GSTE319 Gastronomy, Culture and Societyİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GSTE319
Ders İsmi: Gastronomy, Culture and Society
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, insanların mutfak kimliğini, mutfağın belirli sosyal, politik ve ekonomik koşullarda nasıl yer aldığını açıklamayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğrenciler, hem fiziksel hem de sosyal olarak gıda ile olan ilişkimizi, kültürel olarak nasıl yenilebilirlik fikri oluşturduğumuzu, gıdaya nasıl anlam ve değer attığımızı keşfedecektir.
Dersin İçeriği: • Syllabus
• Discuss Course Outline
• Defining Food
• Settled Ingredients
• Domestic Food Production
• Spice Trade and Columbian Exchange
• Mobile Ingredients
• Midterm Exam
• Global Food Production
• Cooks and Kitchens
• Commercial Kitchen and Chefs
• Recipes and Dishes
• General Review

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Yenilebilirliğin kültürel yapısını ve gıdaların anlam ve değeri nasıl aktardığını tanımlamak. • Gıda sınıflandırmalarının ve kurallarının sosyal düzene nasıl gömüldüğünü açıklayın. • Gıdayı çevreleyen kamu söyleminin ideolojik temelini tanımlamak ve tanımak.
2) • İnsan beslenmesi, yeme uygulamaları ve mutfaklar üzerindeki evrimsel etkileri tartışın. • Omnivor ikileminin değişen doğasını belirleme. • Diyet seçimlerinde bireysel sorumluluğun şekillendirilmesini tanımlamak.
3) • Çeşitli gıda alım stratejilerini tanımlamak ve karşılaştırmak ve bunların mutfakların temelini nasıl oluşturduğunu açıklamak. • Bileşenlerin lokalizasyonunu ve yerleşik nüfusun mutfaklarına dönüşümünü tanımlayın. • Her yiyecek alma stratejisini, çevreye benzersiz bir şekilde uyarlanmış ve nüfus sağlayabilecek şekilde tanımak.
4) • Baharat ticaretinin ve Kolombiya Borsasının mutfağı şekillendirmedeki etkilerini açıklayın. • Artan fazlalık, uzmanlaşma ve üretim ile tüketim arasındaki mesafenin popülasyonların gıda alışkanlıkları üzerindeki etkilerini çiziniz.
5) • Küresel gıda endüstrisinin bir parçası olarak sanayileşmiş mutfağın yükselişini tanımlamak. • Artan fazlaların, uzmanlaşmanın ve üretim ile tüketim arasındaki mesafenin nüfusun gıda alışkanlıkları üzerindeki etkisini özetleyin. • Malzemelerin hareketliliğini ve satın alındıkları yerin tespit edilmesi.
6) • İnsan pişirme faaliyetinin kökenlerini ve cookivores olarak atamamızı takip edin. • Yemek pişirmenin bazı sosyal sonuçlarını düşünün. • Pişirmeyi dile yansıtılacak bir işlem etkinliği biçimi olarak konumlandırın.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Müfredatın açıklanması • Ders içeriğinin tanımlanması • Tanışma • Beklentileri paylaşma • Proje konularının belirlenmesi Ödev: Bir sonraki ders için okuma
2) • Yenilenebilirliğin kültürel yapısını ve yiyeceğin anlam ve değeri nasıl taşıdığını tanımlayın. • Gıda sınıflandırma ve kurallarının sosyal düzende nasıl yerleştirildiğini açıklayın. • Gıdayla ilgili kamusal söylemin ideolojik temelini tanımlayın. Ödev: Bir sonraki ders için okuma
3) • İnsan diyeti, beslenme pratikleri ve mutfaklar üzerindeki evrimsel etkileri tartışınız. • Omnivore’ın ikileminin değişen doğasını tanımlayın. • Diyet seçimlerinde bireysel sorumluluğun şekillendirilmesini tanımlayın. Ödev: Bir sonraki ders için okuma
4) • Çeşitli gıda alım stratejilerini tanımlayın ve karşılaştırın ve bunların mutfakların temellerini nasıl attığını açıklayın. • Malzemelerin yerelleştirilmesini ve bunların yerleşmiş nüfusun mutfaklarına dönüşmesini tanımlayın. • Her bir yiyecek için alma stratejisini, çevreye özgün bir şekilde uyarlanmış ve bir nüfus sağlama yeteneğine sahip olarak kabul edin. Ödev: Bir sonraki ders için okuma
5) • Evcilleştirmenin değişmesi için olası nedenleri tartışın. • Üretimin yoğunlaştırılmasının ve fazlalık kullanımının toplumsal sonuçlarını açıklayın. • Yerli grup içindeki yiyecek paylaşımını ve daha sosyal olarak uzak ağlarla gıda alışverişini tanımlayın. Ödev: Bir sonraki ders için okuma
6) • Mutfağı şekillendirmek için baharat ticaretinin ve Kolombiya Borsasının etkilerini tarif edin. • Artan arz, uzmanlaşma ve üretim ile tüketim arasındaki mesafenin nüfusun beslenme alışkanlıklarına olan etkilerini çiziniz. Yok
7) • Üretimin yoğunlaşmasını ve endüstriyel tarımın yükselişini listeler ve açıklar. • Vardiya üretiminden üretime kadar olan değişimin sonuçlarını tartışınız. • Ücretli iş gücü ve değişen yeme alışkanlıkları arasındaki bağlantıyı izleyin. Ödev: Bir sonraki ders için okuma
8) Dönem başından bugüne kadar anlatılan konuların değerlendirilmesi Ara sınav sorularını analiz eder.
