding to “a change in plans” with resilience. Journal of Pediatric Nursing 2007; 22 (2): 116-128.
• Heyland DK., Rocker GM., Dodek PM et.al. Family satisfaction with care in the intensive care unit: Results of a multiple center study. Critical Care Medicine, 2002; 30(7): 1413-1418

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 5
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 5
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 2
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Seminer
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 10 % 20
Küçük Sınavlar 4 % 5
Ödev 8 % 5
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 61
Derse Özgü Staj 16 128
Arazi Çalışması 1 8
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 128
Sunum / Seminer 1 4
Ödevler 15 15
Küçük Sınavlar 4 4
Ara Sınavlar 2 2
Final 1 1
Toplam İş Yükü 351