Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MİMBS109 | ||||||||
Ders İsmi: | Evrensel Tasarıma Giriş | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi MELODY SAFARKHANI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her ölçekteki açık ve kapalı mekân tasarımında, erişilebilirlik, sürdürülebilirlik ve herkes için tasarım genel ilkelerinin öğrencilere aktarılması |
Dersin İçeriği: | Literatürde “Herkes İçin Tasarım” ya da “İyi Tasarım” olarak da tanımlanan Evrensel Tasarım kavramı; yaş, cinsiyet, sakatlık, dezavantajlı kullanıcılar gibi tüm kullanıcı grupları için erişilebilir sağlıklı açık ve kapalı mekân tasarımını tarif etmektedir. Bu evrensel ilkelerin, tasarım kriterlerinin ve bakış açılarının ele alındığı derste, öğrencilerin tüm tasarım yaklaşımlarında evrensel tasarımı bir temel olarak ele almaları yönündeki becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma – Dersin içeriği ve yöntemi üzerine konuşmalar | |
2) | Evrensel Tasarımda Temel Kavramlar | Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel tasarım, Tasarım Kuram Dergisi, 2(3), 93-101. Evcil, A., N. (2014). Herkes için tasarım, evrensel tasarım, İstanbul: Boğaziçi Yay. |
3) | Evrensel Tasarımda Temel Kavramlar | Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel tasarım, Tasarım Kuram Dergisi, 2(3), 93-101. Evcil, A., N. (2014). Herkes için tasarım, evrensel tasarım, İstanbul: Boğaziçi Yay. |
4) | Sakatlık ve Mekânsal Engeller | Yardımcı, S. (ed.) Mekanda Adalet ve Sakatlık, Beyond.İstanbul Dergisi, Ekim 2017 Danış, D. (ed.) Mekanda Adalet ve Yaşlılık, Beyond.İstanbul Dergisi, Mayıs 2019 Kıygı, G. & Bayhan, B. (ed.) Mekanda Adalet ve Çocuk, Beyond.İstanbul Dergisi, Nisan 2018 |
5) | Yaşlılık ve Mekânsal Engeller | Yardımcı, S. (ed.) Mekanda Adalet ve Sakatlık, Beyond.İstanbul Dergisi, Ekim 2017 Danış, D. (ed.) Mekanda Adalet ve Yaşlılık, Beyond.İstanbul Dergisi, Mayıs 2019 Kıygı, G. & Bayhan, B. (ed.) Mekanda Adalet ve Çocuk, Beyond.İstanbul Dergisi, Nisan 2018 |
6) | Çocuk Yurttaşlar ve Mekânsal Engeller | Yardımcı, S. (ed.) Mekanda Adalet ve Sakatlık, Beyond.İstanbul Dergisi, Ekim 2017 Danış, D. (ed.) Mekanda Adalet ve Yaşlılık, Beyond.İstanbul Dergisi, Mayıs 2019 Kıygı, G. & Bayhan, B. (ed.) Mekanda Adalet ve Çocuk, Beyond.İstanbul Dergisi, Nisan 2018 |
7) | Kentsel Açık Alanlar ve Herkes İçin Tasarım | Tandoğan, O. (2017). Evrensel Tasarım Kavramı ve Kentsel Peyzaj ile İlgili Örnekler Üzerinden Değerlendirilmesi. Artium, 5(2), 51–66. |
8) | Kentsel Açık Alanlar ve Herkes İçin Tasarım | Tandoğan, O. (2017). Evrensel Tasarım Kavramı ve Kentsel Peyzaj ile İlgili Örnekler Üzerinden Değerlendirilmesi. Artium, 5(2), 51–66. |
9) | Vize Sınavı / Ara Sunumlar | |
10) | Kamusal Yapılar ve Herkes İçin Tasarım | Dostoğlu, N., Şahin, E., Taneli, Y., (2009). Tasarıma kapsayıcı yaklaşım: herkes için tasarım, Mimarlık Dergisi, 347, 23-27. |
11) | Kamusal Yapılar ve Herkes İçin Tasarım | Dostoğlu, N., Şahin, E., Taneli, Y., (2009). Tasarıma kapsayıcı yaklaşım: herkes için tasarım, Mimarlık Dergisi, 347, 23-27. |
12) | Katılımcı ve Eşitleyici Tasarım Örnekleri | |
13) | Katılımcı ve Eşitleyici Tasarım Örnekleri | |
