Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MİMB311 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimarlık, Okuma ve Yazma | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi MELODY SAFARKHANI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi MELODY SAFARKHANI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, çizimler ve yazılı kelimeler arasındaki etkileşim ve benzerliğe bakmayı hedefler. Yazmak ve çizmek eylemleri; fikirlerin yorumlanma, işlenme süreci olarak ele alınırsa; mimarlık yalnızca yapılarda değil metinlerde de karşımıza çıkar. Buradan hareketle; mimarlık üzerine farklı biçim, içerik ve yapılarda metinler okumaya ve yazmaya odaklanılan bu derste; tasarımın ayrılmaz bir parçası olarak mimarlık üzerine okumanın ve yazmanın önemine vurgu yapmak ve katılımcıların okuma/yazma beceri ve alışkanlıklarını geliştirmek, dersin hedeflenen çıktılarıdır. |
Dersin İçeriği: | Ders, haftalık okuma ve yazma çalışmaları üzerine kurulmuştur. Dönem boyunca okunacak metinler, belli tema ve türleri takip etmektedir. Katılımcılar, haftalık okuma, yazma ve diğer katılımcıların metinlerini çalışma grupları içinde düzenlemekle yükümlüdürler. Tartışmalara aktif katılım önemlidir. Dönem sonu değerlendirmesi, final tarihinde teslim edilecek olan katılımcının tüm dönem metinlerini içeren portfolyosu ve dönem sonu metni üzerinden yapılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | yok |
2) | Mimarlık ve Yazılı Anlatı Arasındaki Paralellikler: Sınıf İçi Çalışma#1: Eskiz Çizim ve Eskiz Yazı | Babil Kitaplığı – Jorge Luis Borges |
3) | Yapılar Üzerine Okumak: Sınıf İçi Çalışma#2: Başka bir metnin kelimeleriyle yazmak | Yapı Kredi Kültür Sanat – gazete, dergi, eleştiri |
4) | Tanımlayan / Tarif Eden Metinler: Sınıf İçi Çalışma#3: Tanımlayıcı/Tarif edici kısa metinler yazmak | Mimarlık Üzerin On Kitap – Vitruvius |
5) | Tanımlayan / Tarif Eden Metinler: Sınıf İçi Çalışma#4: Tanımlayıcı/Tarif edici kısa metinler yazmak | Mimarlık Üzerine – Adolf Loos, s.71-87 |
6) | Tanımlayan / Tarif Eden Metinler: Sınıf İçi Çalışma#5: Tanımlayıcı/Tarif edici kısa metinler yazmak | Yeni Bir Mimarlığa Doğru – Le Corbusier, s.33-41 |
7) | Mimarlığın Katmanlarına, İşlevlerine Bakmak: Sınıf İçi Çalışma#6: kısa yorum metinleri yazmak | Mutluluğun Mimarisi– Alain De Botton bölüm 1 ve 6 |
8) | Mimarlığın Katmanlarına, İşlevlerine Bakmak: Sınıf İçi Çalışma#7: kısa yorum metinleri yazmak | Tenin Gözleri – Juhani Pallasmaa, s.80-89 |
9) | Eleştiri ve Mimarlık Sınıf İçi Çalışma#8: kısa eleştirel metinler yazmak | Denise Scott Brown-Robert Venturi, Jane Jacobs, Ada Huxtable, Uğur Tanyeli |
10) | Eleştiri ve Mimarlık Sınıf İçi Çalışma#9: kısa eleştirel metinler yazmak | Denise Scott Brown-Robert Venturi, Jane Jacobs, Ada Huxtable, Uğur Tanyeli |
11) | Mimarlar Üzerine Metinler Sınıf İçi Çalışma #10: Bir mimar hakkında kısa bir metin yazmak | Pritzker Ödül sunuşları, monografiler |
12) | Geleceği İstemek: Manifestolar Sınıf İçi Çalışma #11: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak | 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.) |
13) | Geleceği İstemek: Manifestolar Günümüz manifestoları Sınıf İçi Çalışma #12: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak | 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.) |
14) | Geleceği İstemek: Manifestolar Günümüz manifestoları Sınıf İçi Çalışma #13: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak | 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.) |
