Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | BST111 | ||||||||
Ders İsmi: | Matematik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SENEM ALTAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi HÜSAMETTİN ÇAPAN Dr.Öğr.Üyesi SERRA ORKAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İşletme ile ilgili alanlarda kullanılmak üzere matematiksel bir temel kazandırmaktır. Dersin içeriği denklem ve eşitsizliklerden, denklem sistemlerinin uygulamalarından, fonksiyon kavramından, birinci ve ikinci derece fonksiyonların grafiklerinden, üstel ve logartimik fonksiyonlardan, limit ve süreklilik, türev ve türevin uygulamaları, integral ve integral uygulamaları gibi başlıklardan oluşmaktadır. |
Dersin İçeriği: | • İşletme ile ilgili alanlarda kullanılan temel matematiksel kavramların ve yöntemlerin bilgisine sahip olduklarını göstermek, • Fonksiyon, tablo ve grafikler gibi matematiksel model ve araçları kullanmak ve yorumlamak, • Değişkenlerden oluşan fonksiyon ve eşitsizlik sistemlerine problem çözme tekniklerini uygulamak, • İktisat ve işletme yönetimi alanlarında denklem sistemlerinin kullanımını uygulamak, • Limit kavramını açıklamak ve uygulamak, • Limit kavramını kullanarak (varsa) fonksiyonun süreklilik durumunu göstermek, • Türev almayı tanımlamak ve kurallarını uygulamak, • İntegrali tanımlamak ve türev ile ilişkilendirmek, • Belirli ve belirsiz integrali uygulamak, • Iktisat, işletme ve ilgili alanlarda ortaya çıkan problemlere matematiksel metod ve kavramların uygulanaması yönünde yetkinlik kazanmak, • İlgili matematiksel sorunlar hakkında etkili bir yazılı ve sözlü olarak iletişim kurabilecek gerekli becerileri geliştirmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | sayılarla işlemler, üslü ve köklü ifadeler, cebirsel ifadelerle temel işlemler, çarpanlara ayırma gibi konuların gözden geçirilmesi | |
2) | Denk ifadeler ve denklemler Bir bilinmeyenli doğrusal denklemlerin çözümü İkinci dereceden bir bilinmeyenli denklemlerin çözümü Delta-diskriminant formülü | |
3) | Eşitsizlik kavramı Birinci dereceden bir bilinmeyenli eşitsizliklerin çözümü Ikinci dereceden bir bilinmeyenli eşitsizliklerin çözümü Eşitsizlik çözümlerinde tablo kullanılması Çözümlerde aralık gösteriminin kullanılması | |
4) | Fonksiyonun tanım ve değer kümesi Fonksiyonlarla işlemler | |
5) | Fonksiyonların bileşkesi Fonksiyonların bileşkesi ile ilgili özellikler Ters fonksiyon Ters fonksiyonun özellikleri | |
6) | Koordinat sisteminin özellikleri Doğrusal denklemlerin koordinat sisteminde gösterimi Eğim kavramı İkinci derece denklemlerin koordinat sisteminde gösterimi | |
7) | Denklem sistemleri İki değişkenli denklemlerin çözüm teknikleri Çözüm sürecinin grafikle gösterimi Eşitsizlik sistemleri İki değişkenli eşitsizliklerin çözüm teknikleri Çözüm sürecinin grafikle gösterimi | |
8) | Üstel fonksiyonları tanımlamak Üstel fonksiyonların temel niteliklerini açıklamak Üstel fonksiyonların farklı formlarını çizmek Logaritmik fonksiyonları tanımlamak Logaritmik fonksiyonların temel özelliklerini tartışmak Logaritmik fonksiyonların grafiklerini çizmek | |
9) | Limit kavramı Limit özellikleri ve özel limitler Tek-yanlı limit Sonsuz limitler ve sonuzda limit Süreklilik kavramı | |
10) | Geometrik bir yorumla türevin tanımı Limit kavramıyla türev bulma Sabit fonksiyon ve kuvvet fonksiyonlarının türevi Bir fonksiyonun sabitle çarpımının ve iki fonksiyonun toplam/farkının türevi | |
11) | Zincir kuralı ile türev alma Yüksek dereceden türevler | |
12) | Eğri çizimi Bir fonksiyonun artan ve azalan kısımlarını bulmak için birinci derece türevi kullanmak Artan/azalan bölgeleri ve göreli maksimum ve minimum noktalarını belirlemek için tablo gösterimini kullanmak İki ya da daha fazla değişkene göre kısmi türev alma | |
13) | Antitürev kavramı Belirsiz integral Temel integral kurallarının uygulanması | |
14) | Özel bir toplamın limiti olarak belirli integral Belirli integralin temel kuralları Eğrilerle çevrelenmiş bir bölgenin alanının integralle bulunması | |
15) | Final sınavı ile değerlendirme yapmak |
Ders Notları / Kitaplar: | • Haeussler, E.F; Paul, R.S, ve Wood, R.J (2010) Matematiksel Analize Giriş. (Çeviren: A. Öztürk), İstanbul: Ekin Kitapevi Yayınları. ISBN: 9757338508 • Doğan, İ. ve Tekin, N. (2011) İktisatçılar ve İşletmeciler için Uygulamalı Genel Matematik. 6.b, Istanbul: Der Yayınları. ISBN: 9789753532839 • Öğrenim sürecini desteklemek üzere ilgili konulara yönelik çeşitli videoları içeren linkler, örneğin: https://tr.khanacademy.org/math |
Diğer Kaynaklar: | yok |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) Farklı ortamlar için yazılım geliştirme, sistem yönetimi, ağ güvenliği, veritabanı, yönetim sistemleri gibi konularda temel bilgi ve becerilerine sahip olma. | |||||||
2) Bilgi teknolojilerinin hızlı değişimi sonucu oluşan yeni bilişim sistemleri hakkında güncel konuları uzman olarak yakından takip etme. | |||||||
3) Bilişim Sistemlerinin firmalardaki stratejik konumu ve yeni iş stratejileri oluşturulmasındaki rolünün öneminin farkında olma. | |||||||
4) Bilişim Sistemleri alanında edindiği temel bilgi ve beceriler düzeyindeki fikirlerini ve görüşlerini ilgili kişilere yazılı ve sözlü olarak aktarabilme | |||||||
5) Bilişim Sistemleri alanına ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Farklı ortamlar için yazılım geliştirme, sistem yönetimi, ağ güvenliği, veritabanı, yönetim sistemleri gibi konularda temel bilgi ve becerilerine sahip olma. | 4 |
2) | Bilgi teknolojilerinin hızlı değişimi sonucu oluşan yeni bilişim sistemleri hakkında güncel konuları uzman olarak yakından takip etme. | |
3) | Bilişim Sistemlerinin firmalardaki stratejik konumu ve yeni iş stratejileri oluşturulmasındaki rolünün öneminin farkında olma. | 4 |
4) | Bilişim Sistemleri alanında edindiği temel bilgi ve beceriler düzeyindeki fikirlerini ve görüşlerini ilgili kişilere yazılı ve sözlü olarak aktarabilme | |
5) | Bilişim Sistemleri alanına ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilme. | 4 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 44 |