14) | Katılımcı ve Eşitleyici Tasarım Örnekleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel tasarım, Tasarım Kuram Dergisi, 2(3), 93-101. Evcil, A., N. (2014). Herkes için tasarım, evrensel tasarım, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Dostoğlu, N., Şahin, E., Taneli, Y., (2009). Tasarıma kapsayıcı yaklaşım: herkes için tasarım, Mimarlık Dergisi, 347, 23-27. Tasarım ve Özgürlük: Engelli İnsanlar ve Herkes için Tasarım, 2007, TMMOB, Ankara Şubesi, Bülten 46, Dosya 04, Ocak. Tandoğan, O. (2017). Evrensel Tasarım Kavramı ve Kentsel Peyzaj ile İlgili Örnekler Üzerinden Değerlendirilmesi. Artium, 5(2), 51–66. Yardımcı, S. (ed.) Mekanda Adalet ve Sakatlık, Beyond.İstanbul Dergisi, Ekim 2017 Danış, D. (ed.) Mekanda Adalet ve Yaşlılık, Beyond.İstanbul Dergisi, Mayıs 2019 Kıygı, G. & Bayhan, B. (ed.) Mekanda Adalet ve Çocuk, Beyond.İstanbul Dergisi, Nisan 2018 The City of Calgary (2010). Universal design handbook, building accessible and inclusive environments, Erişim tarihi: 01.07.2017, https://www.calgary.ca/CSPS/CNS/Documents/universal_design_handbook.pdf?noredirect=1 Story, M. F., Mueller, J.L., Mace, R.L. 1998. “The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities". NC State University, The Center for Universal Design. 128 s. Preiser, W. F. E., & Smith, K. H. (2011). Universal Design Handbook. New York: McGraw-Hill. National Disability Authority. (2017). Building for Everyone: A Universal Design Approach. Dublin. Clarkson, J. (2003). Inclusive Design: Design for the Whole Population. London: Springer. Keates, S., & Clarkson, J. (2004). Countering Design Exclusion: An Introduction to Inclusive Design. London: Springer. |
Diğer Kaynaklar: | Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel tasarım, Tasarım Kuram Dergisi, 2(3), 93-101. Evcil, A., N. (2014). Herkes için tasarım, evrensel tasarım, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Dostoğlu, N., Şahin, E., Taneli, Y., (2009). Tasarıma kapsayıcı yaklaşım: herkes için tasarım, Mimarlık Dergisi, 347, 23-27. Tasarım ve Özgürlük: Engelli İnsanlar ve Herkes için Tasarım, 2007, TMMOB, Ankara Şubesi, Bülten 46, Dosya 04, Ocak. Tandoğan, O. (2017). Evrensel Tasarım Kavramı ve Kentsel Peyzaj ile İlgili Örnekler Üzerinden Değerlendirilmesi. Artium, 5(2), 51–66. Yardımcı, S. (ed.) Mekanda Adalet ve Sakatlık, Beyond.İstanbul Dergisi, Ekim 2017 Danış, D. (ed.) Mekanda Adalet ve Yaşlılık, Beyond.İstanbul Dergisi, Mayıs 2019 Kıygı, G. & Bayhan, B. (ed.) Mekanda Adalet ve Çocuk, Beyond.İstanbul Dergisi, Nisan 2018 The City of Calgary (2010). Universal design handbook, building accessible and inclusive environments, Erişim tarihi: 01.07.2017, https://www.calgary.ca/CSPS/CNS/Documents/universal_design_handbook.pdf?noredirect=1 Story, M. F., Mueller, J.L., Mace, R.L. 1998. “The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities". NC State University, The Center for Universal Design. 128 s. Preiser, W. F. E., & Smith, K. H. (2011). Universal Design Handbook. New York: McGraw-Hill. National Disability Authority. (2017). Building for Everyone: A Universal Design Approach. Dublin. Clarkson, J. (2003). Inclusive Design: Design for the Whole Population. London: Springer. Keates, S., & Clarkson, J. (2004). Countering Design Exclusion: An Introduction to Inclusive Design. London: Springer. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 5 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 5 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 5 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 48 |