Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı zeminler mühendislik özellikleri hakkında bilgi vermek ve zemin mekaniğinin temel prensiplerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği: |
Zemin Mekaniğine giriş, Kaya türleri, Zeminlerin oluşumu, Tane çapı dağılımı, Zeminin birim ağırlığı, Ağırlık-Hacim ilişkileri, Faz diyagramları, Zeminin plastisitesi, Zeminlerin sınıflandırılması, Kompaksiyonun genel ilkeleri,
Permeabilite, Bernoulli denklemi, Darcy kanunu, Laplace denklemi, Akım ağları, Akım ağlarından sızıntı miktarının hesaplanması, Zeminde gerilmeler, Mohr Gerilme Çemberi, Mohr-Coulomb teorisi, Zeminlerin kayma mukavemeti, konsolidasyon genel ilkeleri.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Zemin Mekaniğine Giriş, Kaya Türleri, Zeminlerin Oluşumu |
“Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 1. bölüm |
2) |
Tane Çapı Dağılımı, kil mineralleri |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 2. bölüm |
3) |
Zeminlerin Faz İlişkileri
|
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 3. bölüm |
4) |
Zeminlerin Endeks Özellikleri |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 4. bölüm |
5) |
Zeminlerin Sınıflandırması |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 5. bölüm |
6) |
Kompaksiyonun Genel İlkeleri |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 6. bölüm |
7) |
Permeabilite, Bernoulli Denklemi |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 7. bölüm |
8) |
Darcy Kanunu |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 7. bölüm |
9) |
Yıl İçi Sınavı |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das |
10) |
Akım Ağları |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 8. bölüm |
11) |
Akım Ağlarından Sızıntı Miktarının Hesaplanması |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 8. bölüm |
12) |
Zeminde gerilmeler, Mohr Çemberi |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 9. ve 10. bölüm |
13) |
Mohr-Coulomb teorisi ve zeminlerin kayma mukavemeti |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 12. bölüm |
14) |
Konsolidasyon Teorisinin Temelleri |
Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 11. bölüm |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
5 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
5 |
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|