MİMB232 Kentsel Çevre ve Tasarım-1İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB232
Ders İsmi: Kentsel Çevre ve Tasarım-1
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SEVİL TUTUNCHIAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İklimsel konfor ve bunu etkileyen iklim elemanları, iklimsel verilerin elde edilişi ve yorumlanışı, makro çevrede iklim kontrolünde etkili olan yapma çevre değişkenleri, yer seçimi, yerleşme dokusunda açık alanlara ve binalara ilişkin geometrik değişkenlerin belirlenmesi. Ses kirliliği, insan ve toplum sağlığı üzerindeki etkileri, çeşitli arazi kullanımları için gürültü düzeyi ölçüt ve limitleri, kent planlama ve yerleşme birimi tasarımında gürültü kontrolü sistem ve teknikleri ve yasal önlemler. Görsel konfor, doğal aydınlatma, bina aralıklarının belirlenmesi, yapma, aydınlatma, yapma ışık kaynakları, yol park ve bahçelerin aydınlatılması. Yangın olayı, yangın kontrolü açısından uygun bina aralıkları, kentsel ölçekte yangın donatımı. İklim ve gürültü kontrolü açısından yer seçimi uygulaması, iklim, gürültü, ışık ve yangın kontrolü açısından yer seçimi uygulaması, iklim, gürültü, ışık ve yangın kontrolü açısından yapı düzeni belirlenmesi uygulaması.
Dersin İçeriği: Fiziksel çevre faktörlerini inceleme ve iç mimari tasarım aşamalarında fiziksel çevre kontrolü konularının tasarımda, işitsel-görsel-ısısal konfor koşullarının öneminin vurgulanması( pasif-aktif iklimlendirme genel anlatım). Enerji kaynakları. Yapıda çevre ve enerji. Yapı tasarımı ve çevre ilişkileri. Yapılaşma ve enerji temininin dengeye ve çevre kirliliğine etkileri. Enerji tesislerinin çalışma sistemi. Yapıda çevre ve enerji. İklim. Güneş ışınımı. Yapıda ısıl konfor. Bina kabuğunu etkileyen dış çevre bileşenleri. Bina kabuğunun yapısal özellikleri sağır yüzeyler. Saydam yüzeyler pencereler. Gölge elemanları. Gün ışığı. Binalarda akustik hesaplama ve çevrenin akustikte etkisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Fosil enerjilerden bağımsız yöntemlerle çevre konforu yaratmanın önemini anlamak.
2) 2- Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma
3) 3- Çevresel sistemlerin tasarımında iklimlendirme, sağlık donatımı ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama.
4) 4- Binanın içinde ve dışında çevre konforunu etkileyen faktörlerle aşina olmak.
5) 5- Fiziksel çevre ve insanlar arasındaki etkileşimin farkında olmak
6) 6- Güneş geometri varyasyonları ve buna göre yatay ve dikey gölgeleme elemanları tasarlama yolu hakkında bilgi sahibi olmak.
7) 7- Isı transferi prensiplerini tanımak.
8) 8- Yapı malzemelerinin termal özellikleri ve binanın iklimine uygun malzeme seçim yöntemler ile tanışma.
9) 9- İklimsel konfor, enerji tasarrufu, hijyen, su tasarrufu ve atık kontrolü açısından yasal düzenlemeleri ve standartları anlama ve uygulama becerisi kazanmak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin yürütülmesi, süreç bilgilendirilmesi, ders araç gereçleri gereksinimleri hakkında açıklama ve gereklilikler. Ödev, uygulama ve teorik bilgilendirilme süreçleri, kullanılacak kaynakların belirlenmesi. -
2) Ekoloji ve enerji kaynakları, Kentsel mekan tasarımında ve yapılarda çevre ve enerji, Çevre kirliliğin oluşumu. -Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition. - yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer -Yeang, K., 2006, A manual for Ecological Design, Wiley Academy, John iley&Sons Ltd, London.
3) İklim ve iklim etkilerinin önemi, Küresel ısınma ve iklim değişikliği. - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition. - yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer
4) Yapıda ısı konforu, İç ortamdaki ısının değerlendirilmesi, - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition. - yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer
5) Bina kabuğunu etkileyen dış çevre bileşenleri, kentsel mekan tasarımında - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition. - yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer
6) Bina kabuğunun yapısal özellikleri sağır yüzeyler, Isı kazancının hesaplanması, Isı kaybının hesaplanması, yapıda yalıtımlar - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition. - yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer
7) Saydam yüzeyler pencereler, Güneş ışınımı. Konu ile ilgili ders notları - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition. - yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer - Yeang, K., 2006, A manual for Ecological Design, Wiley Academy, John iley&Sons Ltd, London
8) Ara sınavı -
9) Gölge elemanları, Gün ışığı, Gün ışığı sistemleri. - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition. - yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer
10) Akıllı Binalar, İklim ve Aydınlatma Enerji Yönetimi - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition. - yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer
11) Akustik, Akustik tasarım ilkeleri. - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition. - yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer -Hopkins,C., Sound Insulation, Elsevier, MA,2007
12) Kentsel mekan tasarımında rüzgarın etkisi, Rüzgar türbinleri, Konu ile ilgili ders notları - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition. - yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer - Yeang, K., 2006, A manual for Ecological Design, Wiley Academy, John iley&Sons Ltd, London
13) Öğrenci sunumu -
14) Öğrenci sunumu -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition.
- yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer
- Hopkins,C., Sound Insulation, Elsevier, MA,2007
- Yeang, K., 2006, A manual for Ecological Design, Wiley Academy, John iley&Sons Ltd, London.
Diğer Kaynaklar: - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition.
- yapıda çevre ve enerji. Doç. Dr. Nilgün Sultan Yüceer
- Hopkins,C., Sound Insulation, Elsevier, MA,2007
- Yeang, K., 2006, A manual for Ecological Design, Wiley Academy, John iley&Sons Ltd, London.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Proje Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 20
Sunum 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 42 42
Sunum / Seminer 2 2 4
Ödevler 2 14 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 120