Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | RPDP232 | ||||||||
Ders İsmi: | Öğrenme Psikolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi MUHARREM KÖKLÜ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrenme ve öğrenme teorileri hakkında bilgi kazanma. Öğrenme teorilerini ve eğitime katkılarını araştırma. Eğitimde öğrenmeyle ilgili kazanımları uygulamak. |
Dersin İçeriği: | 1. Öğrenmeyle İlgili Temel Kavramlar ve İlkeler; Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler 2.Davranışçı Öğrenme Kuramları – Klasik Koşullanma 3.Davranışçı Öğrenme Kuramları – Edimsel Koşullanma 4. Davranışçı Öğrenme Kuramları – Edimsel Koşullanma 5. Sosyal – Bilişsel Öğrenme Kuramı 6. Sosyal – Bilişsel Öğrenme Kuramı 7. Sosyal – Bilişsel Öğrenme Kuramı 8. Bilgi İşleme Kuramı 9. Beyin Temelli Öğrenme Kuramı 10. Yapılandırmacılık 11. Motivasyon Kuramları – Yükleme Kuramı 12. Motivasyon Kuramları – Öz Belirleme Kuramı 13. Etkili Öğrenme Yöntem ve Teknikleri 14. Genel Değerlendirme |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrenmeyle İlgili Temel Kavramlar ve İlkeler; Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler | |
2) | Davranışçı Öğrenme Kuramları – Klasik Koşullanma | |
3) | Davranışçı Öğrenme Kuramları – Edimsel Koşullanma | |
4) | Davranışçı Öğrenme Kuramları – Edimsel Koşullanma | |
5) | Sosyal – Bilişsel Öğrenme Kuramı | |
6) | Sosyal – Bilişsel Öğrenme Kuramı | |
7) | İşaret-Gestalt Kuramı | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Sistematik Davranış Kuramı | |
10) | Gestalt Kuramı | |
11) | Bilgi İşleme Kuramı | |
12) | Bilgi İşleme Kuramı | |
13) | Nörofizyolojik Kuram | |
14) | Nörofizyolojik Kuram |
Ders Notları / Kitaplar: | Senemoğlu, Nuray. 2012. Gelişim Öğrenme ve Öğretim / Kuramdan Uygulamaya. 21. baskı. Ank.: PEGEM Yayını. Ormrod, Jeanne Ellis. 2016. Öğrenme Psikolojisi. 6. basımdan çeviri. Çev. Editörü: Mustafa Baloğlu. Ank.: NOBEL yayıncılık. Schunk, Dale H. 2014. Öğrenme Teorileri. 5. Basımdan Çeviri. Çev. Editörü: Muzaffer Şahin. Ank.: Nobel Yayıncılık. Arık, İ. Alev. (1995). Öğrenme Psikolojisine Giriş. İstanbul: Der Yayınları. Aydın, Ayhan. ( 2000). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. İstanbul: Alfa Yayınları. Schultz, P. Duane ve Sydney Ellen Schultz. (2002). Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Yeşilyaprak, Binnur, Betül Aydın, Gürhan Can, Kurtman Ersanlı, Mustafa Kılıç, Şermin Külahoğlu, Bülent Öztürk, Filiz Bilge, Hadiye Küçükkaragöz, İbrahim Kısaç, İsa Korkmaz ve Mehmet Bilgin. (2003). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. (veya Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretim adı ile 2006 yılında yeniden basılan kaynak) Ankara: Pegem A Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Senemoğlu, Nuray. 2012. Gelişim Öğrenme ve Öğretim / Kuramdan Uygulamaya. 21. baskı. Ank.: PEGEM Yayını. Ormrod, Jeanne Ellis. 2016. Öğrenme Psikolojisi. 6. basımdan çeviri. Çev. Editörü: Mustafa Baloğlu. Ank.: NOBEL yayıncılık. Schunk, Dale H. 2014. Öğrenme Teorileri. 5. Basımdan Çeviri. Çev. Editörü: Muzaffer Şahin. Ank.: Nobel Yayıncılık. Arık, İ. Alev. (1995). Öğrenme Psikolojisine Giriş. İstanbul: Der Yayınları. Aydın, Ayhan. ( 2000). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. İstanbul: Alfa Yayınları. Schultz, P. Duane ve Sydney Ellen Schultz. (2002). Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Yeşilyaprak, Binnur, Betül Aydın, Gürhan Can, |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. | |||||||||||
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1). | |||||||||||
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |||||||||||
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme. | |||||||||||
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. | |||||||||||
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. | |||||||||||
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. | |||||||||||
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. | |||||||||||
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. | |||||||||||
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. | |||||||||||
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. | |||||||||||
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. | 2 |
2) | P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1). | |
3) | P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
4) | P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme. | |
5) | P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. | 5 |
6) | P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. | |
7) | P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. | 5 |
8) | P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. | 3 |
9) | P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. | 3 |
10) | P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. | 4 |
11) | P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. | 5 |
12) | P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Sunum | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Ödevler | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 124 |