PSI222 Social Psychology IIIstanbul Okan UniversityDegree Programs PsychologyGeneral Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications
Psychology
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

General course introduction information

Course Code: PSI222
Course Name: Social Psychology II
Course Semester: Spring
Course Credits:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 0 3 5
Language of instruction: TR
Course Requisites:
Does the Course Require Work Experience?: No
Type of course: Compulsory
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP HALE AKSUNA
Course Lecturer(s): Dr. BİLİNMİYOR BEKLER
Prof. Dr. SERAP ERDOĞAN TAYCAN
Course Assistants:

Course Objective and Content

Course Objectives: • Sosyal psikoloji alanına ilişkin genel ve temel bilgileri açıklayabileceklerdir.
• Sosyal psikolojinin temel konularını açıklamada kullanılan teori ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.
• İnsan davranışının sosyal oluşumlardan nasıl etkilendiğini açıklayabileceklerdir.
• Sosyal psikoloji alanının uygulama alanları konusunda genel bir bilgi sahibi olabileceklerdir.
• Sosyal psikolojinin teorik bilgi ve kavramlarını kişiler arası ilişkiler ve grup ilişkileri gibi günlük hayat olguları ile ilişkilendirebileceklerdir.
Course Content:

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Lesson Plan

Week Subject Related Preparation
1) Sosyal psikolojinin ilgi alanları Sosyal psikolojinin temel kavramları Sosyal psikolojinin tanımı Sosyal psikolojinin diğer alanlar arasındaki yeri
2) • Sosyal psikolojide kullanılan araştırma yöntemleri - Gözlem yöntemi - Korelasyon yöntemi - Deneysel yöntem • Sosyal psikolojide etik araştırma yöntemleri
3) • Düşük eforlu düşünme • Kontrollü sosyal biliş • Sosyal bilişte kültürel farklılıklar
4) • Sözel olmayan davranışlar • Örtük kişilik kuramı • Nedensel yükleme • Kültür ve diğer yükleme yanlılıkları
5) • Benlik bilgisi • Benlik kontrolü, benliğin yönetsel işlevi • İzlenim yönetimi
6) Gerekli okumalar üzerinden tartışma Verilen okumaların analizinin yapılması Grup tartışmalarının yapılması Bireysel ve grup tartışmalarının yapılması
7) • Dönem özeti 1
8) 7 hafta boyunca işlenen tüm konular
9) • Tutumların doğası ve kökeni • Tutumlar nasıl değişir • Tutumlar davranışları ne zaman öngörür
10) • Reklamlar nasıl etkili oluyor • Eşikaltı reklamlar • Kültürel stereotipler ve sosyal davranış
11) • Bilgilendirici sosyal etki • Norma dayalı sosyal etki • Sosyal etkinin yararlı davranışları teşvik etmek amacıyla kullanılması
12) • Otoriteye itaat • Normatif sosyal etkinin rolü • Bilgilendirici sosyal etkinin rolü • İtaatin diğer nedenleri • İtaat çalışmaları
13) • Grubun tanımı • İnsanlar gruplara neden katılır • Grupların yapısı ve işlevleri • Gruplar ve bireylerin davranışı • Grup kararları
14) Dönemin Gözden Geçirilmesi
15) • Yarıyıl sonu sınavı aracılığıyla öğrencilerin değerlendirilmesi

Sources

Course Notes / Textbooks: Aronson, E., Wilson, T. D. ve Akert, R. M. (2012). Sosyal Psikoloji (Gündüz, O. Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
References:

Course-Program Learning Outcome Relationship

Learning Outcomes
Program Outcomes
1) Graduates acquire profound knowledge about the basic theories of psychology and gain the ability to use this equipment effectively on the field
2) With the readings and discussions included in the department courses, our students graduate as individuals who can think critically, question and express their opinion in the professional and social fields.
3) Graduates gain a strong background in research and practice with the methodology education they receive.
4) Since thirty percent of the courses are taught in English, our graduates acquire a proficiency in reading, speaking and writing in English.
5) Students graduate as individuals who are able to follow and willing to contribute to the developments in the field.
6) Students will graduate with the awareness of the ethical concerns that are crucial to have while working in the field and in academia.

Course - Learning Outcome Relationship

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Graduates acquire profound knowledge about the basic theories of psychology and gain the ability to use this equipment effectively on the field 5
2) With the readings and discussions included in the department courses, our students graduate as individuals who can think critically, question and express their opinion in the professional and social fields. 5
3) Graduates gain a strong background in research and practice with the methodology education they receive. 5
4) Since thirty percent of the courses are taught in English, our graduates acquire a proficiency in reading, speaking and writing in English. 5
5) Students graduate as individuals who are able to follow and willing to contribute to the developments in the field. 5
6) Students will graduate with the awareness of the ethical concerns that are crucial to have while working in the field and in academia. 5

Learning Activity and Teaching Methods

Assessment & Grading Methods and Criteria

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Final 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

Workload and ECTS Credit Grading

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 1 3 3
Midterms 1 0 0
Final 1 0 0
Total Workload 3