Yaşlı Bakımı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHT124 | ||||||||
Ders İsmi: | Genel Kimya | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ŞÜKRAN CENİKLİ BAŞEREN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı, öğrencilerin hem teorik hem de uygulamalı meslek derslerini kavrayabilmesi için temel bilgi düzeyini artırmak. |
Dersin İçeriği: | • Kimyasal bağlar ve moleküller arası etkileşimleri kavrayamak • Organik kimya bileşikleri kavramak ve organik yapıları adlandırmak. • Molar ve Normal çözeltilerinin hazırlanmasını öğretme. • Temel asit-baz, tampon ve pH kavramlarını kendi ifadesi ile söylemek ve laboratuar çalışmalarında kullanmak. • Atom ve yapısını öğretme. Bileşiklerin formül haline getirilmesi ve adlandırılması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Öğrencilere ders hakkında ön bilgilendirme verme • Kimyanın tanımı • Kimya hakkında genel terimleri öğretme | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
2) | Maddenin halleri, yoğunluk tanımı ve hesaplaması | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
3) | Atomun yapısı, özellikleri ve elementlerin sembolleri | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
4) | Bileşiklerin tanımı, moleküler ve iyonik bileşiklerin adlandırılması | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
5) | Moleküler ve İyonik bileşiklerin formül haline getirilmesi | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
6) | Mol ve avagadro sayısı hesaplaması | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
7) | Mol hesaplamaları hakkında problem çözme | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
8) | Vize | |
9) | Reaksiyon tanımı, tepkenler ve ürünlerin gösterimi, mol hesaplaması | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
10) | Net iyonik eşitlik reaksiyonu yazma, çökme tepkimeleri | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
11) | Çözeltilere giriş, çözücü, çözünen karışım tanımları | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
12) | Normalite, Yüzde konsantrasyon, Molarite kavramları | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
13) | Çözeltilerin hesaplanması | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
14) | Genel tekrar | |
15) | • Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Hoca tarafından ders esnasında yazdırılan notlar. |
Diğer Kaynaklar: | Genel Kimya Petrucci, Harwood, Herring Palme Yayıncılık |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
4 |
2 |
5 |
3 |
6 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | |||||||||
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | |||||||||
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | |||||||||
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | |||||||||
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | |||||||||
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | |||||||||
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | |||||||||
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | |||||||||
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | |||||||||
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | 1 |
2) | Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | 1 |
3) | Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | |
4) | Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | |
5) | Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | |
6) | Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | |
7) | Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | |
8) | Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | |
9) | Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | |
10) | Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 128 |