Dersin Amacı: |
Deprem yükleri etkisinde yapı elemanlarının davranışlarını ve depreme dayanıklı yapıların temel prensiplerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği: |
Yatay yük taşıyıcı sistemler, çerçeveler, perdeler, boşluklu perdeler, çerçeve perdeli taşıyıcı elemanlar, düzensiz formda yapılaşma, yapıların genel biçiminde dikkat edilmesi gereken formlar, kesitlerde uyulması gereken hususlar, planda perdeli çerçeveli taşıyıcı sistemlerin belirlenmesinde dikkat edilmesi gereken hususlar, yapıların kolon kiriş çerçeve teşkilinde dikkat edilmesi gereken hususlar (döşemelerde büyük boşluk bırakılması, katta devam etmeyen kiriş, kirişe oturan kiriş konumu, mesnete yakın saplanan kirişler, çok uzun tek yönlü döşemeler), temelden çatıya kolonların sürekli olması konularını içerir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş, Depremin tanımı, depremlerin oluşumu, özellikleri |
|
2) |
Türkiye’nin ve Dünya’nın depremselliği |
|
3) |
Deprem mühendisliği temel ilke ve kavramları |
|
4) |
Yapı elemanlarının deprem yükleri etkisinde davranışı |
|
5) |
Yapıların karakteristik özellikleri, kaliteli malzeme, uygulama ve denetim |
|
6) |
Depreme dayanıklı yapının genel özellikleri |
|
7) |
Yatay yük taşıyıcı sistemler, çerçeveler, perdeler, |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Taşıyıcı sistemlerin belirlenmesinde dikkat edilmesi gereken unsurlar |
|
10) |
Yapıların kolon kiriş çerçeve teşkilinde dikkat edilmesi gereken kriterler |
|
11) |
Yapıların depreme dayanıklı tasarımında planda ve düşeyde uyulması gereken kriterler |
|
12) |
Yapılarda deprem hasarlarının oluşma nedenleri |
|
13) |
Ödev Sunumları |
|
14) |
Ödev Sunumları |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018
Celep Z., Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı, 2017
Darılmaz K., Depreme Dayanıklı Binaların Tasarımına Giriş, 2019
Charleson A., Seismic Design for Architects, 2008
Duggal S.K., Earthquake Resistant Design of Structures, 2007
Gioncu V., Mazzolani F. M., Seismic Design of Steel Structures, 2014
Datta T.K., Seismic Analysis of Structures, 2010
Key D., Boot E., Earthquake Design Practice for Buildings, 2006
|
Diğer Kaynaklar: |
Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018
Celep Z., Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı, 2017
Darılmaz K., Depreme Dayanıklı Binaların Tasarımına Giriş, 2019
Charleson A., Seismic Design for Architects, 2008
Duggal S.K., Earthquake Resistant Design of Structures, 2007
Gioncu V., Mazzolani F. M., Seismic Design of Steel Structures, 2014
Datta T.K., Seismic Analysis of Structures, 2010
Key D., Boot E., Earthquake Design Practice for Buildings, 2006
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
- İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
2) |
- Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
3) |
- İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
4) |
- İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
5) |
- Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. |
5 |
6) |
- Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
7) |
- İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
8) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. |
5 |
9) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. |
5 |
10) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
5 |