EGTP251 Özel Eğitim ve Kaynaştırma İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGTP251
Ders İsmi: Özel Eğitim ve Kaynaştırma
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇELİK
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇELİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Özel gereksinimli öğrencilerin farkında olma, özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırma ortamında akademik beceriler edinmelerini ve sosyalleşmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği: Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Özel eğitimle ilgili temel kavramları tanıma
2) Özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişiminden haberdar olma
3) Özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeleri bilir
4) Özel eğitimde tanı ve değerlendirme süreçlerini açıklar
5) kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetlerini açıklar
6) Ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği yöntemlerini ilişkilendirir
7) Farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özelliklerini açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejilerini işe koşar
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Özel eğitimle ilgili temel kavramlar ilgili okumaların yapılması
2) Özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi İlgili okumaların yapılması
3) Özel eğitimde tanı ve değerlendirme İlgili okumalar
4) Özel eğitimde tanı ve değerlendirme İlgili okumalar
6) Özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler İlgili okumalar
7) Öğretimin bireyselleştirilmesi İlgili okumalar
8) Ara sınav
9) Kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri İlgili okumalar
10) Ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği İlgili okumalar
11) Farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri İlgili okumalar
12) Farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri İlgili okumalar
13) Sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi. İlgili okumalar
14) Sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi.
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Diken, İ. (2010). İlköğretimde Kaynaştırma. 1. Basım. Pegem Yayıncılık.
Sucuoğlu, B., Kargın, T. (2010).İlköğretim’de Kaynaştırma Uygulamaları. 1. Basım. Kök Yayıncılık.
Batu, S., Kırcaali-İftar, G. (2010). Kaynaştırma. 5. Baskı. Kök Yaayıncılık. Akçamete, A. G. (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Üçüncü Basım. Kök Yayıncılık.
Kırcaali-İftar, G. (Ed.) (2003). Davranış ve Öğrenme Sorunları Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
Özyürek, M. (2004). Sınıfta Davranış Değiştirme. Birinci Basım. Kök Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Diken, İ. (2010). İlköğretimde Kaynaştırma. 1. Basım. Pegem Yayıncılık.
Sucuoğlu, B., Kargın, T. (2010).İlköğretim’de Kaynaştırma Uygulamaları. 1. Basım. Kök Yayıncılık.
Batu, S., Kırcaali-İftar, G. (2010). Kaynaştırma. 5. Baskı. Kök Yaayıncılık. Akçamete, A. G. (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Üçüncü Basım. Kök Yayıncılık.
Kırcaali-İftar, G. (Ed.) (2003). Davranış ve Öğrenme Sorunları Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
Özyürek, M. (2004). Sınıfta Davranış Değiştirme. Birinci Basım. Kök Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. 1
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1). 1
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme. 2
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 5
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. 3
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 4
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. 3
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 2
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 4
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Raporlama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 43
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Sunum / Seminer 8 8
Proje 8 16
Rapor Teslimi 5 10
Final 1 2
Toplam İş Yükü 93