Dersin Amacı: |
Eğitimde program geliştirme, temel kavramlar, modeller; okul RPD programları ile ilişkisi, okul
RPD programlarının tarihçesi ve okul RPD program modelleri, okul RPD programlarının planlanması, okul RPD programlarının tasarlanması ve program etkinlikleri (hizmetler); okul RPD programlarının uygulanması ve değerlendirilmesi; psiko-eğitim programlarının geliştirilmesi ve uygulanması. |
Dersin İçeriği: |
· Eğitim programına ilişkin temel kavramlar
. Program, eğitim programı, hedef, içerik, eğitim durumları, değerlendirme
· Program geliştirme modelleri
· Tyler’ın program modeli, Taba modeli,
· Okul rehberlik programı modellerini
· KOPDRPM, sonuç temelli rehberlik modeli,
Gelişimsel psikolojik danışma ve rehberlik modeli,
ASCA ulusal modeli, stratejik kapsamlı model,
Güçler temelli okul danışmanlığı modeli |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
· Okul rehberlik programı öğrenci yeterlikleri |
Gerekli okumalar |
1) |
· Program, eğitim programı, hedef, içerik, eğitim durumları, değerlendirme |
İlgili okumalar |
2) |
· Tyler’ın program modeli, Taba modeli, |
İlgili okumaların yapılması |
3) |
· Tyler’ın program modeli, Taba modeli, |
İlgili okumaların yapılması |
4) |
· KOPDRPM, sonuç temelli rehberlik modeli, gelişimsel psi-kolojik danışma ve rehberlik modeli, ASCA ulusal modeli, stratejik kapsamlı model, güçler temelli okul danışmanlığı modeli, alanlar/etkinlikler/ortaklar modeli |
ilgili okumaların yapılması |
5) |
· KOPDRPM, sonuç temelli rehberlik modeli, gelişimsel psi-kolojik danışma ve rehberlik modeli, ASCA ulusal modeli, stratejik kapsamlı model, güçler temelli okul danışmanlığı modeli, alanlar/etkinlikler/ortaklar modeli |
ilgili okumalar |
6) |
· Bilişsel alan taksonomisi, duyuşsal alan taksonomisi, psi-komotor alan taksonomisi |
ilgili okumalar |
7) |
· Okul türlerine göre okul rehberlik programları |
ilgili okumalar |
8) |
· Okul türlerine göre okul rehberlik programları |
ilgili okumalar |
9) |
· Okul rehberlik programları, önleyici- gelişimsel rehberlik, iyileştirici hizmetler, destek hizmetleri |
ilgili okumalar |
10) |
· Okul türlerine göre okul rehberlik programları |
ilgili okumalar |
11) |
· Program değerlendirme, hedef yönelimli model, farklar modeli, amaçlardan bağımsız model, yanıtlayıcı model, eğitsel ustalık ve eleştiri modeli, dört düzeyli model |
ilgili okumalar |
12) |
· Gysbers ve Henderson’un değerlendirme modeli, Rye ve Sparks’ın değerlendirme modeli, MEASURE modeli |
ilgili okumalar |
13) |
· Gysbers ve Henderson’un değerlendirme modeli, Rye ve Sparks’ın değerlendirme modeli, MEASURE modeli |
ilgili okumalar |
14) |
Rehberlik Program Önerisi Sunumu |
Sunum |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. |
4 |
2) |
P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1). |
|
3) |
P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
1 |
4) |
P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme. |
2 |
5) |
P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. |
2 |
6) |
P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. |
4 |
7) |
P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. |
4 |
8) |
P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. |
2 |
9) |
P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. |
3 |
10) |
P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. |
3 |
11) |
P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. |
4 |
12) |
P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. |
5 |