Geomatik Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UTIC308 | ||||||||
Ders İsmi: | E-Ticaret | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE NUR TOPÇUOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. DİDEM DEMİR Dr.Öğr.Üyesi AYŞE NUR TOPÇUOĞLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Pazarlama yönetimi; pazarla iletişim ve e-ticaretin tanımı; pazarla iletişim karması; segmentasyon, konumlandırma ve alıcı davranışlarını anlama; farklı medya çeşitlerini anlama; kurumsal kimlik; satış literatürü; marka; web sitesi; satış ekibi; uluslararası fuarlar; ürün ve ambalaj; e-pazarlamanın bölümleri; online pazar ve müşteri araştırma kaynaklarının kullanımı; web sitesi; b2b e-pazaryerleri; e-marketing; sosyal medya kullanımı; b2c satış sitesi kurma ve yönetme; başarılı b2b ve b2c site örnekleri; web sitesi kurma. |
Dersin İçeriği: | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler aşağıdaki kazanımları elde edeceklerdir: • Uluslararası pazarlama yonetiminde pazarla iletişimin temellerini • Farklı pazarla iletişim araçlarını kullanmayı • Online ve mobil teknolojilerle değişen pazarlama ortamını anlamayı • Pazarla iletişim içinde e-ticaretin rolünü • E-ticaret girişimi için stratejik planlama yapmayı öğreneceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • İş kuruluşları ile kar amacı gütmeyen kuruluşlar arasındaki farkı analiz eder. • Üretimi etkileyen faktörleri tanımlar. • İş dünyasına ait işgücünün değişimini ifade eder. • İzlek. • Pazarla iletişimin tanımlar. • Pazarla iletişim araçlarını tanımlar. • E-ticareti tanımlar. • E-ticaretin bölümlerini tanımlar. | İzleği çalışma. Kitabım 1. ve 2. bölümlerini okuma. |
2) | • Pazarla iletişim karmasının içeriğini ifade eder. • Pazarla iletişim planını ifade eder. • İletişim teorisini açıklar. • Final sunumu içeriği ve amacını tartışır. • Pazarla iletişim karmasını ifade eder. • Pazarla iletişim planı ifade eder. • SOSTACı tanımlar. (durum, hedefler, strateji, eylemler, kontrol) • 3Ms’I tanımlar. (insan gücü, para, zaman) • İletişim teorisinin tanımlar. • Bir, iki ve çok aşamalı iletişim teorilerini açıklar. • Benimseme modelini ifade eder. • Final projesinde kullanılacak KOSGEB’in stratejik iş planı modelinin açıklar. | Homework: Grup oluşturma, bir ürün ve firma seçme. |
3) | • Alıcı davranışlarını tanımlar. • Pazarları açıklar. • Pazar araştırmalarını açıklar. • Ajansları açıklar. • Satın alma davranışı ve pazar araştırması için doğru stratejiyi analiz eder. • Hedef pazarı ve satın alma davranışlarını analiz eder. • Satın alma türlerini sınıflandırır. • Bireysel ve kurumsal alıcıları tartışır. • Satın alma sürecindeki roller ifade eder. • Satın almanın aşamalarını ifade eder. • Motivasyon ve Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisini tartışır. • Pazar araştırmasının tanımlar. • Araştırma türlerini listeler.(birincil-ikincil, niceliksel-niteliksel) • Pazar araştırması sürecini ifade eder. • Pazarlama İstihbaratı ve Bilgi Sistemini tanımlar. (MIIS) • Ajansları tanımlar. • Ajans seçim sürecini analiz eder. | Final projesine çalışmaya devam. |
4) | • Farklı medya çeşitlerini sınıflandırır. • Değişen iletişim ortamını açıklar. • Uluslararası pazarla iletişim ortamını açıklar. • Farklı medya türlerini yönetmeyi tartışır. • Uluslararası pazarla iletişim programını yönetmeyi tartışır. • Medya türlerini listeler. • Medya terimlerini açıklar. • Medya seçmeyi ifade eder. • Medya planlama aşamalarını sınıflandırır. • Değişen iletişim ortamını analiz eder. • PESTLE analizini ifade eder. • Pazarların küreselleşmesini ifade eder. • Küresel güçlükleri açıklar. • Stratejik küresel seçeneklerini listeler. | Final projesine çalışmaya devam. |
