Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
Syllabus |
Syllabus |
2) |
History and Turkish Nation “Construction Process" |
Afet İnan, “Atatürk ve Tarih Tezi”. Belleten, C.III.Sayı:10, Ankara, 1939,s.244
Tarih (1931) Istanbul: Devlet Matbaası (seçmeler)
Ş. Günaltay ve H. R. Tankut, “Dil ve Tarih Tezlerimiz Üzerine Gerekli Bazı İzahlar” İstanbul 1932. Devlet Basımevi
Afet İnan, Türkiye Halkının Antropolojik Karakterleri ve Türkiye Tarihi. Türk Tarih Kurumu Basım Evi. Ankara. 1947
Ziya Gökalp, Yeni Türkiye’nin Hedefleri” Toker Yay: Istanbul, 2005(seçmeler |
3) |
Explains the structural points of view towards the nation-building process. |
Nesim Şeker. “Türklük ve Osmanlılık Arasında: Birinci Dünya Savaşı Sonra Türkiye’de “Milliyet” Arayışları ya da “Anasır Meselesi”. İmparatorluktan Cumhuriyete Türkiye’de Etnik Çatışma. Der.Erik Jan Zürcher. İletişim Yay: Istanbul. 2005. S.157-175
Büşra Ersanlı, “Bir Aidiyet Fermanı: ‘Türk Tarih Tezi’” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 4.İletişim:İstanbul,2002
Tanıl Bora, “İnşa Döneminde Türk Milli Kimliği” Toplum ve Bilim, No:71, 1996 |
4) |
Overview of Culture, History and Nation Concepts |
Sınıfta Film Gösterimi: “Karadeniz:Seyr-i Türkiye” Belgeseli.
Raymond Williams, Kültür, (Çev. Ertuğrul Başer), İstanbul 1993, İletişim Yay. (seçmeler)
Cem Uzun. Resmi Tarihin Temeli: Ulusal Tarih Yazımı ve Resmi Tarihte Mitlerin Kaynağı.
Resmi Tarih Tartışmaları I.Der. Fikret Başkaya. Özgür Üniversite Yay:Ankara, s.43-85
Milan Kundera. Gülüşün ve Unutuşun Kitabı. Çev. Erhan Bener. Can Yay: Istanbul.2009. s.1-3
|
5) |
Midterm |
Preparation for the exam |
6) |
• History and “Turkish Nation •: |
Mesut Yeğen, “Yurttaşlık ve Türklük” Toplum ve Bilim: No.92, Güz, 2002. |
7) |
National Education |
Tanıl Bora, “Ders Kitaplarında Milliyetçilik” Ders Kitaplarında İnsan Hakları: Tarama Sonuçları, der. Betül Çotuksöken, Ayşe Erzan ve Orhan Silier, s.65-89, Tarih Vakfı:Istanbul,2004. |
8) |
Inclusion / Exclusion Practices: Ethnic and Geographical Differences |
Ruşen Çakır, Türkiye’nin Kürt Sorunu. Metis Yay: Istanbul.2004. (seçmeler |
9) |
Presentation |
Preparation for presentation |
10) |
• Inclusion / Exclusion Practices: Religious Differences |
Müftügil, Ayşe Seda. Zorunlu Din Dersleri ve Dinsel Azınlıklar. Din Derslerinin Tarihçesi.
|
11) |
• Gender, Nation and Difference |
Hidayet Şefkatli Tuksal, “Türkiye’de Müslüman Kadının Değişen Halleri ” Cinsiyet Halleri: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları. Der.Nil Mutluer. Varlık Yay.2008.
|
12) |
Gender and Difference |
Ayşe Kadıoğlu, “Cinselliğin İnkarı: Büyük Toplumsal Projelerin Nesnesi olarak Türk Kadınları” Bilanço’98.:75.Yılda Kadınlar ve Erkekler. Der. Ayse Berktay Hacimirzalıoğlu. İstanbul: Tarih Vakfı Yay, 1998
|
13) |
Different Sexual Tendencies and Exclusion |
Ne Yanlış Ne de Yalnızız! – Bir Alan Araştırması: Eşcinsel ve Biseksüellerin Sorunları
Selections from LGBTT Bireylerin İnsan Hakları Raporu
Yasemin Öz, “Görünmezlik Kıskacında Lezbiyenler” Cinsiyet Halleri: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları. Der.Nil Mutluer. Varlık Yay.2008.
Alp Biricik, “‘Erkek adam’ Ezberini Bozmak Üzerine: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Sisteminin Resmi Söylem Üzerinden Kurgulanması” Cinsiyet Halleri: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları. Der.Nil Mutluer. Varlık Yay.2008. s.232-246
Çürük Raporu ve Hegemonik Erkekliğin Yeniden İnşaası. Çarklardaki Kum:Vicdani Red, Düşünsel Kaynaklar ve Deneyimler. Der. Ozgur Heval Çınar, Coşun Üsterci, s.143-49. Istanbul: İletişim. 2008
|
14) |
Politics in Turkey |
Mardin, Şerif. Makaleler 1. Türkiye'de Toplum ve Siyaset. İletişm Yayınları |
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
Sufficient knowledge in mathematics, science and engineering related to their branches; and the ability to apply theoretical and practical knowledge in these areas to model and solve engineering problems. |
|
2) |
The ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems; selecting and applying appropriate analysis and modeling methods for this purpose. |
|
3) |
The ability to design a complex system, process, device or product under realistic constraints and conditions to meet specific requirements; the ability to apply modern design methods for this purpose. (Realistic constraints and conditions include such issues as economy, environmental issues, sustainability, manufacturability, ethics, health, safety, social and political issues, according to the nature of design.) |
|
4) |
Ability to develop, select and use modern techniques and tools necessary for engineering applications; ability to use information technologies effectively. |
|
5) |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results to examine engineering problems or discipline-specific research topics. |
|
6) |
The ability to work effectively in disciplinary and multidisciplinary teams; individual work skill. |
|
7) |
Effective communication skills in Turkish oral and written communication; at least one foreign language knowledge; ability to write effective reports and understand written reports, to prepare design and production reports, to make effective presentations, to give and receive clear and understandable instructions. |
|
8) |
Awareness of the need for lifelong learning; access to knowledge, ability to follow developments in science and technology, and constant self-renewal. |
|
9) |
Conform to ethical principles, and standards of professional and ethical responsibility; be informed about the standards used in engineering applications. |
|
10) |
Awareness of applications in business, such as project management, risk management and change management; awareness of entrepreneurship, and innovation; information about sustainable development. |
|
11) |
Information about the universal and social health, environmental and safety effects of engineering applications and the ways in which contemporary problems are reflected in the engineering field; awareness of the legal consequences of engineering solutions. |
|