Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, insan vücudunun temel işlevlerini ve fizyolojik süreçlerini kavramaktır. Ders kapsamında, hücresel düzeyden sistem düzeyine kadar vücut işleyişini açıklayan mekanizmalar ele alınarak, öğrencilerin sağlık alanında bilimsel temelli ve bilinçli uygulamalar gerçekleştirmeleri hedeflenmektedir. Sağlık profesyonelleri için gerekli olan homeostazın yanı sıra hücre ve doku fizyolojileri, elektrofizyoloji, sinir ve duyu sistemi, kas ve iskelet sistemi, kan ve dolaşım sistemi, solunum, sindirim, üriner ve üreme sistemleri ile endokrin sistemin işleyişi ayrıntılı olarak incelenmektedir. Ayrıca, yara iyileşme süreçleri üzerine kapsamlı bilgi sağlanarak, fizyolojik mekanizmaların bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Dersin içeriği; fizyolojiye giriş, hücre fizyolojisi, doku fizyolojisi, elektrofizyoloji, sinir sistemi fizyolojisi, duyu fizyolojisi, kas fizyolojisi, kan fizyolojisi, kardiyovasküler sistem fizyolojisi, solunum sistemi fizyolojisi, üriner ve üreme sistemi fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi ve sindirim sistemi fizyolojisi konularını kapsamaktadır.
Her derste, önceki konulara yönelik küçük ara sınavlar, soru-cevap etkinlikleri veya kısa quizler uygulanmaktadır. Bu değerlendirmeler dersin notlandırılmasına dâhil edilmemekle birlikte, öğrencilerin bilgilerini pekiştirmelerine ve eksik oldukları konuları belirlemelerine olanak sağlamaktadır. Böylece, anlaşılmayan ya da unutulan konuların tekrarı yapılarak öğrenme süreci desteklenmektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Fizyolojiye Giriş: Bu ders kapsamında, öğrenciler homeostaz kavramını öğrenir ve fizyoloji dersinin amacını kavrar. Ayrıca, temel fizyolojik terminoloji öğrencilere aktarılır. Dersin tamamlanmasının ardından öğrenciler, edindikleri terminolojik bilgileri sonraki derslerde de kullanmaya devam eder. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
2) |
Hücre Fizyolojisi: Bu konu kapsamında öğrenci, hücrenin yapısı ve içeriği hakkında bilgi sahibi olur. Hücre organelleri, çeşitleri ve temel işlevleri detaylı bir şekilde ele alınır. Ayrıca, organellerin homeostaziye doğrudan ya da dolaylı olarak katkı sağladığı fizyolojik mekanizmalar açıklanır. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
3) |
Doku Fizyolojisi: Bu konu kapsamında, doku türleri ve özellikleri ayrıntılı olarak ele alınır. Özelleşmiş duyu epitel hücreleri tanıtılır ve işlevleri açıklanır. Konular, öğrencilerin daha iyi kavrayabilmesi amacıyla akılda kalıcı örneklerle desteklenerek anlatılır. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
4) |
Elektrofizyoloji: Bu konu kapsamında öğrenci, aksiyon potansiyelinin oluşumunu ve özelliklerini öğrenir. Ayrıca, elektrofizyolojik süreçlerin sahada nasıl karşılaşıldığı ve değerlendirildiği hakkında bilgi edinir. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
5) |
Sinir Sistemi Fizyolojisi: Bu konu kapsamında, sinir sistemi hücrelerinin görevleri, sinir sistemi organlarının fizyolojik işleyişi ile merkezi ve periferik sinir sisteminin temel görevleri ayrıntılı olarak ele alınır. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
6) |
Duyu Fizyolojisi: Bu konu kapsamında, genel ve özelleşmiş duyu organlarının yapısı ve işleyişi ile denge mekanizmaları ayrıntılı şekilde ele alınır. Konuların kalıcılığını artırmak amacıyla uygun ve açıklayıcı örnekler kullanılarak anlatım desteklenir. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
8) |
Kan Fizyolojisi: Bu konu kapsamında, kanın bileşenleri, kan grupları ve kanla ilgili hastalıklar ayrıntılı olarak ele alınır. Ayrıca, bağışıklık sisteminin temel mekanizmaları ve kan ile ilişkisi açıklanır. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