5) | • Kurumsal kimliğin rol ve önemini açıklar. • Kurumsal kimliğin farklı uygulama alanlarını tartışır. • Satış ve satış yönetimini açıklar. • Reklamın rolünü açıklar. • Kurumsal kimliği tanımlar. • Kurum imajını tanımlar. • Kurum kimliği karmasını tanımlar. • Satışı açıklar. • Satışçıların ve satış örgütlerinin türlerini listeler. • Satış gücünü yönetmeyi tanımlar. • Satış becerilerini analiz eder. • Reklam kampanyası yönetmeyi açıklar. • Reklam kampanyası stratejisini tartışır. | Firma ziyareti. . |
6) | • ARA SINAV. • Satış promosyonunu açıklar. • Doğrudan pazarlamayı açıklar. • Tanıtım ve halkla ilişkileri tanımlar. • Satış promosyonunu tanımlar. • Satış promosyonu türlerini sınıflandırır. • Promosyon kullanımının nedenlerini listeler. • Satış promosyonu hedeflerini analiz eder. • Doğrudan pazarlamayı açıklar. • Veritabanı pazarlamasını açıklar. • Doğrudan pazarlama kampanyası yönetmekyi örneklerle açıklar. | Study for the Midterm Exam. |
7) | • Sponsorluğun rolünü ve önemini tanımlar. • Fuar yönetmenin nasıl olduğunu açıklar. • Sergilerin rol ve önemini açıklar. • Pazarla iletişimde ambalajın rol ve önemini açıklar. • Final projesi hazırlıklarını resmeder. • Sponsorluğu açıklar. • Sponsorluğun kapsam ve çeşitlerini tartışır. • Sponsorluğun avantajlarını listeler. • Sponsorluk programının nasıl yürütüleceğini açıklar. • Fuar planlamanın nasıl olduğunu ifade eder. • Fuara katılım hedeflerini listeler. • Fuara ait yapılacak listelerini görselleştirir. • Fuarda başarı için değerlendirme ölçütlerini tanımlar. • Ambalajın önemini ifade eder. • Ambalajın işlevlerini listeler. • Ambalajın iletişim işlevini açıklar. | Final projesine çalışmaya devam. |
8) | • Ürünün satış noktasındaki tanıtımını ifade eder. • Ağızdan ağıza pazarlamayı açıklar. • E-pazarlamayı açıklar. • Tüm iletişim araçlarını planlı kullanmayı ifade eder. • Ürünün satış noktasında tanıtımını ifade eder. • Araçları listeler. • Teknikleri sınıflandırır. • Ağızdan ağıza pazaralamada kullanılan araçları tartışır. • Müşteri ilgi programı geliştirmenin 10 yolunu analiz eder. Örnek olayların üzerinden geçme. Tartışmaya katılma. Grup tartışması. | Final projesinin ilk taslağını sunma. |
9) | • E-ticareti tanımlar ve e-iş ile ayrımını ifade eder. • E-ticaret teknolojisinin benzersiz özelliklerini tanımlar ve bunun işe etkisini tartışır. • Web 2.0 uygulamalarını açıklar. • En önemli e-ticaret türlerini listeler. • E-ticaretin temelleri ve büyümesini tartışır. • E-ticaretin tarihini açıklar. • E-ticaretin geleceğini belirleyecek faktörleri tanımlar. • E-ticaret çalışmasının en önemli kavramlarını tartışır. • E-ticarete katkıda bulunan önemli akademik disiplinleri sınıflandırır. | İnternetten bir firma bularak firmanın web sitesinin incelenmesi ve düşüncelerin yazılı olarak sunulması. |
10) | • Online ortamda e-ticaret varlığı kurarken sorulması ve cevplanması gereken soruları tartışır ve gerekli adımları atar. • E-ticaret varlığı kurmada izlenecek süreci tanımlar. • Web sitesini outsource etme veya kendi bünyesinde kurma ile ilgili önemli soruları listeler. • Web server ve e-ticaret satış sitesi server yazılımı ile ilgili önemli konuları tanımlamar ve açıklar. • E-ticaret sitesi donanımı için en uygun yolu seçmede önemli noktaları ifade eder. • Web sitesi performanısnı geliştirecek ek araçları tartışır. • Mobil web sitesi ve uygulamaları geliştirme ile ilgili önemli noktaları ifade eder. | Final projesine çalışmaya devam. |
