MİMBS403 Yapı Üretimi Ve Organizasyonuİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS403
Ders İsmi: Yapı Üretimi Ve Organizasyonu
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, inşaat sürecinin en fazla verim sağlanacak şekilde organize edilmesi ve planlanması; bu amaçla geliştirilmiş farklı metotları süreçte yer alan farklı paydaşların ihtiyaçları ve bakış açılarından (işveren, yüklenici, proje yönetimi vb.) anlatmaktır.
Dersin İçeriği: Şantiye organizasyonu ve yönetimi ilgili konular, Yapı Üretiminin yaşam döngüsünün (ilk yatırım kararının alınmasından, binanın kullanımı dahil sürecin tamamı) sadece inşaat aşamasını kapsayacak detayda anlatılmaktadır. Şantiyenin kurulması (mobilizasyon), kaldırılması (demobilizasyon), tüm inşaat süreç ve alt süreçlerin planlaması, uygulama süreci ve sürecin kontrolü. Kalite güvencesi. Kaynak planlaması. Raporlama teknikleri ve araçları. Keşif, metraj işlemleri. Hakediş hazırlama ve kontrolü. Tamamlanan inşaatın teslim süreçleri ve kesin kabul süreci.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Şantiye, tüm yönleri ile tanınmış olacaktır. Planlanması, kurulumu, işletilmesi ile ilgili gerekler, “kaynakların kısıtlı olması” gerçeği ışığında kavranacaktır.
2) 2- İş güvenliği ve sağlık gerekleri ve prensipleri anlaşılacaktır. Planlama aşamasında, görev tanımlarının yapılması, iş emirlerinin hazırlanması, yapım yönteminin nasıl ifade edileceği öğrenilecek ve bu yetenekler sahaya yansıtabilir hale gelecektir.
3) 3- Metraj çıkarılabilecek, keşif yapılabilecek, birim fiyat analizi hazırlayabilecek derecede mesleki yeterlik kazanılacak ve sahada işi sağlıklı ve doğru bir şekilde takip edebilmek için ne tür raporların hazırlanması gerektiği anlaşılacak; ihzarat ve imalat takip yöntemleri, araç ve teknikleri kullanılabilecektir.
4) 4- Hakediş nasıl hazırlanır ve kontrol edilir, bileşenleri ve girdileri nelerdir, öğrenilecektir.
5) 5- İnşaat atık yönetimi ve döngüsel ekonomi kavramları hakkında farkındalık oluşacak, “Yapıldığı Gibi” projeler hazırlanabilir olacak, tamamlanmış inşaatın işverene teslimi için nelerin yapılması gerektiği öğrenilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders 1: Proje Nedir? Özet: Geleneksel ve Çağdaş Proje Yönetimi Yaklaşımları, Fikirleri ve Teknikleri Proje Yönetimi ders notları, CMAA, Construction Management Standards of Practice, 2015, Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
2) Ders 2: Proje Hedef ve Kapsam Yönetimi Proje Yönetimi ders notları, CMAA, Construction Management Standards of Practice, 2015, Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
3) Ders 3: Proje Bütünleşme Yönetimi Proje Yönetimi ders notları, CMAA, Construction Management Standards of Practice, 2015, Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
4) Ders 4: Proje Zaman Yönetimi Proje Yönetimi ders notları, CMAA, Construction Management Standards of Practice, 2015, Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
5) Ders 5: Proje Maliyet Yönetimi Proje Yönetimi ders notları, CMAA, Construction Management Standards of Practice, 2015, Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
6) Ders 6: Proje Temin / Sözleşme Yönetimi Ders 7: Proje Risk Yönetimi Proje Yönetimi ders notları, CMAA, Construction Management Standards of Practice, 2015, Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
7) Ders 8: Proje İletişim Yönetimi Ders 9: Proje Kalite Yönetimi Proje Yönetimi ders notları, CMAA, Construction Management Standards of Practice, 2015, Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
8) Ders 10: Proje İnsan Kaynakları Yönetimi Proje Yönetimi ders notları, CMAA, Construction Management Standards of Practice, 2015, Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
9) ARA SINAV (VİZE SINAVI) Proje Yönetimi ders notları Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
10) Ders 9: Tamamlanan projenin teslimi Proje Yönetimi ders notları Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
11) Dönem ödevleri ile ilgili tashihler Proje Yönetimi ders notları Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
12) Vize Sınavı Olarak Verilen Dönem Ödevlerinin Teslimi Dersle ilgili genel değerlendirme / Soru ve Cevap Oturumu Proje Yönetimi ders notları Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
13) OYUN TEORİSİ PRATİĞİ / MİMARİ PROJE STÜDYOLARI ile ilgili PROJE TASHİH OTURUMU I Proje Yönetimi ders notları Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
14) OYUN TEORİSİ PRATİĞİ / MİMARİ PROJE STÜDYOLARI ile ilgili PROJE TASHİH OTURUMU II Proje Yönetimi ders notları Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Evet
Diğer Kaynaklar: • Galipoğulları N., Uygulamalı Toplam İnşaat Yönetimi (Birsen Yayınevi)
• CMAA, Construction Management Standards of Practice, 2015
• Şantiye Yönetimi hakkında merak edilenler, https://cemkafadar.net/tag/santiye-yonetimi/
• Şantiye Yönetimi Ders Notları, https://archnotesof.blogspot.com/p/project-management.html

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 10
Sunum 4 % 10
Projeler 1 % 30
Final 1 % 30
Bütünleme Pratik 2 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Sunum / Seminer 2 10 20
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 2 10 20
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 120