Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1) "- Kişi hakkındaki bilgilere ve bazı somut durumlara ilişkin çok kısıtlı düzeyde sözcük dağarcığına ve deyime sahiptir.
- Ezberlenmiş bir dağarcık içindeki birkaç basit dil bilgisel yapıya ve örnek tümcelere sadece sınırlı derecede hakim olduğunu gösterir.
- Çok kısa, bağlantısız, çoğunlukla önceden hazırlanmış anlatımları kullanabilir; anlatımları aramak, az bilinen sözcükleri söylemek ya da anlam sorunlarını kaldırmak için birçok araya gereksinim duyar.
"- Kişiye yönelik sorular sorabilir ve benzer soruları yanıtlayabilir. Basit biçimde anlaşabilir, ancak iletişim tamamen konuşulanın yavaş tekrarlanmasına, farklı tanımlanmasına ya da düzeltilmesine bağlıdır.
- Sözcükleri ve sözcük kümelerini “ve” ya da “sonra” gibi basit bağlaçlarla bağlayabilir.
- Ancak konuşulanlar yavaş yavaş tekrarlandığında, başka sözcüklerle dile getirildiğinde ya da düzeltildiğinde çok basit bir şekilde anlaşabilir. Günlük ihtiyaçlar ya da çok bilinen konular söz konusu olduğunda basit sorular sorabilir, sorulanları yanıtlayabilir, basit saptamalar yapabilir ve yapılanlara karşılık verebilir.
|
Öğrenme Yetkinliği |
1) - Çok yavaş ve dikkatli konuşulduğunda ve uzun aralıklar verildiğinde
söyleneni anlayabilir.
- Kendisiyle yavaş ve anlaşılır bir şekilde konuşulduğunda
yönergeleri, kısa ve basit yol tariflerini anlayabilir."
"- Tanıdığı isimleri, sözcükleri ve basit deyimleri seçerek ve metni gerektiğinde
tekrar tekrar okuyarak çok kısa ve basit metinleri yavaş yavaş okuyup anlayabilir.
- Kartpostallardaki kısa ve basit iletileri anlayabilir.
- Çok olagelen günlük durumlarla ilgili alışılagelmiş isim, sözcük ve çok temel deyimleri basit iletilerde tanıyabilir.
- Özellikle görsel destek içeren, basit bilgi kaynaklarının ve kısa, basit betimlemelerin içeriği hakkında fikir sahibi olabilir.
- Kısa ve basit yazılı yol tariflerini anlayabilir.
|
2) "- Konuşma arkadaşları kendisine anlayış göstererek tane tane, anlaşılır şekilde ve tekrarlayarak hitap ettiğinde, basit ve somut ihtiyaçları karşılamak icin günlük deyimleri anlayabilir. Kendisine açık ve anlaşılır bir şekilde hitap edildiğinde soruları, yönergeleri ve kısa, basit yol tariflerini anlayabilir.
- Birisini tanıtabilir ve basit selamlaşma kalıplarını kullanabilir. Birisinin hatırını sorabilir ve yeni gelişmelere karşılık verebilir. Anlayışlı konuşma arkadaşları kendisine yavaş, tane tane ve tekrarlayarak hitap ettiklerinde basit
günlük ihtiyaçlara yönelik günlük ifadeleri anlayabilir.
- (Bir arabayı tamir etme, bir belge hakkında konuşma, bir şey düzenleme
gibi) Kendisine özenle ve çok yavaş sorulan soruları, yöneltilen talimatları ve kısa, basit yol tariflerini anlayabilir. Birisinden bir şey isteyebilir ve birisine bir şey verebilir.
- Birisinden bir şey isteyebilir ve birisine bir şey verebilir. Sayılar, miktarlar, fiyatlar ve zaman birimleri (saat) ile başa çıkabilir."
"- Kendisine dikkatlice ve yavaş yöneltilen soru ve talimatları , kısa ve basit yol tariflerini anlayabilir. En önemli gereksinimler ya da çok alışılagelmiş konulara ilişkin basit sorular sorabilir ve soruları yanıtlayabilir, basit saptamalar yapabilir ve benzeri saptamalara karşılık verebilir. Oturduğu yer, tanıdıkları, kendisine ait olan şeyler vb. hakkında kişisel sorular sorabilir ve benzeri soruları yanıtlayabilir. “Haftaya”, “geçen cuma”, “kasım ayında” ya da “saat üçte” gibi anlatımlarla zamanı belirleyebilir.