11) | • Klasik ödeme yöntemlerinin özelliklerini tanımlar. • E-ticaretteki en önemli ödeme yöntemlerini ifade eder. • Elektronik faturalama ve ödeme sistemlerinin özellik ve işlevlerini tanımlar. • E-ticaret iş modellerini ana özelliklerini ifade eder. • Önemli b2c iş modellerini tanımlar. • Önemli b2b iş modellerini tanımlar. • E-ticarete uygulanabilecek ana iş kavramları ve stratejilerini açıklar. • Klasik online pazarlama ile yeni sosyal-mobil-lokal pazarlama platformlarının farkını analiz eder. • Sosyal, mobil ve local pazarlamanın hacmi ve büyüklüğünü açıklar. • Sosyal, mobil ve local pazarlama arasındaki ilişkiyi tartışır. • E-ticaret iş modellerini açıklar. • Önemli b2c iş modellerini listeler. • Önemli b2b iş modellerini listeler. • E-ticaret işi nasıl değiştirdiğini analiz eder: Strateji, yapı ve süreçler • Klasik online pazarlama ile yeni sosyal-mobil-lokal pazarlama platformlarının farkını tartışır. • Facebook, Twitter ve Pinterest gibi pazarlama platformlarının pazarlama kapasitelerini tartışır. • Mobil pazarlamanın ana unsurlarını tanımlar. | Due: Final Projesinin ikinci taslağı. |
12) | • Online perakende sektörünün içinde bulunduğu ortamı tanımlar. • Online bir firmanın ekonomik yaşama gücünü analiz eder. • Değişik online perakende türlerinin kaşılaştığı tehditleri tanımlar. • Online hizmet sektörünün temel özelliklerini tanımlar. • Online finansal hizmetler sanayiindeki gelişmeleri tartışır. • Online seyahat sektöründeki ana gelişmeleri ifade eder. • Online kariyer sektöründeki ana trendleri tanımlar. • Online perakende sektörünü açıklar. • Online firmaların yaşayabilirliğini analiz eder. • E-tailing İş Modellerini sınıflandırır. • B2B e-ticareti tanımlar. • Tedarik zinciri, satın alma ve işbirlikçi ticaret şekillerini açıklar. • B2b ticaretin ana türlerini tanımlar. • E-ticaret ve tedarik zinciri yönetimini açıklar. | yok |
13) | • E-posta pazarlamasını açıklar. • İnternetten potansiyel iş ortağı bulma araştırmasının nasıl yapıldığını tanımlar. • Alıcı/satıcı bilgisi için internet araştırmasının nasıl yapıldığını açıklar. • Etkili iş e-postaları yazmanın nasıl yapıldığını açıklar. • E-posta pazarlamasını tanımlar. • Etkili e-posta pazarlamasının unsurlarını listeler. • İçerik ve tasarımı analiz eder. • Yazmayı açıklar. • Landing page yaratmanın nasıl olduğunu açıklar. | Uluslararası ticaretle ilgili web sitelerini araştırma ve gelecek hafta sunma. |
14) | • Arama Motoru Pazarlamasını açıklar. • Arama Motoru Optimizasyonunu açıklar. • Arama motoru optimizasyonu için Web sitesi içerik ve tasarımı tanımlar. • Etkili link alıp link vermeyi tanımlar. • Pazarlamada arama motorlarının rolü ve önemini ifade eder. • Arama motoru optimizasyonunu açıklar. • Arama motoru pazarlamasını ifade eder. • SEO ve SEM için web sitesi tasaralamayı tartışır. | Final projesinin düzenlenmesi ve gözden geçirilmesi. |
15) | • Final Projesi. • Final Sunumu. • Gerçek veya hayali bir firma için web sitesi stratejik planı ve web sitesinin nasıl kurulacağını açıklar. | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Pazarla İletişim Zeynep İyiler İGEME yayını, 2009 E-ticaret Zeynep İyiler İSO Yayını, 2015 Lecturer Zeynep İyiler e-mail: Zeynep.iyiler@okan.edu.tr Phone: +90 216 6771630 |
Diğer Kaynaklar: | E-ticaret Zeynep İyiler İSO Yayını, 2015 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
3) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
4) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
5) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
9) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
10) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
11) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 90 |
Ödevler | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Final | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü | 182 |