Geomatik Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GEOM320 | ||||||||
Ders İsmi: | Uzaktan Algılama | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi OKTAY AKSU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi OKTAY AKSU Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Uzaktan algılama kavramı ve kullanıldığı yerler, görüntüleme türleri, uzaktan algılamanın temelleri, elektromanyetik radyasyon, spektrum, enerjinin atmosfer ve cisimler ile etkileşimi, uzaktan algılamada görüntü işlemenin temel işlem adımları, sınıflama ve bilgi çıkarımı konularında temel bilgilerin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Uzaktan algılamaya yönelik olarak, amaçlar bölümünde verilen temel kavramlar öğretildikten sonra; Erdas Imagine ve Atcor yazılımları kullanılarak, atmosferik düzeltme yapılan uydu görüntülerinde NDVI ve görüntü zenginleştirmede kullanılan bazı fonksiyonlar ile denetimli sınıflama ve nesne tabanlı sınıflama kavramları uygulamalı olarak açıklanacaktır. Değişim belirlemede kullanılacak temel yaklaşımlar vurgulanacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Uzaktan algılamaya giriş, kullanıldığı yerler, temel kavramlar | Ders notları |
2) | Uzaktan algılamanın türleri, birbirine göre farklılıkları | Ders notları |
3) | EMR, spektrum, emr´nin atmosfer ve cisimler ile etkileşimleri | Ders notları |
4) | Uzaktan algılamada veri ve görüntü tipleri, çözünürlükler, Erdas Imagine ile görüntü bantlarını inceleme | Ders notları ve earth explorer sitesinden görüntü indirme |
5) | Radar, SAR, IfSAR kavramları, Lidar teknolojisi | Ders notları |
6) | Görüntü işlemedeki 4 temel işlem adımı, radyometrik düzeltmeler | Ders notları |
7) | ATCOR yazılımı ile atmosferik düzeltme uygulaması ve atmosferik düzeltmenin önemi | Örnek Landsat görüntülerin ilgili sitede incelenmesi |
8) | Yarı yıl sınavı | Ders notları |
9) | Uydu görüntülerinde geometrik düzeltmeler, Erdas Imagine yazılımı ile uygulama | Ders notları |
10) | Görüntü zenginleştirme, histogram ve konumsal filtreler Erdas Imagine ile uygulamalar | Ders notları |
11) | Görüntü dönüştürme fonksiyonlarının amaçları, NDVI ve PCA Erdas Imagine ile uygulama | Ders notları |
12) | Denetimli ve denetimsiz sınıflama ve Erdas Imagine ile uygulamalar ArcGIS ve QGIS yazılımlarının bu amaçla kullanılabilme olanakları | Landsat uydu görüntüsü ile her öğrenci denetimli sınıflama yaparak ödev notu alacaktır. |
13) | Sınıflama doğruluklarının analizi | Ders notları |
14) | Obje tabanlı görüntü sınıflama ve Erdas Imagine ile uygulama | Ders notları |
15) | Final sınavı | Ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Pdf formatında hazırlanmış ders notları öğrencilere verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | https://earthexplorer.usgs.gov/ sitesinden Landsat uydu görüntüsü ve Aster DEM verileri indirilecektir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
5 |
4 |
6 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | 3 |
2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 3 |
3) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
4) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | 3 |
5) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
9) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
10) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
11) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Laboratuvar | 4 | 3 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | 30 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 150 |