9) |
Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi: Bu konu kapsamında, pulmoner ve sistemik dolaşım ayrıntılı olarak ele alınır. Kalp kasının fizyolojik özellikleri incelenir ve kalp kapaklarının sahada dinlenme noktalarına yönelik pratik uygulamalar yapılır. Kan basıncı ve kan basıncının düzenlenme mekanizmaları açıklanır. Ayrıca, elektrokardiyografi (EKG) temel prensipleri, fizyolojik süreçleri ve ölümcül ritimler detaylı şekilde ele alınır. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
10) |
Solunum Sistemi Fizyolojisi: Bu konu kapsamında, solunum sistemi organlarının fizyolojik işleyişi ayrıntılı olarak ele alınır. Solunum hacimleri ve bu hacimlerin fizyolojik önemi açıklanır. Ayrıca, solunum sistemi ile ilgili hastalıklar ve bu hastalıkların fizyolojik değişimlere etkisi anlatılır. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
11) |
Üriner ve Üreme Sistem Fizyolojisi: Bu konu, erkek üreme organları ve işlevleriyle birlikte ele alınır. Ancak, kadın üreme sistemi ve üriner sistem daha ayrıntılı bir şekilde incelenir. Her iki sistemin fizyolojik işleyişi, hormonlar ve organların işlevleri detaylı olarak açıklanır. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
12) |
Endokrin Sistem Fizyolojisi ve Yara İyileşmesi: Bu konu, özellikle kadın üreme organları bir önceki hafta anlatıldığı için bu sistemle bağlantılı olarak ele alınır. Ayrıca, hormonlar ve hormonların görevleri ayrıntılı şekilde açıklanır. Hormonların salgılandığı organlar, salgılama sırası, sentez süreçleri ve sonrasındaki fizyolojik değişimler üzerinde durulur. Bunun yanı sıra, yara iyileşmesindeki endokrin sistemin rolü de anlatılır. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
13) |
Sindirim Sistemi Fizyolojisi: Bu ders kapsamında, sinir sistemi ile sindirim ve boşaltım sistemleri arasındaki bağlantılar ele alınır. Sinir sisteminin bu organlar üzerindeki düzenleyici etkileri açıklanır. Ayrıca, sinir sistemi aracılığıyla tüm vücut sistemleriyle kurulan ilişkiler vurgulanarak, önceki konularla bütünsel bir tekrar sağlanır. |
Günal, M. Y. (2023). *Sağlık Bilimleri İçin Temel Fizyoloji* (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri.
(Her ders öncesi dersin hocası ders sunumlarını PDF olarak OLEARN platformuna yükler. Böylelikle, öğrenciler derse hazırlık yapabilirler. Ders sırasında aldıkları notlarla hazırlıklarını pekiştirirler).
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Anestezi alanına ilişkin temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere ve bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olmak. |
3 |
2) |
Anestezi alanına ilişkin temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlamak ve değerlendirmek, sorunları tanımlamak, analiz etmek ve çözüm için planlanan çalışmalarda sorumluluk almak. |
3 |
3) |
Anestezi alanında kullanılan cihazları ve kullanımlarını öğrenmek, güncel gelişmeleri izlemek, değerlendirmek ve uygulamak. |
3 |
4) |
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek. |
2 |
5) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olmak. |
2 |
6) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunmak. |
3 |
7) |
Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata, mesleki etik kurallarına ve kalite yönetim süreçlerine uygun davranmak. |
3 |
8) |
Birey ve halk sağlığı, hasta güvenliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. |
3 |
9) |
Karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilmek, farklı disiplinler ile işbirliği yapabilmek ve sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilmek. |
3 |
10) |
Sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütebilmek. |
3 |