EGTP172 Türk Eğitim Tarihiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGTP172
Ders İsmi: Türk Eğitim Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi BEYZA HİMMETOĞLU DAL
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi BEYZA HİMMETOĞLU DAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin genel amacı Türk eğitim sistemini Türklerin Müslüman olmalarından önce, Türklerin Müslüman olmalarından sonra, Karahanlılar, Selçuklular, Anadolu beylikleri, Osmanlılar ve Türkiye Cumhuriyeti dönemleri şeklinde ele alarak her dönemin eğitim sistemini, önemli isimlerini, yapılan değişiklikleri ve etkilerini tanıtmaktır.
Dersin İçeriği: Türk eğitim tarihinin genel olarak ele alınması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dersin sonunda öğrenciler; • Hunlar, Göktürkler, Uygurlar döneminde eğitimin özelliklerini açıklayabilir. • Karahanlılar döneminde eğitimin özelliklerini açıklayabilir. • Selçuklular ve Anadolu Beylikleri döneminde eğitimin özelliklerini açıklayabilir. • Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan ilk yenileşme dönemine kadar eğitimin özelliklerini açıklayabilir. • Tanzimat döneminde eğitimin özelliklerini açıklayabilir. • I. Meşrutiyet döneminde eğitimin özelliklerini açıklayabilir. • Mutlakıyet döneminde eğitimin özelliklerini açıklayabilir. • II. Meşrutiyet döneminde eğitimin özelliklerini açıklayabilir. • Kurtuluş Savaşı döneminde eğitimin özelliklerini açıklayabilir. • Türkiye Cumhuriyeti döneminde eğitimin özelliklerini açıklayabilir. • Her dönemde eğitime katkı sağlamış olan önemli isimleri tanıtabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Öğrencilerle tanışma yok
2) • Türk eğitim tarihi, dönemler yok
3) Hunlarda eğitim, Göktürklerde eğitim, Uygurlarda eğitim yok
4) • Karahanlılar döneminde eğitim, İbni Sina, Farabi, Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmut yok
5) • Selçuklular döneminde eğitim, Anadolu Beylikleri döneminde eğitim, Nizamülmülk, Mevlana Celalettin Rumi, Yunus Emre, Hacı Bektaş-i Veli, Aşık Paşa yok
6) • Medreseler, sıbyan mektepleri, askeri eğitim, azınlık ve yabancı okulları, memur yetiştiren kurumlar, Hacı Bayram veli, Kınalızade Ali, Katip Çelebi, Koçi Bey, Lütfi Paşa, Nabi ve İbrahim Müteferrika yok
7) • Medreseler, sıbyan mektepleri, askeri eğitim, azınlık ve yabancı okulları, memur yetiştiren kurumlar, Hacı Bayram veli, Kınalızade Ali, Kâtip Çelebi, Koçi Bey, Lütfi Paşa, Nabi ve İbrahim Müteferrika yok
8) vize yok
9) • İlk yenileşme dönemi, Tanzimat dönemi eğitim sistemi, Sümbülzade Vehbi, Ziya Paşa, Namık Kemal, Ali Suavi yok
10) • I. Meşrutiyet dönemi eğitim sistemi, Mutlakiyet dönemi eğitim sistemi, Münif Paşa, Sait Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Ahmet Rıza Bey yok
11) • II. Meşrutiyet dönemi eğitim sistemi, Emrullah Efendi, Satı Bey, Tevfik Fikret, Mehmet Akif, Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin, Prens Sabahattin, İsmail Hakkı Baltacıoğlu yok
12) • Kurtuluş Savaşı döneminde eğitim, Kazım Karabekir yok
13) • Cumhuriyet dönemi eğitim sistemi, Cumhuriyet döneminde eğitim sisteminde yapılan değişiklikler, Köy enstitüleri, Karma eğitim yok
14) • Cumhuriyet dönemi eğitim sistemi, Cumhuriyet döneminde eğitim sisteminde yapılan değişiklikler, Köy enstitüleri, Karma eğitim yok
15) final yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: sınıfta anlatılacak
Diğer Kaynaklar: Akyüz, Y. (2015). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
Güven, İ. (2018). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. 2
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme. 1
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 1
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. 4
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 3
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 6 84
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 94