CE303 Soil Mechanics - Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İnşaat Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İnşaat Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CE303
Ders İsmi: Soil Mechanics - I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SAEID ZARDARI
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ABDULLAH TOLGA ÖZER
Dr.Öğr.Üyesi SAEID ZARDARI
Dr. BİLİNMİYOR BEKLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı zeminler mühendislik özellikleri hakkında bilgi vermek ve zemin mekaniğinin temel prensiplerini öğretmektir.
Dersin İçeriği: Zemin Mekaniğine giriş, Kaya türleri, Zeminlerin oluşumu, Tane çapı dağılımı, Zeminin birim ağırlığı, Ağırlık-Hacim ilişkileri, Faz diyagramları, Zeminin plastisitesi, Zeminlerin sınıflandırılması, Kompaksiyonun genel ilkeleri ve Kompaksyon Deneyi, Permeabilite ve Permeabilite Deneyi, Bernoulli denklemi, Darcy kanunu, Laplace denklemi, Akım ağları, Akım ağlarından sızıntı miktarının hesaplanması, Zeminde gerilmeler, Mohr Gerilme Çemberi, Mohr-Coulomb teorisi, Zeminlerin kayma mukavemeti, Kayma Mukavemeti Deneyi, konsolidasyon genel ilkeleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kaya türlerini, oluşumlarını ve inşaat mühendisliğindeki kullanımlarını gözden geçirmek
2) Mevcut yönetmeliklere göre zeminleri belirleme ve sınıflandırma
3) Zeminlerin Faz İlişkileri ve Endeks Özelliklerini belirleme
4) Zeminde su ve efektif gerilme, zeminlerin permeabilitesi, zeminde su akımları hakkında bilgi vermek
5) Zemindeki gerilmeler, Mohr çemberinin zemin mekaniğinde kullanımı ve zeminin kayma mukavemeti hakkında bilgi vermek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Zemin Mekaniğine Giriş, Kaya Türleri, Zeminlerin Oluşumu “Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 1. bölüm
2) Tane Çapı Dağılımı, kil mineralleri Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 2. bölüm
3) Zeminlerin Faz İlişkileri Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 3. bölüm
4) Zeminlerin Endeks Özellikleri Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 4. bölüm
5) Zeminlerin Sınıflandırması ve İlgili Deneyler Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 5. bölüm
6) Kompaksiyonun Genel İlkeleri ve Kompaksiyon deneyi Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 6. bölüm
7) Permeabilite, Bernoulli Denklemi ve Permeabilite Deneyi Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 7. bölüm
8) Darcy Kanunu Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 7. bölüm
9) Yıl İçi Sınavı Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das
10) Akım Ağları Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 8. bölüm
11) Akım Ağlarından Sızıntı Miktarının Hesaplanması Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 8. bölüm
12) Zeminde gerilmeler, Mohr Çemberi Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 9. ve 10. bölüm
13) Mohr-Coulomb teorisi ve zeminlerin kayma mukavemeti Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 12. bölüm
14) Kayma Mukavemeti Deneyleri, Konsolidasyon Teorisinin Temelleri Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 11. bölüm

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: “Principles of Geotechnical Engineering”, B.M. Das, 8th Edition, Cengage Learning, 2010.
Diğer Kaynaklar: “Advanced Soil Mechanics”, B.M. Das, 5th Edition, CRC Press, 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 5
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 5
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 6 2 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Küçük Sınavlar 4 1 4
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 174