RPDP401 Aile Danışmanlığıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RPDP401
Ders İsmi: Aile Danışmanlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. AYSUN GÜROL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. AYSUN GÜROL
Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin aile danışmanlığının genel kuram ve uygulamalarını öğrenmeleri ve aile görüşmeleri yapabilecek düzeyde eğitilmeleri.
Dersin İçeriği: Aile danışmanlığında temel kavramlar ve ilkeler, sistemik aile yapısı, fonksiyonel-fonksiyonel olmayan aile yapısı, aile yaşam döngüsü, aile danışmanlığı kuramları ve bu kuramların aile danışmanlığına yansımaları; aile danışma sürecinin evreleri, evlilik ve boşanma, boşanmanın çocuklar üzerindeki etkisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Aile danışmanlığı temel kuramlarını tanıma
2) Ailelerle çalışmanın temel prensiplerini açıklar
3) Aileyi uzun dönem takip edebilme yöntemlerini bilme
4) Boşanmaya neden olan durumları analiz etme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Aileye kısa müdahale planı hazırlayabilir.
2) Aileyi uzun dönem takip edebilme
3) Boşanma durumunda danışmanlık yöntemlerini tanıma
4) Boşanma danışmanlığı yapabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Aileye genel bakış İlgili okumalar
2) Aile Yaşam döngüsü ve terapi açısından önem İlgili okumalar
3) Psikodinamik Aile Terapisi İlgili okumalar
4) Bowen Aile Terapisi İlgili okumalar
5) Yapısal Aile Terapisi İlgili okumalar
6) Yapısal Aile Terapisi Terapötik Müdahale İlgili okumalar
7) Yaşantısal Aile Terapisi İlgili okumalar
8) Ara sınav
9) Yaşantısal Aile Terapisi Uygulama Örnekleri İlgili okumalar
10) Post Modern Aile Terapileri Genel İçerik ve Yaklaşımlar İlgili okumalar
11) Çözüm Odaklı Aile Terapisi İlgili okumalar
12) Naratif Aile Terapisi İlgili okumalar
13) Post Modern Aile Terapi Uygulama Ödevleri İlgili okumalar
14) Boşanma Danışmanlığı İlgili okumalar
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Nazlı, S. (2000). Aile danışması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
2. Gladding, Samuel, 2013 Aile Terapisi Tarihi, Kuram ve Uygulamaları, PDREM Yayınları
Diğer Kaynaklar: 1. Nazlı, S. (2000). Aile danışması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
2. Gladding, Samuel, 2013 Aile Terapisi Tarihi, Kuram ve Uygulamaları, PDREM Yayınları
3. Rudi Dallos , Ros Draper , 2012 (Çev: Şahin Kesici , Cenk Kiper)Aile Terapisine Giriş - Sistemik Teori ve Uygulama, Nobel Akademik Yayıncılık
4. Michael P. Nichols, 2013 AİLE TERAPİSİ: KAVRAMLAR ve YÖNTEMLER, Kaknüs Yayınları.
5. Nilüfer Özabacı Zülal Erkan, 2013 Aile Danışmanlığı, Pegem Akademi Yayıncılık.
6. İbrahim Kurt Aziz Yıldırım, 2013 Aile Terapisi Tedavi Planlayıcısı, Nobel Yayın Dağıtım.
7. Şahin Kesici Esra İlgün Abdullah Mert Çağla Girgin Büyükbayraktar 2013 Aile Terapisinde Kullanılan Teknikler, Nobel Yayın Dağıtım.
8. Şahin Kesici Eda Köklü Bayrakcı Cenk Kiper Abdullah Mert 2013, Vaka Örnekleriyle Birlikte Aile Danışma Kuramları ve Teknikleri, Nobel Yayın Dağıtım. 9. Tarık Solmuş, 2011, Çift, Evlilik ve Aile Terapisi, Doruk Yayınları / Psikoloji Dizisi
10. Mark Worden, 2012, Aile Terapisi Temelleri, Adana Nobel Kitabevi / Psikoloji Dizisi
11. Gerald R. Weeks, Stephen R. Treat, 2012 Evlilik ve Çift Terapisi (Çiftler Terapide), Pusula Yayınları / Psikoloji Dizisi
12. Jürg Willi 2012 Aşk ve Evlilik Terapisi (Ben, Sende Oluşur) Kaknüs Yayınları / Psikoloji Dizisi
13. Frank M. Dattilio. Bilişsel Davranışçı Çift ve Aile Terapisi. Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
14. Doğan Cüceloğlu, Başarıya Götüren Aile. Remzi Kitapevi, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

6

3

5

7

8

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 2
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. 2
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 2
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. 3
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. 1
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 3
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 5
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 3 % 40
Ödev 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 13
Proje 6 12
Ödevler 13 13
Rapor Teslimi 3 6
Final 1 1
Toplam İş Yükü 73