İnşaat Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CE303 | ||||||||
Ders İsmi: | Soil Mechanics - I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SAEID ZARDARI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı zeminler mühendislik özellikleri hakkında bilgi vermek ve zemin mekaniğinin temel prensiplerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Zemin Mekaniğine giriş, Kaya türleri, Zeminlerin oluşumu, Tane çapı dağılımı, Zeminin birim hacim ağırlığı, Ağırlık-Hacim ilişkileri, Faz diyagramları, Plastisite ve Zeminlerin Yapısı, Atterberg limitleri, Zeminlerin sınıflandırılması, Kompaksiyonun genel ilkeleri ve Kompaksyon Deneyi, Permeabilite ve Permeabilite Deneyi, Bernoulli denklemi, Darcy kanunu, Laplace denklemi, Akım ağları, Akım ağlarından sızıntı miktarının hesaplanması, Zeminde gerilmeler, Efektif Gerilme, Mohr Gerilme Çemberi, Mohr-Coulomb teorisi, Zeminlerin kayma mukavemeti, Kayma Mukavemeti Deneyi, konsolidasyon genel ilkeleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Zemin Mekaniğine Giriş, Kaya Türleri, Zeminlerin Oluşumu | “Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 1. bölüm |
2) | Tane Çapı Dağılımı, kil mineralleri | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 2. bölüm |
3) | Zeminlerin Faz İlişkileri ve Endeks Özellikleri | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 3. bölüm |
4) | Plastisite ve Zeminlerin Yapısı, İlgili Deneyler | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 4. bölüm |
5) | Zeminlerin Sınıflandırması ve İlgili Deneyler | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 5. bölüm |
6) | Kompaksiyonun Genel İlkeleri ve Kompaksiyon deneyi | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 6. bölüm |
7) | Permeabilite ve ilgili Deneyleri | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 7. bölüm |
8) | Bernoulli Denklemi ve Darcy Kanunu | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 7. bölüm |
9) | Ara Sınav | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das |
10) | Akım Ağları ve Akım Ağlarından Sızıntı Miktarının Hesaplanması | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 8. bölüm |
11) | Zeminde gerilmeleri (efektif ve toplam gerilme, boşluk suyu basıncı) | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 8. bölüm |
12) | Mohr Çemberi | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 9. ve 10. bölüm |
13) | Mohr-Coulomb teorisi ve zeminlerin kayma mukavemeti | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 12. bölüm |
14) | Kayma Mukavemeti Deneyleri, Konsolidasyon Teorisinin Temelleri | Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 11. bölüm |
Ders Notları / Kitaplar: | “Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 8th Edition, Cengage Learning, 2010. |
Diğer Kaynaklar: | “Advanced Soil Mechanics”, B.M. Das, 5th Edition, CRC Press, 2020. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Ders | |
Laboratuvar | |
Problem Çözme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Gözlem | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 6 |
Laboratuar | 1 | % 7 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 7 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 6 | 2 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Küçük Sınavlar | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 174 |