Ders Notları / Kitaplar: | • Borges, J. L. (1994). Babil Kitaplığı. Ölüm ve Pusula (pp. 49–58). İstanbul: İletişim. • Botton, A. de. (2010). Mutluluğun Mimarisi. İstanbul: Sel Yayıncılık. • Conrads, U. (1991). 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı. • Glancey, J. (2007, Haziran 19). Issız Sadelik. http://v3.arkitera.com/h17662-issiz-sadelik.html • Jacobs, J. (2011). Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı. (Doğan Bülent, Trans.). İstanbul: Metis Yayınları. • Le Corbusier. (1999). Bir Mimarlığa Doğru. İstanbul: YKY. • Kepekçioğlu, M. B. (2019, Temmuz 26). Pornografik Bir Mimari Jestin Kentsel Monoloğu: Yapı Kredi Kültür Sanat. https://www.arkitera.com/gorus/pornografik-bir-mimari-jestin-kentsel-monologu-yapi-kredi-kultur-sanat/ • Köksal, A. (2018, Eylül 8). Eleştirinin Önlenemez Zorunluluğu. http://www.mimarizm.com/kose-yazilari/elestirinin-onlenemez-zorunlulugu_129425 • Loos, A. (2014). Mimarlık. Mimarlık Üzerine (pp. 71–87). İstanbul: Janus. • Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri: Mimarlık ve Duyular. İstanbul: YEM Yayınları. • Paquot, T. (2011). Şehirsel Bedenler. Everest Yayınları, İstanbul • Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. Metis Yayınları, İstanbul. • Venturi, R., Brown, D. S., & Izenour, S. (1993). Las Vegasın Öğrettikleri: Mimari Biçimin Unutulan Simgeselliği. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı. • Vitruvius. (1993). Mimarlık Üzerine On Kitap. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı. • Yeğin Metin, & Tanok, M. T. (2014). Kent Reformu ve Yeni Gecekondu Hareketi: ve "Kendi Evini Kendin Yap" Kılavuzu. Ankara: Nota Bene. • Yırtıcı, H. (2019, Mart 28). Aynı hayatların cici replikaları: Olmayan ev. https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/03/28/ayni-hayatlarin-cici-replikalari-olmayan-ev/ • Yırtıcı, H. (2019, Nisan 19). Ev nasıl bir nesnedir? https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/04/19/ev-nasil-bir-nesnedir/ |
Diğer Kaynaklar: | • Borges, J. L. (1994). Babil Kitaplığı. Ölüm ve Pusula (pp. 49–58). İstanbul: İletişim. • Botton, A. de. (2010). Mutluluğun Mimarisi. İstanbul: Sel Yayıncılık. • Conrads, U. (1991). 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı. • Glancey, J. (2007, Haziran 19). Issız Sadelik. http://v3.arkitera.com/h17662-issiz-sadelik.html • Jacobs, J. (2011). Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı. (Doğan Bülent, Trans.). İstanbul: Metis Yayınları. • Le Corbusier. (1999). Bir Mimarlığa Doğru. İstanbul: YKY. • Kepekçioğlu, M. B. (2019, Temmuz 26). Pornografik Bir Mimari Jestin Kentsel Monoloğu: Yapı Kredi Kültür Sanat. https://www.arkitera.com/gorus/pornografik-bir-mimari-jestin-kentsel-monologu-yapi-kredi-kultur-sanat/ • Köksal, A. (2018, Eylül 8). Eleştirinin Önlenemez Zorunluluğu. http://www.mimarizm.com/kose-yazilari/elestirinin-onlenemez-zorunlulugu_129425 • Loos, A. (2014). Mimarlık. Mimarlık Üzerine (pp. 71–87). İstanbul: Janus. • Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri: Mimarlık ve Duyular. İstanbul: YEM Yayınları. • Paquot, T. (2011). Şehirsel Bedenler. Everest Yayınları, İstanbul • Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. Metis Yayınları, İstanbul. • Venturi, R., Brown, D. S., & Izenour, S. (1993). Las Vegasın Öğrettikleri: Mimari Biçimin Unutulan Simgeselliği. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı. • Vitruvius. (1993). Mimarlık Üzerine On Kitap. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı. • Yeğin Metin, & Tanok, M. T. (2014). Kent Reformu ve Yeni Gecekondu Hareketi: ve "Kendi Evini Kendin Yap" Kılavuzu. Ankara: Nota Bene. • Yırtıcı, H. (2019, Mart 28). Aynı hayatların cici replikaları: Olmayan ev. https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/03/28/ayni-hayatlarin-cici-replikalari-olmayan-ev/ • Yırtıcı, H. (2019, Nisan 19). Ev nasıl bir nesnedir? https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/04/19/ev-nasil-bir-nesnedir/ |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 5 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 5 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 5 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Sunum | |
Uzman / Jüri Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Küçük Sınavlar | 14 | % 1 |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 4 |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 80 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 20 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Proje | 1 | 6 | 6 |
Ödevler | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 108 |