Course Objectives: |
Sexual information, misinformation and beliefs, precautions necessary for the protection and development of physical, emotional and social health will be examined and discussed on how to create different sexual behaviors, attitudes and values, decision making and safe sexual behavior development skills. |
Course Content: |
Sexual health information education, view of sexuality in societies, creating value, sexual identity development, physical and mental changes in adolescence, reproductive health, population information, decision-making process and safe behavior, harmful habits in adolescence, sexual violence and abuse, application centers and sexual conducting health information education |
Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
Sexual Health Information Education |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
2) |
Sexuality in Societies |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
3) |
Creating Value |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
4) |
Sexual Identity Development |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
5) |
Physical and Spiritual Changes During Adolescence |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
6) |
Reproductive Health: Sexual Life |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
7) |
Midterm |
|
8) |
Reproductive Health: Pregnancy and Birth Control Methods |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
9) |
Reproductive Health: Sexually Transmitted Diseases |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
10) |
Decision Making Process and Safe Behavior |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
11) |
Harmful Habits in Adolescence |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
12) |
Sexual Violence and Abuse |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
13) |
Application Centers and Sexual Health Information Education |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. |
14) |
Final exam |
|
Course Notes / Textbooks: |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık.
National Guidelines Task Force (1992). Guidelines for Comprehensive Sexuality Education: Kindergarten-12th Grade, 2nd ed. Essa, E.L. & Murray, C.I. (1999). Sexual Play: When should you be concerned? Childhood Education, 75 (4), 231-234. |
References: |
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık.
National Guidelines Task Force (1992). Guidelines for Comprehensive Sexuality Education: Kindergarten-12th Grade, 2nd ed. Essa, E.L. & Murray, C.I. (1999). Sexual Play: When should you be concerned? Childhood Education, 75 (4), 231-234. |
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
Evaluates nature of knowledge, source, boundaries, accuracy, reliability and validity. |
|
2) |
Has the information of teaching programs, teaching strategies, methods and techniques of measurement and evaluation about their field. |
|
3) |
Disclose information about the developmental characteristics of individuals with special education needs. |
|
4) |
Uses further sources of information related with the field. |
|
5) |
Conceptualizes events, and analyzes by scientific methods and techniques, interprets and evaluates the data. |
|
6) |
Adapts, adapts and develops appropriate scientific methods and techniques for special needs students. |
|
7) |
Develops material appropriate to subject area and needs of students. |
|
8) |
Evaluates acquisitions of students by using different methods. |
|
9) |
Selects and applies the achievements, themes, activities, test cases of the programs in accordance with the individual needs of the students. |
|
10) |
Develops and implements appropriate family and educational programs for children and families with special educational needs. |
|
11) |
Takes responsibility to solve unpredictable and complex problems encountered in practice as an individual or a member of a group. |
|
12) |
Instructs persons and institutions about the field. |
|
13) |
Shares his/her ideas and solution suggestions with experts and other people by the support of quantitative and qualitative data. |
|
14) |
Follows information about the field by using foreign language at least at the level of the European Language Portfolio B1 and communicate with colleagues. |
|
15) |
Determines the learning needs and manages his/her own learning process. |
|
16) |
Develops positive attitudes to lifelong learning. |
|
17) |
Uses ways of accessing to information effectively.
|
|
18) |
Communicates with the persons and the institutions to create and to maintain a safe school environment. |
|
19) |
Develops awareness on the national and the universal values that are expressed in the National Education Basic Law. |
|
20) |
Adheres to laws, regulations and legislation related to duties rights and responsibilities. |
|