Clinical Psychology (non-thesis) | |||||
Master | TR-NQF-HE: Level 7 | QF-EHEA: Second Cycle | EQF-LLL: Level 7 |
Course Code: | KPSK507 | ||||||||
Course Name: | Cognitive Behavioral Therapies I | ||||||||
Course Semester: | Spring | ||||||||
Course Credits: |
|
||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||
Course Requisites: | |||||||||
Does the Course Require Work Experience?: | No | ||||||||
Type of course: | Compulsory | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | E-Learning | ||||||||
Course Coordinator : | Prof. Dr. ARİF HALDUN SOYGÜR | ||||||||
Course Lecturer(s): |
|
||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | Getting to know the basic theories of Cognitive Behavioral Therapy (CBT), learning its basic principles (formulation scheme and Beckian model, therapeutic relationship, collaboration, goal setting, 'here and now' focused information gathering, psychoeducation, relapse prevention, session structuring, determination of thoughts, evaluation and modification of CBT), learning cognitive techniques of CBT, learning behavioral techniques of CBT, general evaluation of depression disorders from CBT perspective, general evaluation of anxiety disorders from CBT perspective |
Course Content: | To know the basic theories of Cognitive Behavioral Therapy (CBT), to learn the basic principles, Cognitive Analysis and Formulation. It is aimed to convey the principles of case analysis, client identification and formulation of Cognitive Behavioral Therapy. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Dating, Cognitive Behavioral Therapy – What Do We Know? | DSM-5 trans. Ertugrul Koroglu HYB Publishing |
2) | CBT Basic Theories and Ethical Principles | lecturer presentation |
3) | CBT Core Principles: Collaboration, Goal Setting, Focused Here and Now | Therapist in your home Dr. Dennis Greenberger & Dr. Christine Padesky Gold |
4) | Basic Principles of CBT: Psychoeducation, Relapse Prevention and Practicing Practice | Therapist Clinician's Handbook in Your Home Dr. Christine Padesky & Dr. Dennis Greenberger Golden Books |
5) | CBT Fundamentals: Basic Session Configuration and Practice Practice | Cognitive Behavioral Therapy: Fundamentals and Beyond Judith S. Beck trans. Dr. Muzaffer Sahin Nobel Academic Publishing |
6) | Basic Principles of CBT: Beck Cognitive Model and Practicing Practice | Cognitive Behavioral Therapy: Basic Principles and Practice prof. Dr. M. Hakan Turkcapar Epsilon Publishing House |
7) | CBT Basic Principles: Formulation Chart and Practice Practice | Cognitive Therapy for Adolescents in School Settings T. Creed, J. Reisweber & A.T. Beck Nobel Academic Publishing |
8) | Basic Principles of CBT: Identifying, Evaluating, Changing Thoughts | Teacher notes and presentations |
9) | CBT – Cognitive Techniques and Application I | Teacher notes and presentations |
10) | CBT – Cognitive Techniques and Application II | Teacher notes and presentations |
11) | CBT – Behavioral Techniques and Application | Teacher notes and presentations |
12) | Evaluation of Depression Disorders from a CBT Perspective | Teacher notes and presentations |
13) | Evaluation of Anxiety Disorders from a CBT Perspective | Teacher notes and presentations |
14) | final examination | Teacher notes and presentations |
Course Notes / Textbooks: | Ders Programı: 1. Bilişsel Davranışçı Terapi Dünü ve Bugünü ve Temel İlkeleri 6 saat. Bilişsel davranışçı terapilerin tarihsel gelişimi, araştırma, değerlendirme yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. 2. Bilişsel Analiz ve Formülasyon 6 saat. Bilişsel Davranışçı terapinin vaka analizi, danışanı tanımlaması ve formüle etme ilkelerinin aktarılması amaçlanmaktadır. 3. Görüşme teknikleri 6 saat Bilişsel Davranışçı terapide görüşme teknikleri konusunda bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır. 4. Depresyonun Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat Depresyonun bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. 5. Anksiyete Bozukluklarının Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat Anksiyete bozukluklarının bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. 6. Obsesif Kompulsif Bozukluğun Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat Obsesif Kompulsif Bozukluğun bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. 7. Sosyal Anksiyete Bozukluğunun Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat Sosyal Anksiyete Bozukluğun bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
References: | Kitabın Adı Yazarı Yayınevi DSM – 5 Çev. Ertuğrul Köroğlu HYB Yayıncılık Evinizdeki Terapist Dr. Dennis Greenberger & Dr. Christine Padesky Altın Kitaplar Evinizdeki Terapist Klinisyen Elkitabı Dr. Christine Padesky & Dr. Dennis Greenberger Altın Kitaplar Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi Judith S. Beck Çev. Dr. Muzaffer Şahin Nobel Akademik Yayıncılık Bilişsel Davranışçı Terapi: Temel İlkeler ve Uygulama Prof. Dr. M. Hakan Türkçapar Epsilon Yayınevi Okul Ortamlarındaki Ergenler için Bilişsel Terapi T. Creed, J. Reisweber & A.T. Beck Nobel Akademik Yayıncılık |
Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
5 |
4 |
---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||
1) Students who successfully complete the Clinical Psychology programme have theoretical knowledge which they also apply in clinical settings under supervision. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Students who successfully complete the Clinical Psychology programme have theoretical knowledge which they also apply in clinical settings under supervision. | 5 |
Field Study | |
Brainstorming/ Six tihnking hats | |
Individual study and homework | |
Lesson | |
Reading | |
Homework | |
Problem Solving | |
Role Playing | |
Q&A / Discussion |
Written Exam (Open-ended questions, multiple choice, true-false, matching, fill in the blanks, sequencing) | |
Observation |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Application | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 40 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 60 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 14 | 42 | 588 |
Homework Assignments | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Total Workload | 594 |