Geomatik Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ISLT292 | ||||||||
Ders İsmi: | Ticaret Hukukunun Temelleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi CANSU TOPAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi İLKER CALAYOĞLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İşletme Hukuku dersinin ana amacı işletme öğrencilerine bir işletmeye fayda sağlayacak hukuk alanları hakkında bilgi vermektir. İşletmeyi ilgilendiren hukuki ilişkiler belirli bir çerçeve içinde işlenmektedir; işletmeciler için gerekli özel borç ilişkileri bağlamında, satış, kira ve finansal kira sözleşmeleri de anlatılmaktadır. Bunların yanında özel hukuk ve kamu hukuku alanlarında açıklayıcı genel kavramlar da ele alınmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Hukuk kavramı; hukukun zorlayıcı niteliği; tazminat ve yaptırım kavramları; hukukun benzer kavramlarla karşılaştırılması; hukukun önemi ve işlevi; ticaret hukukunun tanımı ve özellikleri; Ticaret Kanunu’nun yapısı; ticari işletme kavramı, yapısı; merkez – şube ayrımı; ticari iş kavramı ve karinesi; ticari hükümler; ticari yargı; tacir sıfatı verilen kişiler; tacir olmanın hüküm ve sonuçları; bağlı tacir yardımcıları; bağımsız tacir yardımcıları; ticaret sicili; tescil ve tescilin etkisi; ticaret unvanı; işletme adı; cari hesap; ticari defterler; kişi kavramı; kişilerin türleri; gerçek kişiler; tüzel kişiler; kişiliğin kazanılması; gerçek kişilerin ehliyetleri; tüzel kişilerin ehliyetleri; haklardan yararlanma ehliyeti; hakları kullanma ehliyeti; kişiliğin sona ermesi; marka; haksız rekabet; kıymetli evrak kavramı; nama, emre ve hamiline düzenlenen kıymetli evrakın özellikleri; poliçe – bono – çek – emtia senetleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Syllabus Tartışması | yok |
2) | • Hukuk kavramı • Hukukun zorlayıcı niteliği • Hukukun benzer kavramlarla karşılaştırılması • Hukukun önemi ve işlevi | Ders programını gözden geçirin Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
3) | • Özel hukuk • Medeni hukuk • Türk Medeni Kanunu’nun yapısı • Türk Borçlar Kanunu’nun yapısı • TMK ve TBK’nın tarihsel gelişimi ve özelliği | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
4) | • Ticaret hukuku • Ticari işletme • Tacir • Esnaf • Haksız rekabet • Ticaret şirketleri • Kıymetli evrak • Deniz Ticareti • Sigorta • Devletler özel hukuku | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
5) | • Anayasa hukuku • Genel ilkeler • Cumhuriyetin nitelikleri • Demokratik devlet • Laik devlet • Sosyal devlet | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
6) | • Hukuk devleti • İdare hukuku • Ceza hukuku • Yargılama hukuku | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
7) | • İş hukuku • Bireysel iş hukuku • Toplu iş hukuku • Sosyal güvenlik hukuku • Fikir hukuku • Çevre hukuku • Bankacılık hukuku • İşletme hukuku | yok |
8) | vize sınavı | sınava hazırlık |
9) | • Hukukun kaynakları nedir? • Anayasa • Yasa • KHK • Tüzük • Yönetmelik • Örf ve adet hukuku • Hukukun yardımcı kaynakları | yok |
10) | • Yasanın belirli bakımlardan uygulanması • Niteliği bakımından uygulanması: Emredici-Tamamlayıcı-Yorumlayıcı Kurallar • Yasanın yer bakımından uygulanması • Yasanın zaman bakımından uygulanması • Yasanın anlam bakımından uygulanması • Yasanın uygulanmasında yargıcın yetkileri | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
11) | • Kişi kavramı • Kişilerin türleri • Gerçek kişiler • Tüzel kişiler • Kişiliğin kazanılması • Gerçek kişilerin ehliyetleri | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
12) | • Tüzel kişilerin ehliyetleri • Haklardan yararlanma ehliyeti • Hakları kullanma ehliyeti • Kişiliğin sona ermesi: Gerçek ve tüzel kişilerde | yok |
13) | • Hakkın kazanılması • Hakkın kaybedilmesi • Hakkın kullanılması ve korunması | yok |
14) | • Hukuka uygun fiiller • Hukuki işlemlerde uyumsuzluk • Hukuki işlemlerin türkleri • Hukuka aykırı fiiller: Haksız filler ve Borca aykırı davranışlar | yok |
15) | Final Sınavı | Sınava Hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | Taşkent, Savaş İşletme Hukuku Bilgisi ©2012 | Beta Yayınları | ISBN 978-605-377-694-9 |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
3) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
4) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
5) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
9) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
10) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
11) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Ödevler | 15 | 40 |
Ara Sınavlar | 15 | 45 |
Final | 15 | 38 |
Toplam İş Yükü | 168 |