9) • Küresel gıda endüstrisinin bir parçası olarak endüstrileşmiş mutfağın yükselişini açıklayın. • Artan fazlaların, uzmanlaşmanın ve üretim ile tüketim arasındaki mesafenin nüfusun gıda alışkanlıklarına etkisini özetleyin. • Malzemelerin hareketliliğini ve satın alındıkları yerlerin belirlenmesi. Ödev: Bir sonraki ders için okuma
10) • İnsan pişirme aktivitesinin kökenlerini ve karakter olarak tanımlamalarımızı takip edin. • Yemek pişirmenin bazı sosyal sonuçlarını dikkate alın. • Dile yansıyacak bir işlem etkinliği biçimi olarak yemek pişirmek. Ödev: Bir sonraki ders için okuma
11) • Yemek pişirme etkinliklerinde cinsiyet ve mekan dinamiklerini ve bunların sosyal organizasyonla ilişkisini açıklar. • Aşçıların ve aşçıların ulusal mutfakların şekillendirilmesindeki rolünü tanımlayınız. • Ev ve ticari mutfağın sosyal önemini izleyin. yok
12) • Tariflerin kökenini tanımlamak. • Mutfak bilgisinin ulusal ve küresel olarak iletimini detaylandırır. • Tarifler, mutfaklar, yerellik ve devredilemez servet arasındaki bağlantıyı izleyin. yok
13) • Yemek tarifleri ve yemek kitaplarının mutfak ve ulus oluşturmadaki rolünü açıklar. • Mutfak mülkiyeti konusunu açıklayın. • Herhangi bir mutfağın doğasını değişebilir, ancak mutfak sürekliliği duygusuyla tartışın. yok
14) Genel inceleme ve soruları cevaplama Final sınavı için çalışma
15) Genel tekrar Final sınavı için çalışma
16) Final Sınavı Veri yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eating Culture: An Anthropological Guide to Food
Crowther
©2013 | University of Toronto Press| Published: 2013
ISBN: 978-1442604650
Diğer Kaynaklar: Bendiner, K. (2004). Food in Painting. Reaction Books Ltd.: UK.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Okan Üniversitesi Gastronomi Bölümü Öğrencileri, beslenme ilkeleri ve gıda bilimi hakkında bilgi sahibi olurlar. Bilgilerini çalışma hayatında uygularlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, mutfakta hijyen ve sanitasyon ile gıdaların saklanma koşulları konusunda bilgilidir. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, Gastronomi ile ilgili yasal düzenlemeler, mesleki standartlar, hak ve yükümlülükler ile etik kurallar hakkında bilgi sahibi olur.
2) Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, alkollü ve alkolsüz içecekler hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur, yiyecek üretiminde çeşitli alkollü ve alkolsüz içecekleri kullanır. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, uluslararası pişirme ve doğrama teknikleri hakkında bilgi sahibi olurlar. Bilgilerini okul ve çalışma hayatında uygularlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, yöresel mutfak ve uluslararası mutfak yemekleri hakkında bilgi sahibi olurlar. Bilgilerini okul ve çalışma hayatlarında uygularlar. Okan Üniversitesi Gastronomi Bölümü öğrencileri, Ulusal ve Uluslararası gıda güvenliği standartları hakkında bilgi sahibi olup, bilgilerini okul ve çalışma hayatında uygularlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri kişisel bakım, hijyen, giyim ve görünüm konusunda bilgili ve özenlidir. Gastronomi bölümü öğrencileri, ulusal ve uluslararası tatlı ve ekmek teknikleri hakkında bilgi sahibi olurlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, yiyecek- içecek maliyet analizi, kontrolü ve menü fiyatlandırması hakkında bilgi sahibidir.
3) Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, başkalarıyla veya bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, yiyecek-içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamaları hakkında bilgi sahibidir.
4) Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgi ve becerileri yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli günceller ve geliştirir.
5) Okan Üniversitesi Gastronomi Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili fiziksel ortamı tanır. Araç-gereçlerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur. Gastronomi bölümü öğrencileri, medya ve sanatta gastronomi hakkında bilgi sahibi olurlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, sektör ile iş birliği yaparak, gelen talepler doğrultusunda projeler hazırlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
6) Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, satın alma aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir ve bu süreçlerde ortaya çıkabilecek sorunları çözer. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, yemeklerin hazırlanması, pişirilmesi ve servisinde sanatsal yeteneğini kullanır. Gastronomi bölümü öğrencileri, gıdaların içeriklerini ve gıdaları sağlığa uygun şekilde kullanmayı bilirler. Bilgilerini okul ve çalışma hayatında kullanırlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, alanındaki problemleri tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, Gastronomi ile ilgili yeni teknolojileri takip edebilecek bilgi düzeyine sahip olur ve etkili olarak kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okan Üniversitesi Gastronomi Bölümü Öğrencileri, beslenme ilkeleri ve gıda bilimi hakkında bilgi sahibi olurlar. Bilgilerini çalışma hayatında uygularlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, mutfakta hijyen ve sanitasyon ile gıdaların saklanma koşulları konusunda bilgilidir. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, Gastronomi ile ilgili yasal düzenlemeler, mesleki standartlar, hak ve yükümlülükler ile etik kurallar hakkında bilgi sahibi olur.
2) Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, alkollü ve alkolsüz içecekler hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur, yiyecek üretiminde çeşitli alkollü ve alkolsüz içecekleri kullanır. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, uluslararası pişirme ve doğrama teknikleri hakkında bilgi sahibi olurlar. Bilgilerini okul ve çalışma hayatında uygularlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, yöresel mutfak ve uluslararası mutfak yemekleri hakkında bilgi sahibi olurlar. Bilgilerini okul ve çalışma hayatlarında uygularlar. Okan Üniversitesi Gastronomi Bölümü öğrencileri, Ulusal ve Uluslararası gıda güvenliği standartları hakkında bilgi sahibi olup, bilgilerini okul ve çalışma hayatında uygularlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri kişisel bakım, hijyen, giyim ve görünüm konusunda bilgili ve özenlidir. Gastronomi bölümü öğrencileri, ulusal ve uluslararası tatlı ve ekmek teknikleri hakkında bilgi sahibi olurlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, yiyecek- içecek maliyet analizi, kontrolü ve menü fiyatlandırması hakkında bilgi sahibidir.
3) Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, başkalarıyla veya bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, yiyecek-içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamaları hakkında bilgi sahibidir.
4) Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgi ve becerileri yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli günceller ve geliştirir.
5) Okan Üniversitesi Gastronomi Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili fiziksel ortamı tanır. Araç-gereçlerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur. Gastronomi bölümü öğrencileri, medya ve sanatta gastronomi hakkında bilgi sahibi olurlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, sektör ile iş birliği yaparak, gelen talepler doğrultusunda projeler hazırlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
6) Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, satın alma aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir ve bu süreçlerde ortaya çıkabilecek sorunları çözer. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, yemeklerin hazırlanması, pişirilmesi ve servisinde sanatsal yeteneğini kullanır. Gastronomi bölümü öğrencileri, gıdaların içeriklerini ve gıdaları sağlığa uygun şekilde kullanmayı bilirler. Bilgilerini okul ve çalışma hayatında kullanırlar. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, alanındaki problemleri tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. Okan Üniversitesi Gastronomi bölümü öğrencileri, Gastronomi ile ilgili yeni teknolojileri takip edebilecek bilgi düzeyine sahip olur ve etkili olarak kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 34