SHT109 Tıbbi Terminolojiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar DiyalizÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diyaliz
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHT109
Ders İsmi: Tıbbi Terminoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. AYKUT KARADEMİR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. AYKUT KARADEMİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sağlık alanında ve sağlık kurumlarında çalışacak kişiler için tıbbi terminolojinin temelleri hakkında genel bilgi vermektir. Ayrıca, öğrencilerin meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile iletişim kurmalarına yardımcı olmak ve insan yapıların anlamını ve hastalıkların sınıflandırılmasını ve bunlarla ilgili bilgilerin öğretilmesini kolaylaştırmaktır.
Dersin İçeriği: • Tıbbi terminolojinin temellerini tanımlar.
• Tıbbi terimleri yapısal örnekleri ve soneklere göre analiz eder
Tıbbi terminolojinin sistematiği içindeki tüm vücudu, hastalığı, hastalıkları, semptomları tanımlar
• Her vücut sisteminin hastalıkları için seçilen tanıyı tanımlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tıbbi terimlerin tarihçesini ve Latince-Yunanca kökenlerini açıklar.
2) Vücut sistemlerine ait temel tıbbi terimleri tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tıbbi terimleri parçalara ayırarak analiz eder.
2) Hasta kayıtları, epikriz ve reçetelerdeki tıbbi terimleri doğru yorumlar.
3) Mesleki uygulamalarda doğru tıbbi terminolojiyi kullanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sağlık çalışanlarıyla etkili iletişim kurmak için uygun tıbbi terimleri kullanır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Yeni karşılaştığı tıbbi terimleri köklerine göre çözümleyerek öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Görev aldığı sağlık uygulamalarında tıbbi dili bağımsız ve doğru şekilde kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Terminolojiye Giriş Sunum
2) İnsan Anatomisine İlişkin Terimler Sunum
3) Hareket Sistemi Terminolojisi Sunum
4) Sinir Sistemi Terminolojisi Sunum
5) Dolaşım Sistemi Terminolojisi Sunum
6) Solunum Sistemi Terminolojisi Sunum
7) Vize Öncesi Tekrar
8) Vize Sınavı
9) Endokrin Sistem Terminolojisi Sunum
10) Sindirim Sistemi Terminolojisi Sunum
11) Üriner Sistemi Terminolojisi Sunum
12) Ürogenital Sistem Terminolojisi Sunum
13) Duyu Organları Terminolojisi Sunum
14) Genel Tekrar
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tıbbi Terminoloji
Prof Dr. Recep Mesut, 2011, Nobel Tıp Kitapevi
Diğer Kaynaklar: Yüksekokullar İçin
Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı
Sebahat Ekinci, H. Gül Hatipoğlu
Eylül 2018

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Böbrek morfolojisi, fizyolojisini bilir ve tedavi seçeneklerini tarif eder.
2) Diyaliz tedavisi için tüm ekipmanların teknik araçlarını kullanır, bunlara ait sorunları saptar ve çözüm üretir.
3) Evrensel korunma yöntemlerini bilir, hasta ve hasta yakınlarının psikolojisini değerlendirir.
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, sağlığın tanımlanması, tıbbi ve teknik terminolojiyi bilir. Gereken durumlarda İlk yardım uygular ve ilaç uygulamalarını yapar.
5) Fistül, greft ve kataterlere amaçlarına uygun girişimleri planlar ve uygular.
6) Enfeksiyon bulaşma nedenlerini bilir. Asepsi-antisepsi ve evrensel korunma yöntemlerini uygular.
7) Hasta ve yakınlarının psikolojisini değerlendirir, onlarla etkin iletişim kurar.
8) Alanı ile yenilikleri çalışma ekibi ile birlikte takip eder ve uygular.
9) Bireysel ve takım çalışmalarında sorumluluk alır.
10) Çalıştığı birimde mesleki etik, hasta hakları, hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili mevzuata uygun davranır.
11) Hemodiyaliz ekipmanlarında ve hastalarda öngörülen /öngörülemeyen sorunların çözümü için ekip içerisinde sorumluluk alır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Böbrek morfolojisi, fizyolojisini bilir ve tedavi seçeneklerini tarif eder. 5
2) Diyaliz tedavisi için tüm ekipmanların teknik araçlarını kullanır, bunlara ait sorunları saptar ve çözüm üretir. 3
3) Evrensel korunma yöntemlerini bilir, hasta ve hasta yakınlarının psikolojisini değerlendirir. 2
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, sağlığın tanımlanması, tıbbi ve teknik terminolojiyi bilir. Gereken durumlarda İlk yardım uygular ve ilaç uygulamalarını yapar. 3
5) Fistül, greft ve kataterlere amaçlarına uygun girişimleri planlar ve uygular.
6) Enfeksiyon bulaşma nedenlerini bilir. Asepsi-antisepsi ve evrensel korunma yöntemlerini uygular.
7) Hasta ve yakınlarının psikolojisini değerlendirir, onlarla etkin iletişim kurar.
8) Alanı ile yenilikleri çalışma ekibi ile birlikte takip eder ve uygular.
9) Bireysel ve takım çalışmalarında sorumluluk alır.
10) Çalıştığı birimde mesleki etik, hasta hakları, hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili mevzuata uygun davranır.
11) Hemodiyaliz ekipmanlarında ve hastalarda öngörülen /öngörülemeyen sorunların çözümü için ekip içerisinde sorumluluk alır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 4 1 4
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 78