RPDP211 Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışmaİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RPDP211
Ders İsmi: Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberliğin Temelleri, Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberlik, Rehberliğin Amaçları, Rehberliğin İlkeleri
Dersin İçeriği: Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberliğin Temelleri; Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberlik;, Rehberliğin Amaçları; Rehberliğin İlkeleri; Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberliğin Etik Kuralları; Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberlikte Araştırma.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, okullarda yürütülen hizmetleri sayabilir ve açıklayabilir
2) Öğrenciler, öğrenci kişilik hizmetleri kapsamına giren hizmetleri sayabilir ve açıklayabilir.
3) Öğrenciler, öğrenci kişilik hizmetleri ile psikolojik danışma ve rehberlik ilişkisini kurabilir, açıklayabilir
4) Öğrenciler, öğrenci kişilik hizmetleri kapsamındaki hizmetler arasından okul psikolojik danışmanının görev alanında olan ve olmayan hizmetleri nedenleriyle açıklayibilir.
5) Öğrenciler, okullarda yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin hedeflerini açıklayabilir.
6) Öğrenciler, okul rehberlik programının hazırlanma sürecini ve ilgili kurum ve kişilerin görevlerini açıklayabilir
7) Öğrenciler, okul rehberlik programının oluşturma sürecini tanımlayabilir.
8) Öğrenciler, okul rehberlik programında yer alan hizmet alanlarını tanımlayabilir
9) Öğrenciler, okul psikolojik danışmanlarının mesleklerini icra ederken uyacakları yasal düzenlemeleri bilir
10) Öğrenciler, okul psikolojik danışmanlarının görevlerini icra ederken karşılaşabilecekleri sorunları açıklayabilir
11) Öğrenciler, okuldaki öğrenciler, öğretmenler, veliler ve idari görevliler (Müdür ve yard.) ve diğer çalışanların ve ilgililerin, okul rehberlik servisinden beklentilerini sayabilir, açıklayabilir.
12) Öğrenciler, okul rehberlik servisinden gerçekçi olan ve gerçekçi olmayan beklentileri ayırt edebilir.
13) Öğrenciler, okullarda yürütülen hizmetleri değerlendirebilir, önerilerde bulunabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Rehberlik ve psikolojik danışmanlığa giriş İlgili kaynakların okunması
2) Rehberlik ve psikolojik danışmanlıkta temel kavramlar İlgili kaynakların okunması
3) Rehberlik ve psikolojik danışmanlığın tarihsel gelişimi İlgili kaynakların okunması
4) Rehberlik ve psikolojik danışmanlığın amaçları ve ilkeleri İlgili kaynakların okunması
5) Rehberlik ve psikolojik danışmanlıkta başlıca hizmet türleri İlgili kaynakların okunması
6) Bir sınıfın incelenmesi İlgili kaynakların okunması
7) Eğitsel rehberlik İlgili kaynakların okunması
8) arasınav .
9) Kişisel-Sosyal rehberlik İlgili kaynakların okunması
10) Mesleki Rehberlik İlgili kaynakların okunması
11) Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberliğin Etik Kuralları İlgili kaynakların okunması
12) Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberlikte Araştırma İlgili kaynakların okunması
13) Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberlikte Değerlendirme İlgili kaynakların okunması
14) Genel Değerlendirme İlgili kaynakların okunması
15) final .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yeşilyaprak, B. (2013). 21. Yüzyılda Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Ankara: Nobel Yayınları
Deniz, M. E., & Erözkan. A. (2014). Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Ankara: Maya Akademi
Gladding, S. T. (2013). Psikolojik Danışma: Kapsamlı Bir Meslek, Ankara: Nobel Yayınları
Diğer Kaynaklar: Yeşilyaprak, B. (2013). 21. Yüzyılda Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Ankara: Nobel Yayınları
Deniz, M. E., & Erözkan. A. (2014). Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Ankara: Maya Akademi
Gladding, S. T. (2013). Psikolojik Danışma: Kapsamlı Bir Meslek, Ankara: Nobel Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 3
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. 3
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 2
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. 3
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. 2
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 2
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 2
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Uygulama
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Sunum 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 6 78
Ödevler 1 25 25
Ara Sınavlar 1 8 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 147