Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MİMB452 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimarlık Uygulamaları ve Etik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. CEYHUN İLSEVER Ar.Gör. İREM YERGÜN Dr.Öğr.Üyesi MELODY SAFARKHANI Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT ÖZBİL |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencileri profesyonel iş yaşamına hazırlamak. Mesleği icra ederken kullanılan temel terimleri tanıtmak. İş yaşantısı içerisinde yer alan aktörler arasındaki ilişki ve iletişim kalıplarını, iletişim yöntemlerini ve iş protokollerini öğretmek. Mesleği icra ederken uyulması gereken etik kuralları benimsetmek. |
Dersin İçeriği: | Mimarlık mesleği ile ilgili yasal tanım ve terimler. Meslek hayatındaki çeşitli aktörler (Sivil toplum örgütleri, kamu kurum ve kuruluşları, profesyonel hizmetler, inşaat, vb.) Mimari projelerin yasal mevzuata uygunluğunu değerlendirme yöntemleri ve ilgili hesaplamalar. Çeşitli izinler için izlenmesi gereken yol ve bürokratik süreçler. Tüm bu süreçler yürütülürken uyulması gereken protokoller, mesleki etik ve ahlak kuralları. Çeşitli durumlara göre davranış şekillerinin etik kurallara uygunluğunu değerlendirme yaklaşımları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Temel tanımlar, ders içeriği ve amacı ile ilgili genel bilgi. | UIA Accord on Recommended International Standards of Professionalism in Architectural Practice |
2) | Meslek nedir? Mimarlık mesleğinin icra şekilleri ve izlenmesi gereken yol. | Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Mimarlar Odası, Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve Mesleki Denetim Yönetmeliği |
3) | Etik Kavramı (Ahlaki boyut, hukuki boyut, görevi, sorunları, yöntem alanları) | İlhan TEKELİ, Tasarım Mimarlık ve Mimarlar Doğan TEKELİ, Mimarlık, Zor Zanaat |
4) | Mimarlık Meslek Pratiğinde Eyleme Bağlı Etik Değer ve Sorumluluklar | İlhan TEKELİ, Tasarım Mimarlık ve Mimarlar Doğan TEKELİ, Mimarlık, Zor Zanaat |
5) | Kavramlar, İmar Kanunu ve tanımlar (imar adası, imar parseli, kadastro adası, kadastro parseli, yapı, bina, idare, İmar planları (Çevre düzeni planı, nazım, uygulama planları), idare, bakanlık) | T.C. İmar Kanunu ve Planlı ALanlar İmar Yönetmeliği |
6) | İmar kanunu esasları (Arsa ve arazi düzenleme, imar planları yapımı, Müelliflik ve şantiye şefliği, Yapı Ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi , ruhsata aykırı yapılar ve yapılacak işlemler) | T.C. İmar Kanunu ve Planlı ALanlar İmar Yönetmeliği |
7) | İmar kanunu esasları (konunun devamı) | T.C. İmar Kanunu ve Planlı ALanlar İmar Yönetmeliği |
8) | Ara Sınav | yok |
9) | Türkiye’de yerel yönetimler, yetki ve sorumluluklar (Büyükşehir Belediyeleri, İlçe Belediyeleri, İl Özel İdareleri) | Ruşen KELEŞ, Kentleşme Politikası |
10) | Seminer | yok |
11) | Mimari tasarıma yaklaşım, yasal olarak bağlayıcı unsurlar. Öncelikli olarak tespitinin yapılması gerekli konular. İlgili kavramlar (plankote, aplikasyon, imar durumu, inşaat istikamet, Zemin etüt raporu, vd.) | İzmir Mimarlar Odası, Meslek Pratiği El Kitabı |
12) | Uygulama: Emsal hesabı, tasarımın optimizasyonu | yok |
13) | Uygulama: Emsal hesabı, tasarımın optimizasyonu | yok |
14) | Genel değerlendirme, tartışma, soru ve cevaplar | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | • UIA Accord on Recommended International Standards of Professionalism in Architectural Practice, https://www.bak.de/w/files/bak/02architekten/05internationales/1454321930v4bbw8wd2dq42ph7.pdf • T.C. 3194 Sayılı İmar Kanunu • T.C. Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği • Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Mimarlar Odası, Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve Mesleki Denetim Yönetmeliği • İlhan TEKELİ, Tasarım Mimarlık ve Mimarlar • Doğan TEKELİ, Mimarlık, Zor Zanaat • Ruşen KELEŞ, Kentleşme Politikası • İzmir Mimarlar Odası, Mimarlık Meslek Pratiği El Kitabı |
Diğer Kaynaklar: | • UIA Accord on Recommended International Standards of Professionalism in Architectural Practice, https://www.bak.de/w/files/bak/02architekten/05internationales/1454321930v4bbw8wd2dq42ph7.pdf • T.C. 3194 Sayılı İmar Kanunu • T.C. Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği • Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Mimarlar Odası, Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve Mesleki Denetim Yönetmeliği • İlhan TEKELİ, Tasarım Mimarlık ve Mimarlar • Doğan TEKELİ, Mimarlık, Zor Zanaat • Ruşen KELEŞ, Kentleşme Politikası • İzmir Mimarlar Odası, Mimarlık Meslek Pratiği El Kitabı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 5 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 5 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 5 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev | |
Seminer | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 4 | 4 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 112 |