- Bir söyleyişide, yavaş, anlaşılır, doğrudan ve deyim kullanılmadan kendisine yöneltilen basit kişisel soruları yanıtlayabilir.
- Kişiye ait şeyler ve somut gereksinimlerle ilgili basit deyimlerden oluşan çok temel bir dağarcığa sahiptir.
- Bazı somut durumlara ilişkin sözcük ve deyimlerden oluşan temel bir birikime
sahiptir.
- Birkaç basit dil bilgisi yapısını ve kalıp cümleleri kapsayan kısıtlı ezberlenmiş bir dağarcığa sahiptir.
- Kendisiyle konuşan ana dili konuşurları, onun konuştuğu dil ailesine mensup olan yabancılarla konuşmaya alışıksa cok kısıtlı, ezberlenmiş sözcük ve deyimlerden oluşan bir dağarcığı telaffuz ettiğinde, biraz çaba göstererek söylediklerini anlayabilirler.
- Birini selamlamak ya da birine veda etmek icin gerekli en basit nezaket kalıplarını kullanarak, lütfen ve teşekkür ederim diyerek kendini tanıtarak ya da özür dileyerek vb. basit bir sosyal ilişki kurabilir.
- Sözcükleri ve sözcük gruplarını “ve” ya da “sonra” gibi basit bağlaçlarla
birleştirebilir.
- Çok kısa, kalıplaşmış ve çoğunlukla önceden ezberlenmiş anlatımları kullanabilir; ancak sözcük bulmak, az bilinen sözcükleri söyleyebilmek ve iletişim kopukluklarını gidermek için sık sık ara verir.
- Basit ve çoğunlukla kalıplaşmış deyimler kullanarak insanları ve mekânları
anlatabilir.
- Kendini tanıtabilir; ne iş yaptığını ve nerede oturduğunu söyleyebilir.
- Bir konuşmacıyı tanıtmak veya tebrik etmek gibi önceden hazırlanmış kısa bir konuşmayı okuyabilir."
"- Basit, kalıplaşmış deyim ve cümleleri yazabilir.
- Kendisinin ya da hayal ettiği insanların nerede yaşadıklarını, neler yaptıklarını basit deyimler ve cümleler kullanarak yazabilir.
- Bir kişi hakkında yazılı bilgi isteyebilir ya da bilgileri iletebilir.
- Kısa ve basit kartpostallar yazabilir.
- Bir otel kayıt formuna ya da vardığı yerde gerekli bir forma sayıları ve bilgileri,
adını, uyruğunu, yaşını, doğum tarihini ve varış tarihini vb. yazabilir.
- Basılı sözcükleri ve kısa metinleri bakarak yazabilir.
- Kişiye ait şeyler ve somut gereksinimlerle ilgili basit deyimlerden oluşan çok temel bir dağarcığa sahiptir.
- Bazı somut durumlara ilişkin sözcük ve deyimlerden oluşan temel bir birikime sahiptir.
- Birkaç basit dil bilgisi yapısını ve kalıp cümleleri kapsayan kısıtlı ezberlenmiş bir dağarcığa sahiptir.
- Basit tabelalar ya da talimatlar, günlük kullanılan nesnelerin isimleri, mağaza isimleri veya devamlı kullanılan deyimler gibi alışılmış sözcük ve kısa deyimleri bakarak yazabilir. Adresini, uyruğunu ve kişiye ait diğer bilgileri harf harf söyleyebilir.
- Sözcükleri ve sözcük gruplarını “ve” ya da “sonra” gibi basit bağlaçlarla birleştirebilir."
|
Alana Özgü Yetkinlik |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• 4. Dersin tekrarı.
• “почему - потому что” kalıbı,“говорить по телефону говорить по скайпу” kalıpları, “Скажите пожалуйста” kalıbı. |
|
2) |
• 100-1000 arası sayılar.
• İsmin – de hali.
• “Где” sorusu, “в” ve “на” edatları, aylar, mevsimler ve yılın hangi zamanında bulunduğunu söyleyebilme, “Жить ve учиться» fiillerinin ismin –de hali ile kullanılması. |
|
3) |
• “Стоять, лежать, сидеть” fiilleri, “Играть” fiilinin “на чём?” sorusunu karşılar şekilde kullanılması, “когда” sorusu,“бывать” fiili ve “находиться” kalıbı |
|
4) |
• поэтому bağlacı, о ком, о чём kalıbı,
• İsmin – de halinde kişi zamirleri. (обо мне, о тебе.) |
|
5) |
• рассказывать разговоривать мечтать говорить думать читать fiillerinin –de hali ile kullanımı.
