İnşaat Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SAG301 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Yönetimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ERDİNÇ ÜNAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi UĞUR TARIK ÖZKUT Doç. Dr. ERDİNÇ ÜNAL Dr. BİLİNMİYOR BEKLER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin sonunda öğrencilerin, bir disiplin ve süreç olarak yönetim ve fonksiyonlarının sağlık alanındaki uygulamalarını, Türkiye’deki sağlık hizmetleri ve kurumları ile yönetimini, gelişimini ve ayrıca çağdaş yönetim yaklaşımları ve kavramlarıyla açıklayabilecek ve tartışabilecek düzeyde olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | -Yönetim kavramı, Yönetim teorileri ve tarihsel gelişimi -Yönetim fonksiyonları -Sağlığın yönetiminde yönetim süreci ve fonksiyonlarının örnek uygulamalarla belirlenmesi, -Sağlık hizmetlerinin tanımı, sınıflandırılması ve özellikleri -Türkiye’de sağlık yönetimi, -Sağlığın alt sistemleri, kurumları, özellikleri ve yönetimi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Ders İşleyişi, Tanıtım, Ders Değerlendirmesi | Müfredat |
2) | Yönetim ve yönetici kavramları yönetim düzeyleri ve yönetici becerileri sağlık yöneticisi | powerpoint dokümanı |
3) | Yönetim yaklaşımları, teoriler, tarihsel gelişim | powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
4) | Yönetim süreci ve yönetim fonksiyonları | powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
5) | Sağlık hizmetleri sınıflandırılması ve özellikleri | powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
6) | Türkiye’de Sağlık hizmetlerinin sunumu ve kurumları | Powerpoint dokümanı, Sağlık Bakanlığı'nın web sayfası |
7) | Türkiye’de Sağlık hizmetlerinin tarihsel gelişimi | Powerpoint dokümanı, Sağlık Bakanlığı'nın web sayfası |
8) | Türkiye’de sağlığın yönetimi ve Sağlık Bakanlığının Yapısı | Powerpoint dokümanı, Sağlık Bakanlığı'nın web sayfası, kitaptaki ilgili bölüm |
9) | ara sınav | Şimdiye kadar işlenen tüm konular |
10) | Sağlık sistemi ve temel sağlık hizmetleri | Powerpoint dokümanı, Sağlık Hizmetlerinin Yönetimi, Prof. Dr. Osman Hayran (Makale) |
11) | Evde bakım hizmetleri | Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
12) | 112 Acil Hizmetler Yönetimi | Powerpoint dokümanı, 112 Acil Sağlık Hizmetleri Web Sitesi |
13) | Adli Tıp Hizmetleri Yönetimi - Ruh Sağlığı Hizmetleri Yönetimi | Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
14) | Olağandışı Hallerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi | Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
15) | Sağlık Eğitimi | Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
16) | Final sınavı | Tüm konular |
Ders Notları / Kitaplar: | Sağlık Yönetimi Yazıları, Prof. Dr. Osman Hayran, Sage Yayıncılık, 2010. |
Diğer Kaynaklar: | Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Doç.Dr. Metin Ateş (editör), Beta Yayınları, İstanbul, 2011. Sağlık İşletmelerinde Yönetim, Prof.Dr. Dilaver Tengilimoğlu ve ark., Nobel Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2009. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Prof. Dr. Şahin Kavuncubaşı ve Doç.Dr. Selami Yıldırım, 2012, Siyasal Kitabevi, Ankara. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
5 |
3 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Yazma Ödev Dosyası | 1 | % 10 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 11 | 121 |
Küçük Sınavlar | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 177 |