RPDP442 Meslek Etiği ve Yasal Konularİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RPDP442
Ders İsmi: Meslek Etiği ve Yasal Konular
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi EVİN AYDIN YÖNTEM
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi EVİN AYDIN YÖNTEM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: RPD alanındaki etik ilkeler ve genel uygulama standartları; mesleki etiğe uygun karar verme; danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumlulukları, yasal sorunlar.
Dersin İçeriği: Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Alanının Bir Meslek Olma Özelliğinin İncelenmesi,Mesleğin Üyeleri Görev Ve Sorumlulukları, Üyelerin Yetiştirilmesi, Mesleki Örgütlenme,Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Mesleğinin Etik Kuralları Ve Etik Sorunlar, Ülkemizde Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Mesleğinin Belli Başlı Sorunları Ve Çözüm Önerileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler bazı meslek örgütlerinin etik kuralları bilgisini bilir.
2) Öğrenciler etik yaklaşımın temellerini kavrayabilir.
3) Öğrenciler kişisel değerlerin psikolojik danışma sürecine etkisini bilir.
4) Öğrenciler Danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumluluklarını bilir.
5) Öğrenciler psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki yasal konuları bilir.
6) Öğrenciler mesleki kararlarını etik kurallara uygun biçimde verebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Profesyonel Etiğe Giriş İlgili okumalar
1) Testlerin kullanımı ve etik Kaynakların okunması
2) Birey ve profesyonel bir kişi olarak psikolojik danışman İlgili okumalar
3) Değerler ve yardım ilişkisi İlgili okumalar
4) Çok kültürlü bakış açısı ve etik Kaynakların okunarak araştırma yapılması
5) Danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumlulukları Kaynakların okunarak araştırma yapılması
6) Gizlilik Kaynakların okunarak araştırma yapılması
7) Çoklu ilişkiler ve sınırlar Kaynakların okunması ve araştırma yapılması
8) Yetkinlik Kaynakların okunması ve araştırma yapılması
9) Ara sınav
10) Süpervizyon ve konsültasyonda etik konular Kaynakların okunması ve araştırma yapılması
11) Grup danışmanlığı ve etik Kaynakların okunması
12) Online danışmanlık ve etik İlgili okumalar
13) Etik ikilemlerin tartışılması ve etik karar varma İlgili okumalar
14) Testlerin kullanımı ve etik İlgili okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Corey,G., Corey,M.S., & Callanan, S. (2011). Issues And Ethics İn Helping Professions. Pasific Grove Ca: Brooks/Colepubl.Comp
Türk Psikolojik danışma ve Rehberlik Derneği (2014). Psikolojik danışma ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar
Çetinkaya, R. (2015). Psikolojik danışmanlıkta Meslek Etiği ve Yasal Konular. Bursa: Alfa Akademi
American Counseling Assosication (2014). ACA Code of Ethics.
Diğer Kaynaklar: Corey,G., Corey,M.S., & Callanan, S. (2011). Issues And Ethics İn Helping Professions. Pasific Grove Ca: Brooks/Colepubl.Comp
Türk Psikolojik danışma ve Rehberlik Derneği (2014). Psikolojik danışma ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar
Çetinkaya, R. (2015). Psikolojik danışmanlıkta Meslek Etiği ve Yasal Konular. Bursa: Alfa Akademi
American Counseling Assosication (2014). ACA Code of Ethics.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. 3
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 3
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. 5
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 2
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. 5
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. 2
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 5
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 5
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 35