• “хотеть + что делать”, Холодно, жарко, тепло zarfları, Rusça’da sıfatlar, ve renkler. |
|
6) |
• Sıfatların cinse göre değişimi, sıfatların soruları, sıfatlarla işaret zamirlerinin kullanımı (этот), Rusça’da üstünlük belirten sıfat. (самый), “нравиться” kalıbı. “мне тебе нам вам ей ему” ile kullanım.
• Küçük sınav |
|
7) |
• Sıfat – zarf ayrımı, “как называется”, ИК-5 “Какой красивый город”! örneği ile tonlama bilgisinin verilmesi, “не только,,,. но и...” kalıbı, sf. 131 deki okuma parçasının işlenmesi, milliyet kavramı. |
|
8) |
• “танцевать” ve “начинать” fiilleri, sıra sayıları., ismin –i hali. “кого ve что” soruları,
• ismin –i hali .
• ismin –i haline ait kişi zamirleri.
• ждать встречать пить есть видеть слышать fiilleri. |
|
9) |
• Ara sınav |
|
10) |
• “идти ve ехать” fiilleri ile Rusça’da hareket fiillerine giriş, “куда?” ve “где?” soruları, Rusça’da gün, ay, hafta ve yılın rakamlarla değişimi. |
|
11) |
• “который” bağlacı, “сколько времени” “как долго” kalıpları, “часто≠редко, всегда≠никогда, иногда, обычно, больше≠меньше zarfları, “ с удовольствием”, “согласен, согласна, согласны” kalıpları. |
|
12) |
• “Идти ve ехать” fiilleri ile Rusça’da hareket fiillerine giriş, “куда?” ve “где?” soruları, “можно, надо, лучше” kelimelerinin konuşma kalıbında kullanılışı, nasıl gidilir? sorusuna verilen cevapların öğrenilmesi, “узнавать” ve “выбирать” fiilleri. |
|
13) |
• Rusça’da gün, ay, hafta ve yılın rakamlarla değişimi, “который” bağlacı, “сколько времени” “как долго” kalıpları, “часто≠редко, всегда≠никогда, иногда, обычно, больше≠меньше zarfları, “с удовольствием”, “согласен, согласна, согласны” kalıpları. |
|
14) |
• Genel tekrar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
1) |
Mezunlar, dil çiftleri arasında, iş yaşamında var olan ihtiyaçlara göre en az bir uzmanlık alanında yazılı ve sözlü çeviri yapabilir. |
|
2) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
2) |
Mezunlar, yazılı ve sözlü çeviri becerisi kazandıracak düzeyde A, B ve C dili kategorilerinde çok dillilik becerisine sahiptir (A dili en az C1; B Dili en az B1; C Dil(ler)i en az A2). |
|
3) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
|
3) |
Mezunlar A, B ve C dillerinin konuşulduğu kültürlerdeki düşünsel ve kültürel gelenek konusunda bilgi edinir ve bu kültürlere özgü davranış ve tutumlar konusunda farkındalığa sahiptir. |
|
4) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
|
4) |
Mezunlar, A, B ve C dillerinde üretilmiş yazılı ve sözlü metinleri çeviribilimsel yaklaşımla çözümler, yorumlar ve bu metinleri A veya B diline çevirir. |
|
5) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
5) |
Mezunlar, çeviri uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanır; alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisiyle birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
6) |
Mezunlar, çeviribilim alanında lisansüstü çalışmalara başlayabilecek düzeyde kuramsal ve yöntemsel yaklaşımlar konusunda bilgi sahibidir. |
|
6) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
7) |
Mezunlar, çevirmenlik mesleğinin eğitim, öğretim, mesleki örgütlenme ve etik sorunlarının irdelenmesi; özellikle çeviri ihtiyacının doğduğu farklı alanlarda bu sorunlara toplumsal ve bilimsel bakış doğrultusunda çözüm önerilerinin üretilmeye çalışılması konularında bilgi sahibidir. |
|
8) |
Mezunlar, takım çalışması yapabilir, eleştirel düşünebilir ve yaşam boyu öğrenme davranışı edinir. |
|