MİMB331 Kentsel Çevre ve Tasarım-2İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB331
Ders İsmi: Kentsel Çevre ve Tasarım-2
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 6
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. MEHMET EMRE AYSU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HALİL SEMİH ERYILDIZ
Prof. Dr. MEHMET EMRE AYSU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders mekansal ve zamansal bağlamda yapılı çevrenin yaratılması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve yeniden şekillendirilmesi için çevresel tasarım disiplinlerinin profesyonel görünümünün ve mekanizmalarının temel anlayışını ortaya koyacaktır.
Dersin İçeriği: Mekansal müdahalelerin anlaşılması, planlanması, tasarlanması ve yürütülmesi yoluyla çevresel, sosyal ve ekonomik etkilerin, verimlilik ve etkinlik konularının stratejik çerçeveleri, dersin temel tartışma konularıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Yapılı çevrenin biçim ve elemanlarını tanımlamak
2) 2- Kentsel ve kırsal planlama süreçlerini etkileyen doğal, sosyal, ekonomik, mekansal, ölçeksel ve zamansal boyutlarını ve ilişkilerini kavramak
3) 3- Kentsel ve kırsal planlama süreçleri için çerçeve ve vizyon geliştirebilmek
4) 4- Kentsel planlama ve gelişimi oluşturan yasal ve organizasyonel oluşumları anlamak
5) 5- Mekan/yer yaratımı ve arazii kullanımları konuları arasındaki dinamikleri çözebilecek plan önerileri geliştirebilmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
1) Planlama ve Tasarım Konuları Vizyon ve Misyon Planlaması Sınıf Sunumları
2) Yapılı Çevre Tanımları Thorns, Bölüm 1
3) Yapılı Çevre Yaratımına stratejik bakış açısı Thorns, Bölümler 2-3
4) Mekansal Planlama ve Tasarım Bağlami ölçek ve zaman sorunsalları, Thorns, Bölümler 4-6
5) Planlama ve Tasarım Konuları Esas ve Usuller Thorns, Bölümler 7-8
6) Planlama ve Tasarım Konuları Quiz 1 Thorns, Bölümler 9-10
8) Arasınav
9) Mekansal Planlama ve Geliştirme Tipleri Ersoy, Bölüm A-B
10) Mekansal Planlama ve Geliştirme Teknikleri I Ersoy, Bölüm C-D
11) Mekansal Planlama ve Geliştirme Teknikleri II Ersoy, Bölüm H
12) Planlama ve Tasarımın Organizasyon Boyutları Ersoy, Bölüm H
13) İmar Yasaları, Mevzuatı ve Kuralları İmar Kanunu ve Yönetmeliği Çevre ve Şehircilik Bakanlığı WebSitesi
14) İmar Yönetmeliği, Arazi Kullanımı ve Parsel Düzenlemeleri İmar Kanunu ve Yönetmeliği Çevre ve Şehircilik Bakanlığı WebSitesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Evet
Diğer Kaynaklar: David C. Thorns, Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi ve Kentsel Yaşam, 2010, Soyak Yayınları, İstanbul.
Melih Ersoy, 2015.Kentsel Planlamada Standartlar, Ninova Yayıncılık, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 3 % 30
Sunum 2 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 3 3 9
Ödevler 2 6 12
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 120