Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIMBS110 | ||||||||
Ders İsmi: | Tasarımda Görsel İletişim ve Görsel Algılama | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Tasarım süreci çok yönlü ve farklı disiplinlerden bilgi kaynağının değişik ölçeklerde yapılandırılması ile hayata geçirilen bir süreçtir. Bu bağlamda bu dersin amacı; bir “görsel iletişim aracı” olan mekan tasarımının “görsel algılama” süreci ile ilşkisini tarifleyerek “kimliğinin kodlanmasındaki” araç ve yöntemler hakkında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği: | İletişim sürecinin işleyişi, bu süreçte görsel iletişimin yeri ve mekan tasarımı ile ilişkinin kurulması, görsel algılamanın işleyişi, iletişimde mesajın kodlanması, iletişim dili olarak mekan, kod çözümlemede göstergebilimsel yöntemler, mekanın kimliğinin tasarımında görsel iletişim ve algılamanın rolü konuları özelinde hazırlanmış ders içeriği kurgusu, öğrencilerin farklı disiplinlerden bakış açısı geliştirerek tasarıma odaklanmalarını sağlamak üzere hazırlanmıştır. Görsel, işitsel, etkileşimli yöntem ve tekniklerin yoğunluklu olarak kullanıldığı ders içeriğinde öğrencilerin derse katılımı ve ders kapsamı çerçevesinde yapacakları deneysel üretimler ile konuyu pekiştirmeleri hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Görsel iletişim örnekleri üzerinden kavramsal giriş | • Ders Notu |
2) | İletişim süreci işleyişi | • Ders Notu |
3) | Görsel İletişim | • Ders Notu |
4) | Görsel Algı | • Ders Notu |
5) | Göstergebilimsel Çözümleme | • Ders Notu |
6) | Çevre Psikolojisi | • Ders Notu |
7) | Mekansal Davranış | • Ders Notu |
8) | Ara Sınav | |
9) | Mimarlık ve İletişim | • Ders Notu |
10) | Mekanın İletişim Dili | • Ders Notu |
11) | Mimarlık ve Kitle İletişimi | • Ders Notu |
12) | Bütüncül Kimlik Tasarımı ve Mimari | • Ders Notu |
13) | Genel Değerlendirme | |
14) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | • Arnheim, R., (2018), Görsel Düşünme, 2. Baskı, Metis Yayınları • Berger, J., (2019), Görme Biçimleri, 26. Basım, Metis Yayınları • Crary, J., (2010), Gözlemcinin Teknikleri, 2. Baskı, Metis Yayınları • Fisher, G., (2015), Mimarlık ve Dil, Daimon Yayınları • Gürer, L., (1970), Temel Dizanyda Görsel Algı, İTÜ Teknik Okulları Yayınları • Güney, S. (2016), Davranış Bilimleri, 11. Basım, Nobel Yayıncılık • Guiraud, P., (2016), Göstergebilim, 3. Baskı, Metis Yayınları• • Lazar, J., (2001), İletişim Bilimi, Vadi Yayınları • Odabaşı, H., (2006), Grafikte Temel Tasarım, 3. Baskı, Yorum Sanat • Sağıroğlu, M.P., Aysu G. (2016). “Bütüncül Kurumsal Kimlik Stratejisinde Mimari Tasarımın Önemi”. MEGARON / Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 11(3), 423-436. • Uçar, T., F., (2004), Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitabevi |
Diğer Kaynaklar: | • Arnheim, R., (2018), Görsel Düşünme, 2. Baskı, Metis Yayınları • Berger, J., (2019), Görme Biçimleri, 26. Basım, Metis Yayınları • Crary, J., (2010), Gözlemcinin Teknikleri, 2. Baskı, Metis Yayınları • Fisher, G., (2015), Mimarlık ve Dil, Daimon Yayınları • Gürer, L., (1970), Temel Dizanyda Görsel Algı, İTÜ Teknik Okulları Yayınları • Güney, S. (2016), Davranış Bilimleri, 11. Basım, Nobel Yayıncılık • Guiraud, P., (2016), Göstergebilim, 3. Baskı, Metis Yayınları• • Lazar, J., (2001), İletişim Bilimi, Vadi Yayınları • Odabaşı, H., (2006), Grafikte Temel Tasarım, 3. Baskı, Yorum Sanat • Sağıroğlu, M.P., Aysu G. (2016). “Bütüncül Kurumsal Kimlik Stratejisinde Mimari Tasarımın Önemi”. MEGARON / Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 11(3), 423-436. • Uçar, T., F., (2004), Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitabevi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 5 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 5 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 5 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 30 |
Ödev | 3 | % 10 |
Sunum | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 80 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 20 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 54 |