RDT205 Tıbbi Dokümantasyon ve Arşivlemeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar RadyoterapiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Radyoterapi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RDT205
Ders İsmi: Tıbbi Dokümantasyon ve Arşivleme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MUCİZE SARIHAN
Dersi Veren(ler):







Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders arşivleme sistemlerini tanımlamayı hedefler.
Dersin İçeriği: • Genel arşivler ve özelliklerini bilir.
• Tıbbi Dökümantasyon Tekniklerinin değeri ve önemini bilir.
• Tıbbi Dökümantasyon türlerini bilir.
• Kalite standardını bilir.
• Kaliteli hizmet hakkında bilgi sahibi olur.
• Hastalıkları sınıflandırabilir.
• Kısaltılmış listeleri anlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler Tıbbi Dokümantasyon kavramını ve gelişimini öğrenir.
2) Dosyalama sistemleri, hastalık indeksi ve sınıflandırmayı öğrenir.
3) Öğrenciler tıbbi arşiv ve tarihçesini , tıbbi arşivin özelliklerini öğrenir.
4) Öğrenciler tıbbi arşiv komitesini , üyelerini ve görevlerini öğrenir.
5) Öğrenciler kurum arşiv ve birim arşiv özelliklerini ,EMR ve EHR sistemlerin özelliklerini öğrenir.
6) Öğrenciler dokümantasyonda hasta portalı ve mobil uygulamaları ve bunlardaki güncel gelişmeleri öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi Dokümantasyonun tanımı özellikleri ve çeşitleri Güncel Gelişmeler Işığında Sağlık Yönetimi Sağlık Kurumlarında Tıbbi Dokümantasyon İlkay Sevinç Turaç (91-103) 2023
2) Arşivin tanımı özellikleri ve çeşitleri Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik el kitabı Yusuf Yalçın Dinçer Roza Süleymanoğlu Dinçer 2020
3) Tıbbi Belgeler ve Dosyalama Çeşitleri Güncel Gelişmeler Işığında Sağlık Yönetimi Sağlık Kurumlarında Tıbbi Dokümantasyon İlkay Sevinç Turaç (91-103) 2023
4) Kliniklere göre ve Hastalıklara göre arşivler Güncel Gelişmeler Işığında Sağlık Yönetimi Sağlık Kurumlarında Tıbbi Dokümantasyon İlkay Sevinç Turaç (91-103) 2023
5) Tıbbi Otomasyan Programı, Avantajları dezavantajları Sağlıkta Dijital Uygulamaların Tıbbi Dokümanlara Etkisi
6) Merkezi arşivler, belgelerin saklanma süreleri Kişisel Sağlık Bilim Sistemleri, Banu Fulya Yıldırım. Hiper Yayın 2021(290-325)
7) Dokümanlarla ilgili düzenleme ve mevzuatlar Klinik Araştırmalar Türkiye'deki Güncel Mevzuatın Bir Özeti Yusuf Ergün 2017
8) Vize Sınavı
9) Tıbbi arşivin tarihçesi, Tıbbi arşiv görevlilerinin sorumlulukları Güncel Gelişmeler Işığında Sağlık Yönetimi Sağlık Kurumlarında Tıbbi Dokümantasyon İlkay Sevinç Turaç (91-103) 2023
10) Kurum arşivi ve birim arşivinin tanımı özellikleri ikisi arasındaki farklılıkların anlatılması Güncel Gelişmeler Işığında Sağlık Yönetimi Sağlık Kurumlarında Tıbbi Dokümantasyon İlkay Sevinç Turaç (91-103) 2023
11) Tıbbi arşivlerde dijital teknolojilerin kullanımının anlatılması Güncel Gelişmeler Işığında Sağlık Yönetimi Sağlık Kurumlarında Tıbbi Dokümantasyon İlkay Sevinç Turaç (91-103) 2023
12) Kamu hastanelerinde arşivden sorumlu komite üyeleri ve hiyerarşik yapının anlatılması, özel hastanelerle karşılaştırılması Güncel Gelişmeler Işığında Sağlık Yönetimi Sağlık Kurumlarında Tıbbi Dokümantasyon İlkay Sevinç Turaç (91-103) 2023
13) EMR ve EHR sistemlerin özellikleri ve sektördeki uygulama şekillerinin anlatımı Güncel Gelişmeler Işığında Sağlık Yönetimi Sağlık Kurumlarında Tıbbi Dokümantasyon İlkay Sevinç Turaç (91-103) 2023
14) Hasta Portalı ve mobil uygulamaları ve bunlardaki güncel gelişmelerin anlatımı Güncel Gelişmeler Işığında Sağlık Yönetimi Sağlık Kurumlarında Tıbbi Dokümantasyon İlkay Sevinç Turaç (91-103) 2023
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Reading material will be given on weekly Basis together with the assignment sheets.
Diğer Kaynaklar: yok

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 4
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 3
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 2
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 4
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 4
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 4
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 4
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. 4
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. 4
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 3
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 3
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 4
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Proje 5 5 25
Ödevler 5 5 25
Küçük Sınavlar 5 5 25
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 152